P- alat och P-asat förhöjt!

Fibusen

Trådstartare
Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har googlat mig blå, men hittar mest leverskador till följd av alkohol eller läkemedel. ”Problemet” är att provet är förhöjt på en 10-åring som aldrig tagit mer läkemedel än kanske 4 Alvedon i hela sitt liv.

När räknas provet som ”mycket” förhöjt? Referensvärdet är omkring 0,70, vi fick runt 0,98.
Kommer någon mer åtgärd att göras? Nytt blodprov?

Vattkoppor för 3 veckor sen, kan det påverkas?
 
Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har googlat mig blå, men hittar mest leverskador till följd av alkohol eller läkemedel. ”Problemet” är att provet är förhöjt på en 10-åring som aldrig tagit mer läkemedel än kanske 4 Alvedon i hela sitt liv.

När räknas provet som ”mycket” förhöjt? Referensvärdet är omkring 0,70, vi fick runt 0,98.
Kommer någon mer åtgärd att göras? Nytt blodprov?

Vattkoppor för 3 veckor sen, kan det påverkas?
Vad säger läkaren? Någon måste ju ha ordinerat provet och ska således även tolka provsvaren och svara ut till patienten.
Ingen idé att googla innan du pratat med läkaren.
 
Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har googlat mig blå, men hittar mest leverskador till följd av alkohol eller läkemedel. ”Problemet” är att provet är förhöjt på en 10-åring som aldrig tagit mer läkemedel än kanske 4 Alvedon i hela sitt liv.

När räknas provet som ”mycket” förhöjt? Referensvärdet är omkring 0,70, vi fick runt 0,98.
Kommer någon mer åtgärd att göras? Nytt blodprov?

Vattkoppor för 3 veckor sen, kan det påverkas?
Finns väl bland annat ett antal virus och inflammationer som kan påverka levern och värdena tror jag. Men det kan nog vara väldigt många saker överhuvudtaget.

Men jag rekommenderar att du kontaktar provtagande läkare för att få svar på dina frågor. Den lär ju haft en tanke med provtagningen.
Läkaren är också den enda som kan svara på vad nästa steg för just er är.
Att googla dig blå kommer inte ge dig svar, utan kanske bara oroa dig onödigt mycket?

Om du nu ska läsa någonstans överhuvudtaget så kan man ju föreslå att leta på 1177.

http://www.1177.se/fragor--svar/nationellt/sjukdomar--besvar/vad-innebar-hoga-levervarden/
 
Anledningen till att provet är taget är för att han är under utredning hos BUP (misstänkt autism) och läkaren där ville att han skulle ta blodprover eftersom han är väldigt selektiv i sitt ätande, och trött/svårt med koncentrationen. Proverna är tagna i går så jag hoppas att läkaren ringer upp mig i morgon. Var just dessa prov plus ett till där det var lite för hög andel röda blodkroppar, annars låg allt annat bra.
 
Jag har också förhöjda värden, är dock vuxen. Så jag är också nyfiken på vad det kan vara och tänker följa den här tråden. :cautious:
 
Håller med övriga om att avvakta tills läkaren har tittat på proverna, men kräv ett svar!
Jag fick tjata rätt mycket för att få en fortsatt utredning i samband med knäppa värden på sänka och tsh mm. första läkarna var noga med att fortsätta utreda medan den senaste är mindre intresserad av att göra uppföljningar ( fick skriftligen begära att han skrev remiss för provtagning som andra läkare ville ha uppföljning på). Jag har hypotyreos och autoimmun hepatit har det visat sig. Jag dricker sparsamt och äter hälsosamt, så man behöver inte vara alkoholist för att få konstiga levervärden.
 
Kanske inte så lämplig kommentar att skriva då någon är orolig över sitt barn 😐
Jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig. Jag är själv (bokstavligen) just hemkommen från ett dygn med en åttaåring med dropp och syrgas, så oro för sitt barn kan jag verkligen relatera till. Vi har dock kunnat skoja om vissa delar av det som hänt ändå. Det är nog ett sätt att hantera det gissar jag.

Mod. får såklart ta bort kommentaren om den är olämplig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp