P-spruta Depo-provera.

Bukefalos 30 år!

Lilla

Trådstartare
Jag började ta p-spruta för drygt 20 år sen.
Jag hade outhärdliga menssmärtor och tyckte att det var extremt stressande att inte veta när blödningarna kom.
Jag har hela tiden varit medveten om biverkningar som benskörhet men min livskvalité blev så mycket bättre så jag har tagit risken.
Men nu har det kommit diskussion efter diskussion där folk drabbats av hjärntumörer till följd av användandet. Och jag har börjat att rent allmänt tänka att det är lång tid att använda ngt i 20 år som är rekommenderat att ta i 2 år.
Men jag är också livrädd för att återgå till ett liv med mens.
Det finns ju rätt mycket biverkningar med p-piller och större risk att blöda.
(Spiral är inte ett alternativ för mig)
Råd? Tips? Erfarenheter?

Jag använde p-spruta i några år, för drygt 20 år sedan. Bytte sedan till minipiller, Cerazette. Är mycket nöjd, har ingen mens.
Funderar ibland på spiral eller p-stav men eftersom Cerazette funkar så bra kommer jag aldrig längre än så.
Bäst är väl att boka tid på MVC för rådgivning.

Jag använde p-spruta i några år, för drygt 20 år sedan. Bytte sedan till minipiller, Cerazette. Är mycket nöjd, har ingen mens.
Funderar ibland på spiral eller p-stav men eftersom Cerazette funkar så bra kommer jag aldrig längre än så.
Bäst är väl att boka tid på MVC för rådgivning.
Jag ska prata med barnmorskan när jag tar sprutan på tisdag men det är ändå värdefullt med vanliga människors erfarenheter.

Jag började ta p-spruta för drygt 20 år sen.
Jag hade outhärdliga menssmärtor och tyckte att det var extremt stressande att inte veta när blödningarna kom.
Jag har hela tiden varit medveten om biverkningar som benskörhet men min livskvalité blev så mycket bättre så jag har tagit risken.
Men nu har det kommit diskussion efter diskussion där folk drabbats av hjärntumörer till följd av användandet. Och jag har börjat att rent allmänt tänka att det är lång tid att använda ngt i 20 år som är rekommenderat att ta i 2 år.
Men jag är också livrädd för att återgå till ett liv med mens.
Det finns ju rätt mycket biverkningar med p-piller och större risk att blöda.
(Spiral är inte ett alternativ för mig)
Råd? Tips? Erfarenheter?

Jag tänker att det på 20 år borde ha hänt en hel del bland preventivmedel, så kanske är det ändå värt att testa piller?
Jag äter Yasmin nu och blöder ingenting på dem.

Jag har ätit Cerazette i många år (sedan 2010) nu. För mig fungerar det bra, jag har ingen mens. Har blött igenom (som gynekologen kallade det) några gånger, för ett gäng år sen nu, då har jag tagit dubbel dos ett litet tag och då gick det över och smärtan försvann igen. Jag är rekommenderad, av vården, att inte ha mens pga mina extrema menssmärtor (och jag vill i vilket fall inte ha barn, alls). Jag har också hört från många andra att de fått samma effekt av Cerazette.

Jag har aldrig testat p-spruta, dock. Testade några andra preventivmedel och diverse smärtstillande, men det som funkade var Cerazette och sedan dess har jag inte testat något annat.

Jag har tagit depoprovera i många år. Det fungerar bäst för mej. Helt blödningsfri och mår fint. Började med cerazette och sen även nått annat mini men blödde som en gris konstant i flera månader. Hade uppehåll på nån vecka och sen började det igen. Har även provat p-stav. Funkade bra tills några månader innan byte och då blödde jag som en gris igen och fick ingen ordning på det.

Jag har ätit Cerazette i många år (sedan 2010) nu. För mig fungerar det bra, jag har ingen mens. Har blött igenom (som gynekologen kallade det) några gånger, för ett gäng år sen nu, då har jag tagit dubbel dos ett litet tag och då gick det över och smärtan försvann igen. Jag är rekommenderad, av vården, att inte ha mens pga mina extrema menssmärtor (och jag vill i vilket fall inte ha barn, alls). Jag har också hört från många andra att de fått samma effekt av Cerazette.

Jag har aldrig testat p-spruta, dock. Testade några andra preventivmedel och diverse smärtstillande, men det som funkade var Cerazette och sedan dess har jag inte testat något annat.
Jag är ju jättenöjd med p-sprutan men faktum kvarstår att det inte är rekommenderat att ta den så länge.
Och nu när diskussionerna om hjärntumörer ökar känns det olustigt.
Jag hade enorma menssmärtor så vill verkligen inte ha mens men känns ändå som jag har kommit till en punkt när jag ”måste” göra ett byte.

Jag har endometrios och vissa månader var jag helt utslagen av menssmärtor. Äter nu Slinda och har noll mens. Har även blivit av med diverse andra krämpor jag fick vid olika tillfällen i cykeln. Hade lite mellanblödningar första månaden sen försvann mensen. Jag hoppar över sockerpiller och äter aktiva piller alltid.

Jag tänker att det på 20 år borde ha hänt en hel del bland preventivmedel, så kanske är det ändå värt att testa piller?
Jag äter Yasmin nu och blöder ingenting på dem.
Och jag fick ansträngningsutlöst migrän med aura av Yasmin. Första gången det hände trodde jag att jag fått en stroke och höll på att dö 😅 som tur är försvann det när jag slutade men modernare är inte alltid bättre.

Tagit p-spruta och bestämt att ta nästa också då jag inte vill ha krångel under sommaren.
Däremot tyckte inte barnmorskan om min plan om att sluta så nu vet jag inte riktigt. Litar egentligen mycket på henne.

Tagit p-spruta och bestämt att ta nästa också då jag inte vill ha krångel under sommaren.
Däremot tyckte inte barnmorskan om min plan om att sluta så nu vet jag inte riktigt. Litar egentligen mycket på henne.
Kan du be att få göra en hälsokontroll? Så kan du få svart på vitt om något är påverkat just nu :)

Motiverade hon varför och vad känner du för hennes argument?

Motiverade hon varför och vad känner du för hennes argument?
Hon sa att de inte längre pratade om benskörhet som en stor risk och att diskussionen om hjärntumörer har blossat upp och skrämt folk.
Jag vet inte riktigt vad jag känner. Jag känner att det är skönt att hon inte är orolig och att jag bestämt att jag ska ta nästa spruta så att jag slipper vara orolig över sommaren.
Jag har lite tid på mig att fundera. Hon rekommenderade Slinda som ett bra alternativ men sa att man behövde låta det blöda var 3-4 månad.

Jag har upplevt att när jag har föreslagit förändring utan något symptom eller biverkning har barnorskor varit konservativa och inte velat ändra något som fungerar. Jag har mer varit nyfiken på om det finns bättre modernare preparat, se om det kanske funnits biverkningar jag "vant" mig vid. Ofta behöver man läsa på ordentligt själv för att kunna motivera sitt förslag.

Så du kan ju kolla upp hur din p-spruta fungerar, finns det något med samma substans men som kanske har lägre dos, finns det något liknande preparat? Kollade snabbt i fass och det verkar som om din p-spruta innehåller ett syntetiskt progesteron, så då kanske du ska titta på metoder som använder liknande?

Jag har upplevt att när jag har föreslagit förändring utan något symptom eller biverkning har barnorskor varit konservativa och inte velat ändra något som fungerar. Jag har mer varit nyfiken på om det finns bättre modernare preparat, se om det kanske funnits biverkningar jag "vant" mig vid. Ofta behöver man läsa på ordentligt själv för att kunna motivera sitt förslag.

Så du kan ju kolla upp hur din p-spruta fungerar, finns det något med samma substans men som kanske har lägre dos, finns det något liknande preparat? Kollade snabbt i fass och det verkar som om din p-spruta innehåller ett syntetiskt progesteron, så då kanske du ska titta på metoder som använder liknande?
Tack för råd. Är dåligt påläst inom området.
Hon föreslog spiral men det är inget alternativ pga min harighet.
Sen gav hon ju förslag på piller men hon vet hur jag har slitit med mensen så hon tyckte att det var synd att ändra.

Tack för råd. Är dåligt påläst inom området.
Hon föreslog spiral men det är inget alternativ pga min harighet.
Sen gav hon ju förslag på piller men hon vet hur jag har slitit med mensen så hon tyckte att det var synd att ändra.
Jag har själv precis bytt från kombinerade p-piller till Slinda som nämnts, det är ett syntetiskt progesteron. Har bara haft dem en kort tid men har inte haft några blödningar än så länge, gynekologen sa jag skulle äta dem kontinuerligt och inte ta uppehåll mellan kartorna. Jag bytte pga perimenopaus/förklimakteriet så kombinerar med bioidentistk östrogen. Jag vill heller inte ha spiral så därför var detta bästa alternativet för mig då jag inte kunde fortsätta med den metoden jag använt tidigare.

Liknande trådar

• P-spruta depo-provera
  • Förtjockad slemhinna
  • Provera för att bli blödningsfri
  • Erfarenheter av p-piller Qlaira?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?