Svarar till alla:

Jag har använt naturalcycles i lite mer än ett halvår nu, samtidigt som jag har läst mycket om fertilitet. Jag är väldigt nöjd och kan svara på vissa frågor. Jag tempar varje dag och det går tydligt att se när det sker en temperaturhöjning och när ägglossning har skett. Jag har ganska långa och något oregelbundna cykler. En cykel ligger ofta runt 38 dagar varav 23 är gröna. 14 dagar före beräknad ägglossning börjar de röda dagarna så det är gott om säkerhetsmarginal för att äl skulle komma tidigare än i tidigare cykler. Visst det blir gaska många dagar med kondom men alternativet är att alltid använda kondom och då är det här roligare.

NC förutspår din ägglossning utifrån tidigare cykler och räknar självklart med tiden spermier kan leva i kvinnan innan äl. Äl förutspås INTE av ett genomsnitt av tidigare cykler utan ett spann. Alltså om man har haft äl på dag 10 en månad och dag 15 en annan månad så räknar den med att det kan ske inom spannet, plus säkerhetsmarginal. Om man är oregelbunden blir det därför ganska många röda dagar och samma sak om man har korta cykler. Ju längre man använder appen desto mindre säkerhetsmarginal behövs.

Vilken källa säger att spermier kan leva i 7 dagar? Den vetenskapliga litteratur jag har läst säger att den genomsnittliga livslängden för en spermie inne i kvinnan är 1 dygn, och de som har hittats levande efter 3 dygn bedömdes vara icke befruktningsdugliga.
 
Svarar till alla:

Jag har använt naturalcycles i lite mer än ett halvår nu, samtidigt som jag har läst mycket om fertilitet. Jag är väldigt nöjd och kan svara på vissa frågor. Jag tempar varje dag och det går tydligt att se när det sker en temperaturhöjning och när ägglossning har skett. Jag har ganska långa och något oregelbundna cykler. En cykel ligger ofta runt 38 dagar varav 21 är gröna. Viss det blir gaska många dagar med kondom men alternativet är att alltid använda kondom och då är det här roligare.

NC förutspår din ägglossning utifrån tidigare cykler och räknar självklart med tiden spermier kan leva i kvinnan innan äl. Äl förutspås INTE av ett genomsnitt av tidigare cykler utan ett spann. Alltså om man har haft äl på dag 10 en månad och dag 15 en annan månad så räknar den med att det kan ske inom spannet, plus säkerhetsmarginal. Om man är oregelbunden blir det därför ganska många röda dagar och samma sak om man har korta cykler. Ju längre man använder appen desto mindre säkerhetsmarginal behövs.

Vilken källa säger att spermier kan leva i 7 dagar? Den vetenskapliga litteratur jag har läst säger att den genomsnittliga livslängden för en spermie inne i kvinnan är 1 dygn, och de som har hittats levande efter 3 dygn bedömdes vara icke befruktningsdugliga.

Det står lite överallt, faktiskt. Och några gynekologer har bekräftat det. Men det sägs ju lite olika överallt. Vilken litteratur säger så? Det tar ju en bra stund för spermien att simma uppåt, så att de är dåliga efter tre dagar stämmer inte. Det stämmer dock att en stor del dör ganska fort, men ofta pratas det om att man kan garantera 3-5 dagars levnad. Det är liksom standard.

Tack för infon! Jag gissade rätt då, med andra ord. Apparaten funkar, men egentligen bara tack vare att den "fegräknar" och ger många röda dagar.
 
Svarar till alla:

Jag har använt naturalcycles i lite mer än ett halvår nu, samtidigt som jag har läst mycket om fertilitet. Jag är väldigt nöjd och kan svara på vissa frågor. Jag tempar varje dag och det går tydligt att se när det sker en temperaturhöjning och när ägglossning har skett. Jag har ganska långa och något oregelbundna cykler. En cykel ligger ofta runt 38 dagar varav 23 är gröna. 14 dagar före beräknad ägglossning börjar de röda dagarna så det är gott om säkerhetsmarginal för att äl skulle komma tidigare än i tidigare cykler. Visst det blir gaska många dagar med kondom men alternativet är att alltid använda kondom och då är det här roligare.

NC förutspår din ägglossning utifrån tidigare cykler och räknar självklart med tiden spermier kan leva i kvinnan innan äl. Äl förutspås INTE av ett genomsnitt av tidigare cykler utan ett spann. Alltså om man har haft äl på dag 10 en månad och dag 15 en annan månad så räknar den med att det kan ske inom spannet, plus säkerhetsmarginal. Om man är oregelbunden blir det därför ganska många röda dagar och samma sak om man har korta cykler. Ju längre man använder appen desto mindre säkerhetsmarginal behövs.

Vilken källa säger att spermier kan leva i 7 dagar? Den vetenskapliga litteratur jag har läst säger att den genomsnittliga livslängden för en spermie inne i kvinnan är 1 dygn, och de som har hittats levande efter 3 dygn bedömdes vara icke befruktningsdugliga.
Hur skulle säkerhetsmarginalen kunna bli mindre om man har mycket oregelbundna cykler? Dvs när det skiljer mer än 5-6 dagar mellan varje cykel.

Så ovanligt är det inte för dom som tex har pco att dom då och då ägglossar 14 dagar efter mens fast dom i vanliga fall inte ägglossar alls eller ägglossar efter tex 30 dagar.

Har man en någotsånär regelbunden cykel så funkar det säkert bra. Men då å andra sidan behöver man ingen dator heller. Då kan man hålla reda på det själv.

De jag känner som har använt pdator har använt den för att identifiera sina fertila dagar för att bli gravida. De är nöjda med den även om det var en del jobb med det.

Skulle säga att det inte är för dom som tyckte det var meckigt/svårt att komma ihåg att ta p-piller. Eller för dom som har oregelbunden mens.
 
Det står lite överallt, faktiskt. Och några gynekologer har bekräftat det. Men det sägs ju lite olika överallt. Vilken litteratur säger så? Det tar ju en bra stund för spermien att simma uppåt, så att de är dåliga efter tre dagar stämmer inte. Det stämmer dock att en stor del dör ganska fort, men ofta pratas det om att man kan garantera 3-5 dagars levnad. Det är liksom standard.

Tack för infon! Jag gissade rätt då, med andra ord. Apparaten funkar, men egentligen bara tack vare att den "fegräknar" och ger många röda dagar.

Ja, man kanske kan säga att den "fegräknar" för att vara säker, men ju längre man använder och ju mer regelbunden man är desto mindre blir säkerhetsmarginalerna. Jag får ju ändå gröna dagar 60% av cykeln och kommer få fler gröna dagar med tiden.

För en person som föredrar p-piller/andra hormonmetoder/spiral framför kondom är det ju bättre att köra på p-piller/andra hormonmetoder/spiral eftersom man slipper kondom. Om man föredrar kondom framför p-piller (osv) så är tempande ett bra komplement tycker jag.
 
Hur skulle säkerhetsmarginalen kunna bli mindre om man har mycket oregelbundna cykler? Dvs när det skiljer mer än 5-6 dagar mellan varje cykel.

Så ovanligt är det inte för dom som tex har pco att dom då och då ägglossar 14 dagar efter mens fast dom i vanliga fall inte ägglossar alls eller ägglossar efter tex 30 dagar.

Har man en någotsånär regelbunden cykel så funkar det säkert bra. Men då å andra sidan behöver man ingen dator heller. Då kan man hålla reda på det själv.

De jag känner som har använt pdator har använt den för att identifiera sina fertila dagar för att bli gravida. De är nöjda med den även om det var en del jobb med det.

Skulle säga att det inte är för dom som tyckte det var meckigt/svårt att komma ihåg att ta p-piller. Eller för dom som har oregelbunden mens.

Man kan absolut hålla reda på sina värden själv, det finns många färdiga scheman att skriva ut från internet gratis om man vill. Men om man vill ha det lite bekvämt och inte behöva räkna så mycket manuellt kan man använda en app som gör det år en. Däremot en P-dator tycker jag är alldeles för dyr för vad den gör.
 
Man kan absolut hålla reda på sina värden själv, det finns många färdiga scheman att skriva ut från internet gratis om man vill. Men om man vill ha det lite bekvämt och inte behöva räkna så mycket manuellt kan man använda en app som gör det år en. Däremot en P-dator tycker jag är alldeles för dyr för vad den gör.
Ja det håller jag absolut med om.
 
Att spermier i normala fall lever mellan 3-5 dagar och i vissa gynnsamma fall upp till 7 dagar står på bla 1177 http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...-gravid/Hur-man-blir-gravid-fragor-och-svar-/

Och i princip överallt annan stans också

Information till samhället är inte alltid samma sak som forskningsresultat. Att säga att de lever i 3-5 dagar är information som innehåller stor säkerhetsmarginal, just för att sjukvården inte ska beskyllas när det går fel. Den studie som har hittat äldst levande spermier (av de jag läst) konstaterande att de kunde leva i 3,5 dygn. Jag ser det därför som högst osannolikt att de skulle leva dubbelt så länge, alltså upp till 7 dygn. Jag ser även 5 dygn som en överdrift. Och som sagt, 1 dygn är genomsnittet.

Ahlgren M, Sperm Transport to and Survival in the Human Fallopian Tube. Gynecol Obstet Invest 1975;6:206-214
 
Information till samhället är inte alltid samma sak som forskningsresultat. Att säga att de lever i 3-5 dagar är information som innehåller stor säkerhetsmarginal, just för att sjukvården inte ska beskyllas när det går fel. Den studie som har hittat äldst levande spermier (av de jag läst) konstaterande att de kunde leva i 3,5 dygn. Jag ser det därför som högst osannolikt att de skulle leva dubbelt så länge, alltså upp till 7 dygn. Jag ser även 5 dygn som en överdrift. Och som sagt, 1 dygn är genomsnittet.

Ahlgren M, Sperm Transport to and Survival in the Human Fallopian Tube. Gynecol Obstet Invest 1975;6:206-214
5 dagar har min mans sperma klarat utan problem. Och jag tror knappast han är unik.

Om man gör IVF så räknas ett dygn som (för) kort levnad på spermier.
 
5 dagar har min mans sperma klarat utan problem. Och jag tror knappast han är unik.

Om man gör IVF så räknas ett dygn som (för) kort levnad på spermier.
Tror man brukar räkna att medianlivslängden är 1,5 dagar.

Men under gynnsamma förhållanden räknas spermier generellt sett överleva i flera dagar.

Dvs i slidan med rätt sorts sekret.
 
Tror man brukar räkna att medianlivslängden är 1,5 dagar.

Men under gynnsamma förhållanden räknas spermier generellt sett överleva i flera dagar.

Dvs i slidan med rätt sorts sekret.

Exakt, rätt sekret, rätt omgivning är nyckelorden. I andra fall dör väl spermierna ganska fort.

På flera ställen säger fertilitetsläkare och forskare att spermien lever minst 3-5 dagar, men att 7 inte alls är ovanligt. Precis som @sussantuss säger så är 3-5 dagar nåt man vågar lova, för säkerhets skull.

@sussantuss den studien du har som källa är publicerad 1975, alltså fyrtio år sedan. De nyare studier jag läst garanterar 3-5 dagar, och konstaterar att sex 6 dagar före ovulation absolut kan resultera i graviditet. Man pratar om att det fertila fönstret är 6 dagar, d.v.s. äl plus fem dagar före.
 
Senast ändrad:
@Tora Jag hittade en studie som bekräftar mina misstankar om hur snabbt man borde bli gravid om inget är fel:
Of 50 clients followed, 38 (76%) achieved pregnancy in the first cycle of fertility-focused intercourse, 45 of 50 (90%) achieved pregnancy by the third cycle and 49 of 50 achieved pregnancy by the sixth cycle (98%).

Så våran egen Bukestudie gav helt sanningsenliga resultat!
 
Nu hittade jag detta:
Although the possibility of sperm storage has rarely been considered, procedures such as artificial insemination indicate that sperm may survive in a woman’s body not just for 5 days but for 10 days or more. Moreover, human pregnancies following single coitus indicate conception virtually throughout the cycle.
-Robert Martin, A. Watson Armour III Curator of Biological Anthropology at the Field Museum in Chicago, and a member of the Committee on Evolutionary Biology at the University of Chicago
2013

 
@Tora Jag hittade en studie som bekräftar mina misstankar om hur snabbt man borde bli gravid om inget är fel:


Så våran egen Bukestudie gav helt sanningsenliga resultat!
Så med andra ord så är min magkänsla att man borde söka hjälp efter 6 månader helt korrekt.

Känns skönt då jag fått en hel del skäll för det bla här på Buke :D
 
@Tora exakt! Statistik är lurigt, för det där med sju månader är ju faktiskt sant på ett sätt.

Tillbaka till spermieforskningen. I en del av forkningen står det att man aldrig riktigt forskat på någon maxlängd för spermierna heller, men de resultat man råkat se är 1-7 dygn sådär ungefär. Sen är det antagligen vanligast att spermierna lever ett par dygn. Det vore jätteintressant att se färsk forskning i ämnet! jag ska försöka fråga på kliniken nästa gång jag ska dit.
 

Liknande trådar

G
Gravid - 1år Det här är bakgrunden: I november förra året träffade jag en man som jag tyckte var "the one" på alla sätt och vis. Men efter en kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 278
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp