• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare corona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 729
C

corona

Min katthona går på p-piller.
Har inte haft em så himla länge, och p-pillrena "följde med på köpet", så nu har jag börjat fundera....
Hon är innekatt. Träffar alltså inga "främmande karlar", om hon inte skulle råka komma lös.
Har en hankatt också, hennes bror, som är kastrerad.

På p-pillerasken jag fick, står det att tabletterna är till för att förhindra löpperioder.
Men, många säger att p-piller ökar risken för juvertumöver, och det vill jag ju inte :cry:

Vad säger ni?
Hur gör ni?
Hur "jobbiga" blir de små damerna under löpperioden? :confused:

Tillägg: vi har inte bestämt oss för om vi ska avla på henne...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: P-piller

P-piller leder till juvertumörer, upprepade löp är en stor riskfaktor för livmoderinflammationer (som är kan vara livshotande och ärmycket plågsamma för katten), och dessutom är det synd om katten att gå och löpa. Planera avel bör man bara göra om katten har något att tillföra avelsmässigt och man är beredd att hosta upp 10.000:- om ett akut snitt måste till, tex... Dessutom bör katten inte vara för gammal vid första parning, jag skulle inte para senare än 2,5 år.

Okej...
Katten är 2,5 år.
Jag har inte 10 000:- att hosta upp :crazy:

Alltså är kastrering bästa alternativet?

Ja, absolut. Man ska vara beredd på att avel kan kosta stora mängder pengar (jag har skjutit min planerade kull ett par månader i framtiden eftersom jag inte tror att jag har råd nu...), och givetvis älskar man ju sin katt så mycket att man inte utsätter den för onödiga risker. Med kastrering slipper man löp, livmoderinflammationer, med allra största sannolikhet juvercancer också. Det finns ingen katt som inte förtjänar att vara kastrat, och även fina avelskatter kastreras direkt när de "gjort sitt".

*låter som en sektledare* ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 806
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka