Övre viktgräns?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare AliasAnovi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 400
A

AliasAnovi

Håller på och skriver en artikel om monte och där nämner jag även galoppsporten. Undrar om det finns någon över viktgräns i galopp? Vad är den minsta vikten ryttare burkar ha och vad är den högsta?

Ivona

Sv: Övre viktgräns?

I Sverige är lägsta ridvikt 50 kg i proffslopp och i 60 kg i amatörlopp. Sen får man dra av sin viktlättnad om man har en sådan så i vanliga lopp är lägsta ridvikt 46 kg. I Danmark får man rida hur lågt som helst förutsatt att man hittar en ryttare som kan rida vikten.

Den högsta ridvikt jag har varit med om var en häst som hette Popular som gick med 80 kg i ett amatörlopp med sin "matte" Cajsa Larsson. Det var någon gång på 60-talet.

Till saken hör att Cajsa inte vägde mer än så där 50 kg så det blev mycket bly!!

Sv: Övre viktgräns?

Tack så jättemycket för hjälpen!:)

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 084
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 986
Senast: Maniac123
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 430
Senast: Takire
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka