du ammar fortfarande om jag inte kommer ihåg fel? I så fall kan dom hormonerna ställa till en hel del i menscykeln. Skulle inte rekommendera en metod till dig som är mer eller beroende av att mensen är regelbunden

Japp, jag ammar fortfarande.
Planerar att helamma i två månader till ungefär, sen får vi se hur intresserad han är av mat ;)

Jag har ju precis fått första mensen sedan ett år tillbaks, om den kommer tillbaks punktligt om typ 26 dagar så tänker jag nog lita på den.
 
Sett finns ju p-datorer som kollar mer än temp.

Går man på temp så rekommenderas dessutom jämn dygnsrytm dvs inget för skiftjobb.

Jag hade önskat att femcap fungerade för oss men det satt inte still. Känns klart mest lovande, spec tillsammans med billingmetoden. Använder nu kopparspiral försök 2.0.
 
Jag har varit hormonfri i ungefär 6 månader nu och trivs som fisken i vattnet:D aldrig mått så här bra.

Skyddar mig med kondom nu och det har funkat helt okej. Perfekt nu när jag ändå inte är i ett förhållande och inte har sex så ofta.
Men vet inte riktigt om jag/(vi) orkar hålla på med kondomer när man är i ett förhållande och med förhoppningsvis aktivare sexliv.

Är inte intresserad av hormoner eller stoppa i en spiral. Har en menskalender app som säger till när jag är fertil beroende på när jag har mens men tvivlar på att den stämmer ;)
Har hittat p-dator från naturafemme och hemsidan har information om studier som de har gjort så den verkar bra. Det kostar någon tusenlapp men känner att fungerar den är det lätt värt det.

Någon som har testat en p-dator och har några åsikter?
Jag har i 13 år klarat mig på att ha skydd mellan mens och ÄL och sen skydd några dagar efter ÄL. Fungerar bra och jag behöver inte mecka och mäta något eftersom jag känner tydligt när jag har ÄL. Men rätt trist. Den säkra perioden blir ju rätt kort. Nu har jag uppnått den åldern så jag har steriliserat mig istället. Ännu enklare ;-)
 
Jag har i 13 år klarat mig på att ha skydd mellan mens och ÄL och sen skydd några dagar efter ÄL. Fungerar bra och jag behöver inte mecka och mäta något eftersom jag känner tydligt när jag har ÄL. Men rätt trist. Den säkra perioden blir ju rätt kort. Nu har jag uppnått den åldern så jag har steriliserat mig istället. Ännu enklare ;-)

Lika tråkigt är det ju med dessa p-datorer. Jag fattar liksom inte. Om man visste att mannens spermier var så urusla att de levde bara ett dygn hade det ju varit lite bättre.
 
Men alltså jag förstår inte poängen? Under den fertila perioden, som varar typ en vecka, så måste man ändå ha skydd? Så det ger under en menscykel en vecka mens (där folk ofta inte har sex alls), en dryg vecka med skydd, två veckor utan skydd.

Jag fattar inte grejen. Jag kan tänka mig att det inte fungerar om man inte har väldigt regelbunden cykel. Är det inte lättare att köra med skydd tills man känner att äl har skett (alt. testa med äl test under ett par, tre dagar under cykeln om man är regelbunden) och ha sex utan skydd först ett dygn efter negativt test?

Ovan syftade jag enbart på metodens säkerhet men jag håller med dig om att den inte verkar så kul. Jag kan tänka mig att man får fler dagar då man måste använda skydd med oregelbunden menscykel, vilket gör det ännu tristare.

Jag tror att NC är som mest optimalt om man har korta menstruationer och regelbunden cykel - men det är ju fortfarande nästan halva månaden som man har mens alt. måste ha kondom.
 
Ovan syftade jag enbart på metodens säkerhet men jag håller med dig om att den inte verkar så kul. Jag kan tänka mig att man får fler dagar då man måste använda skydd med oregelbunden menscykel, vilket gör det ännu tristare.

Jag tror att NC är som mest optimalt om man har korta menstruationer och regelbunden cykel - men det är ju fortfarande nästan halva månaden som man har mens alt. måste ha kondom.
Med oregelbunden cykel fungerar det ju inte alls.
 
Vad menar du med inte fungerar alls? Att man aldrig kan ligga oskyddat med NC eller att den preventiva metoden i sig fallerar?
Om jag förstått rätt så räknar den ju ut din cykel genom ett medeltal på tidigare cyklar, t.ex. den lär sig att dag 11 händer det si och så, och det innebär att ägglossningen är nära. Har du en väldigt oregelbunden cykel kan den inte lära sig något vettigt, utan det blir enligt mig en chansning.
 
Om jag förstått rätt så räknar den ju ut din cykel genom ett medeltal på tidigare cyklar, t.ex. den lär sig att dag 11 händer det si och så, och det innebär att ägglossningen är nära. Har du en väldigt oregelbunden cykel kan den inte lära sig något vettigt, utan det blir enligt mig en chansning.

Men jag tar väl fortfarande tempen och för in data varje dag?
Så det baseras inte alls bara på ett snitt från tidigare cyklar.
 
Men jag tar väl fortfarande tempen och för in data varje dag?
Så det baseras inte alls bara på ett snitt från tidigare cyklar.

Men tempen höjs ju först efter äl?

Det sägs ju att den är väldigt säker, vilket den också är, men det beror ju bara på att den alltid ger rött ljus om den inte är helt säker. Så en med oregelbunden cykel får väldigt många röda dagar, vilket är ganska fånigt.

Sen har jag förstått (enligt instruktionerna) att den räknar med att spermier lever HÖGST fem dygn, vilket ju inte riktigt stämmer.

Så visst tror jag att den fungerar, ingen tvekan. Men man måste fortfarande använda andra preventivmedel under en del av cykeln.
 
Senast ändrad:
Saxat från NC:
En kvinna är endast fertil sex dagar per cykel och hon kan därför bara bli gravid under dessa dagar, om hon har oskyddat samlag. Denna fertila period börjar 5 dagar innan din ägglossning och avslutas med ägglossningsdagen

Öh, nej. Ägget lever ett dyng efter äl, och spermierna kan leva upp till 7 dyng.
 
Men jag tar väl fortfarande tempen och för in data varje dag?
Så det baseras inte alls bara på ett snitt från tidigare cyklar.
De flesta märkbara förändringar sker några dagar innan ägglossning. Temperaturhöjningen sker efter ägglossning.

Om du har oregelbunden mens som skiftar med tex tio dagar så kommer den röda perioden bli väldigt lång.

För dig som ammar är risken att ägglossningen uteblir då och då. Vilket förvisso är bra om man inte vill bli gravid men det kan ställa till det i snittberäkningen på datorn pga att temperaturskiftningarna blir fel. Och även då symptomen på att ägglossningen har varit.

Så skulle jag vara du så hade jag väntat tills du slutat amma.

Dessutom kan du få samma statistik men säkrare genom att köra med ältester (och billigare)
 
Senast ändrad:
Men tempen höjs ju först efter äl?

Det sägs ju att den är väldigt säker, vilket den också är, men det beror ju bara på att den alltid ger rött ljus om den inte är helt säker. Så en med oregelbunden cykel får väldigt många röda dagar, vilket är ganska fånigt.

Sen har jag förstått (enligt instruktionerna) att den räknar med att spermier lever HÖGST fem dygn, vilket ju inte riktigt stämmer.

Så visst tror jag att den fungerar, ingen tvekan. Men man måste fortfarande använda andra preventivmedel under en del av cykeln.

Jag förstår inte varför du verkar så otrevlig och cynisk. Jag vet att kan mycket om cykler, fertilitet och ägglossningstest - men så vitt jag vet är du inte forskare?

Är det rena lögner i texten så tycker jag att du ska kontakta företaget och gå till botten med det, med tanke på att allt fler använder NC.

Jag är helt ointresserad av att köpa flera hundra ägglossningstest och böka med det på daglig basis. Jag är också helt ointresserad av spiral och hormonbaserade preventivmedel. (@Tora)

För mig verkar det här vara ett bra alternativ, även om du tycker att det är fånigt.
 
Jag förstår inte varför du verkar så otrevlig och cynisk. Jag vet att kan mycket om cykler, fertilitet och ägglossningstest - men så vitt jag vet är du inte forskare?

Är det rena lögner i texten så tycker jag att du ska kontakta företaget och gå till botten med det, med tanke på att allt fler använder NC.

Jag är helt ointresserad av att köpa flera hundra ägglossningstest och böka med det på daglig basis. Jag är också helt ointresserad av spiral och hormonbaserade preventivmedel. (@Tora)

För mig verkar det här vara ett bra alternativ, även om du tycker att det är fånigt.
Fast du får nog räkna med att böka på daglig basis ändå ett tag för att vara säker på att den förutsäger rätt.

@em-pirre har dock rätt när det kommer till ägglossningen. Vill man vara helt säker på att inte bli gravid så får man räkna med att ägget lever ett dygn efter ägglossningen och att spermierna under gynnsamma förhållanden kan leva upp till 7 dygn.

Jag tycker inte det är fånigt på något sätt men det kan ju vara bra att veta att du kan få samma statistik för runt 200kr. Sen ser jag inte varför du skulle hålla på med älstickor på daglig basis? Du hade väl regelbunden mens?
 
Fast du får nog räkna med att böka på daglig basis ändå ett tag för att vara säker på att den förutsäger rätt.

@em-pirre har dock rätt när det kommer till ägglossningen. Vill man vara helt säker på att inte bli gravid så får man räkna med att ägget lever ett dygn efter ägglossningen och att spermierna under gynnsamma förhållanden kan leva upp till 7 dygn.

Jag tycker inte det är fånigt på något sätt men det kan ju vara bra att veta att du kan få samma statistik för runt 200kr. Sen ser jag inte varför du skulle hålla på med älstickor på daglig basis? Du hade väl regelbunden mens?

Det jag har sett om äl-stickor är att det testas minst en gång och ofta flera gånger om dagen?

Och att jag inte får kissa/dricka på x antal timmar och göra det särskilda tider.

Verkar sjukt bökigt.
 
Det jag har sett om äl-stickor är att det testas minst en gång och ofta flera gånger om dagen?

Och att jag inte får kissa/dricka på x antal timmar och göra det särskilda tider.

Verkar sjukt bökigt.
Det är bara om man har svårt att hitta sin ägglossning eller om cyklerna strular som man får vara noggran :)

Sen när man väl har börjat testa så är det inte ovanligt att man finner det hela jätteintressant och testar mer för man lär sig jättemycket om kroppen. :D

Ja en gång per dag får man ju testa men bara i några dagar.

Jag tex hade väldigt regelbundna cykler innan mitt MA (nu vet jag inte då min amning förhindrar ägglossningen än så länge). Jag hade ju lätt klarat mig på 7 st stickor första månaden och sedan 3-4 stickor varje månad efter det.

På pdatorn måste du mäta din temp vid samma tid innan du går ur sängen i början av kalibreringen.
 
Jag förstår inte varför du verkar så otrevlig och cynisk. Jag vet att kan mycket om cykler, fertilitet och ägglossningstest - men så vitt jag vet är du inte forskare?

Är det rena lögner i texten så tycker jag att du ska kontakta företaget och gå till botten med det, med tanke på att allt fler använder NC.

Jag är helt ointresserad av att köpa flera hundra ägglossningstest och böka med det på daglig basis. Jag är också helt ointresserad av spiral och hormonbaserade preventivmedel. (@Tora)

För mig verkar det här vara ett bra alternativ, även om du tycker att det är fånigt.
Oj, det var inte meningen att verka otrevlig! Jag är genuint intresserad av vad poängen är, eftersom man ändå måste använda andra preventivmedel eller låta bli att ha sex. Som sagt litar jag absolut på att apparaten fungerar, men det innebär att man måste använda kondom ganska ofta eller vara utan sex.

Eftersom du har regelbunden mens, så räcker det sannolikt för dig att testa med stickor typ tre cyklar, och kanske sammanlagt femton stickor, vilket jag tycker är enklare än att tempa varje dag i all evighet.

Oavsett får man ju hålla sig till kondom eller vara sexlös, så på det sättet spelar det ju ingen roll.

Överlag är jag väldigt intresserad av allt som har med fertilitet, kvinnans fysioligi samt myter kring dessa. Jag får liksom inte min lilla hjärna att förstå hur apparaten kan veta att man ska få ägglossning om 5-7 dagar? Vad är det som den känner av? Ingenstans står det någonting om det. Alltså vad händer om jag får ägglossning på cykeldag 10 istället för dag 15?
 

Liknande trådar

G
Gravid - 1år Det här är bakgrunden: I november förra året träffade jag en man som jag tyckte var "the one" på alla sätt och vis. Men efter en kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 278
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp