Re: Sv: övningar?!
Jag har aldrig sagt att man inte gör det som NH människa, utan att det är den klassiska benämningen på enbart horsemanship enligt den engelska skolridningen, dvs ordets ursprung. När uttrycket horsemanship myntades så var det ovanligt med välskötta (med dagens mått mätt) hästar i england, därför uppstod uttrycket horsemanship för att beskriva den "nya tidens" hästmänniskor, som alltid såg till hästens bästa och som en vän och hobby, och inte enbart som ett redskap som sköttes om enbart så den höll och överlevde, praktiskt taget.
Det är mer så att
Horsemanship lika som
Sportsmanship är nära till Horse
Etiquette. Back i tiden när ordet kom fram så kan man tänka att det var menat mer för de högre klass människar. Men i dag ser jag horsemanship i samma ljus men för alla, man ska vara rättvis mot hästen.
Horsemanship: the art of riding horseback: equestrian skill.
Sportsmanship: 1. skill or instance of skillful performance in some sport 2. Conduct becoming to a sportsman and involving fair honest rivalry, courteous relations, and graceful acceptance of results.
Etiquette: 1. The forms required by good breeding or prescribed by authority to be observed in social or official life. 2. The rules of conduct, action or practice binding on members of a profession in their relation with one another.
Spön och sporrar behöver väl inte innebära att man inte finns under "Horsemanship"? Dom är redskap/verktyg och som sådana neutrala. Om man ska anses tillhöra "beteckningen horsemanship" hänger väl närmast på hur man använder dom?
Precis det jag säger, detta kan man änvända om man har ett gott horsemanship, men inte Natural Horsemanship.
Det är inte sant. Jag använder spör i min dagligen träning i NH. Man kan och ska använda vad som helst, för att kunna hJälpa oss kommunicera, för att hålla up spänning (så hästen inte blir uttråkad) eller för att hjälpa hästen får mer självförtroende och att känna sig trygg.
It's not WHAT you use, it's HOW you use it!
Jag har även använt en tandpetare för vissa övningar, det är inte i deras "natuliga" liv men det är för övningar till vårt vardag till example lära en häst att slappna av vid sprutar. spör eller sporrar kan hjälpa oss kommunicera vårt önskningar till vårt häst på ett naturlig sätt. Men igen det är upp till den individen att ser att de använder de reddskap/verktyg på rätt sätt.
Inte bara naturliga förutsättningar, utan så naturligt och okonstlat som möjligt med, utan konstgorda hjälpmedel, så som sporrar, spön och hjälptyglar. Det är det som är skillnaden mella Horsemanship och Natural Horsemanship, som jag förklarat hela tiden.
Men jag håller med dig att reddskap som hjälp tygglar, tiedowns, nosgrimma, martingale, m.m. är inte naturlig.
If is not a extion of your body (with the exception of the saddle, leave it in the barn.
Jag tycker inte att övertala är rätt utryck när man har med hästar att göra efersom man inte kan argumentera med en häst. Därför tycker jag lura är bättre. Men inte "fult" lura, för man vill ju göra en bra sak.
Detta kan vara en ord lek fram och tillbaks
För mig att
luras är som inte sanningen är framme. Att hästen läras också att de kan inte lita på oss för vi har lurat de förut. Som folk försöker lura hästen i transporten.
Övertalas för mig är att vi
kan argumenteras med hästen hästen vill ta dörr nr 2 och jag vill att den ta dörr nr 1. När hästen vill bort från dörr 1 så han den taget up en argument som "jag vill inte" "jo det vill du pga att dörr 2 har ett vägg bakom det så det skulle vara bättre att ta den som är öppen". I vårt träning är det så att vi inte tvinga hästen att ta dörr 1 men vi vissa att dörr nr 2 är inte så bra heller. Det till slut är deras val att ta dörr1 och vi har diskuterat och övertalat de att val rätt.
Men samtidet som sagt alla har deras uppfatting av ord med. Inte att du måste använder vad jag tycker men mer för att jag får säger vad jag tycker. Bara diskutera lite.
Samma som många tycker inte om när jag fortfarande säger "break in a horse" och andra hoppa på du kan inte säger "break in" en häst, bla bla bla.
Jag vet vad det betyder men, det betyder inte att jag gör vad det menar.

hoppas att det förstog ni.
Också vet jag att LIA tycker inte om när folk säger att de "fånga" hästen i hagen. Jag vet att jag inte ren "fånga" (med ett nät eller laso

) hästen men jag använder ordet ändå.