Övningskörning med släp?

Roheryn

Trådstartare
Min dotter tar förhoppningsvis snart körkort, som då blir ett vanligt B-kort. Eftersom vi har hästar som vi tävlar med så finns det även planer på att ta antingen utökat B-kort (B96) eller BE-kort.

Hon har ju ett giltigt tillstånd för att övningsköra som gäller några år till, och jag är registrerad som hennes handledare eftersom vi övningskör tillsammans inför B-kortet. Frågan är om jag, som har B96, får fortsätta vara hennes handledare även för övningskörning med tyngre ekipage än vad som är tillåtet med B-körkort, eller om handledartillståndet specifikt gäller övningskörning för B-körkort? Någon som vet?
 
Vet inte hur det är med övningsköra det, men om inte din dotter har mycket svårt med teorin, peppa för att hon ska ta BE. Det är ju teorin som är skillnaden, uppkörningen är ju den samma, och så får hon ett körkort som är mycket mer användbart.
 
Det är kanske ändrat nu men jag är rätt säker på att när jag tog be-kort så skedde all övningskörning med ett b-kortsekipage, så även uppkörningen.
Vi använde aldrig några "övningskör" -skyltar eftersom man redan har körkort
 
Det är kanske ändrat nu men jag är rätt säker på att när jag tog be-kort så skedde all övningskörning med ett b-kortsekipage, så även uppkörningen.
Vi använde aldrig några "övningskör" -skyltar eftersom man redan har körkort
Kruxet är ju om TS hemmaekipage har BE/B96-vikter, då får dottern inte övningsköra med det hemma.

Själv körde jag med släp redan när jag övningskörde för B-kort, men det var inom viktgränserna.
 
Det är kanske ändrat nu men jag är rätt säker på att när jag tog be-kort så skedde all övningskörning med ett b-kortsekipage, så även uppkörningen.
Vi använde aldrig några "övningskör" -skyltar eftersom man redan har körkort

Så går inte att göra nu, du ska redogöra för de fordon du har, med registreringsbevis och allt. Släpet måste vara lastat så att ekipaget uppfyller kraven för BE.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 408
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Är det någon här som gör det? Vad jobbar du med och vad tycker du om det? Hur ser lönerna ut? Vad kostar det att ta C-kort resp CE? Jag...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
23 341
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 984
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
973
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp