p spruta till hund

Rotterö

Trådstartare
Någon som vet hur det fungerar med p spruta till tik.
Vad det kostar mm
Funderar på att ge min tik det.

Sv: p spruta till hund

Någon som vet hur det fungerar med p spruta till tik.
Vad det kostar mm
Funderar på att ge min tik det.

Sprutan ges mitt emellan löpen. För 5-6 år sedan tror jag att de kostade de ca. 300:- per st, men jag kan ha fel.

P-spruta är inget jag rekomenderar. Jag fick ta bort min ena tik pga svår diabetes som med största sannolikhet utlösts av sprutorna. Det är en inte helt ovanlig biverkning. Innan jag tog bort henne hann jag också operera henne för akut livmoderinflammation som hon fick samtidigt som diabetesen - också en känd biverkning.

Hunden kan få akut livmoderinflammation utan p spruta. Jag har haft 2 tikar förut som blev opererade akut livmoderinflaammation.
Så det kan dom få utan p sprutan.
Jag får se hur jag gör med min tik. Hon är så påverkad varje löp.
2 löp . Hon blir slö hängig tråkig . Vill inte göra något, Bara sova. Galastopp hjälpte henne förra löpet vid skendräktighet.
Nu löpte hon midsommar. Blev slö skendräktig. Började med galastopp. Nu är det runt 8 10 veckersedan.
Hon har nu tuttar stora som bara den. Slö hängig
Vill inget. gjorde MH test med denna damen i lördags . Ingen lek alls.
Så i morgo ringer jag vet , får se vad han tycker vi skall göra

Våran förra tik fick samma. Fick opereras och tillslut fick hon diabetes och fick avlivas :( Nu har vår hane problem med prostatan och har fått gå på hormon sprutor. Nu har han haft så mycket problem så att han ska bli kastrerad för att inte få diabetes m.m

Är rätt säker på att kostnaden ligger på 500 kr per spruta.

Tog en P-spruta på min älsta tik nu(hennes första), det kostade 410kr.. Tänker operera henne till vintern!
Är totalt avskräkt av alla historier av vad folk OCH vetrinärer har sagt om hur farligt det är att spruta dom hela tiden!

Hunden kan få akut livmoderinflammation utan p spruta. Jag har haft 2 tikar förut som blev opererade akut livmoderinflaammation.
Så det kan dom få utan p sprutan.

Visst kan de få det, men P-sprutan ökar risken. Diabetes är inte heller kul att ha, och även här ökar risken. Jag avlivade inte min tik pga pyon utan pga diabetesen som inte gick att få under bra kontroll. Hon hade inget vettigt liv längre.

Vore jag som du hade jag kastrerat tiken. Då slipper tiken jobbiga löp, hon slipper risken för livmoderinflammation & minskar risken drastiskt för juvertumörer. Det kostar visseligen en rejäl sudd inledningsvis, men det blir å andra sidan mycket pengar i längden för P-sprutor + en hög risk för biverkningar.

okej tack
Får se hur det blir. Jag ringde vet i dag. Eftersom hon är så skendräktig.
1 o 2 löpet är som för oss . Man är i buberteten. Hunden behöver gå iugenom denna fas. Skjuter man upp det med galastopp , så kommer det att bli samma nästa gång.
Så min lilla tik får vara slö hängig och stora tuttar tills det är över. Man får ha koll på feber mm

Jag skall p spruta min tik i dag.
Kanske vi opererar hene till nästa gång.
har inga 5000kr nu till detta.

Du startade tråden för 1 ½ år sedan; vart vill du komma? Om du väljer att spruta tiken trots varningar så är det ditt val, men nog borde du ha kunnat spara ihop pengar till en kastrering på den tiden om viljan hade funnits. Din hund - ditt val, men jag köper inte att det är bristen på pengar.

KL P-sprutade tikar får oftast sin eventuella pyo i nästa löp eller ett senare löp.
Börjar man spruta så skall man fortsätta o inte låta tiken komma i löp.
PL

Jag skulle aldrig ha givit min tik bara en p-spruta om ni ändå tänker kastrera sedan. Då skulle jag sparat pengar och genomfört kastreringen istället.

Det är ju inte för intet som användare här inne varnar dig..

Tom med veterinär har ju givit sin syn på p-sprutan ..

Har hunden det så jobbigt och det inte finns planer på att använda henne i avel så skulle jag spara ihop pengar och kastrera (eller ta pengar från "reserv-konto").

Kan bara instämma med övriga, skulle inte under några omständigheter ge P-spruta pga riskerna. Och som sagt, du har haft ÅR på dig att skaka fram pengarna ju?

Jag har en enda gång övervägt P-spruta övht, det var till en 9 år gammal hane. Där höll till och med veterinären med om att det nog var tämligen låg risk iom att han var såpass gammal att han statistiskt borde trilla av pinnen innan juvertumörer osv 'hann ikapp'. Nu blev det ingen spruta, då det vid undersökningen inför den upptäcktesatt en testikel börjat atrofiera, och istället blev det kastraktion pga testikeltumör.

Men som sagt, skulle INTE ta risken med P-spruta i TS fall. Punkt.

Ang skendräktighet och fas man måste igenom etc btw, vet inte om min familj är helt unika, men faktiskt aldrig haft en enda skendräktighet under alla år på alla tikar (totalt 9 tikar). Dock har 7 av de 9 tikarna fått pyo/livmoderproblem på äldre dag. Den med livmoderproblem var 7 år, de med pyo var 10 - 11 år allihop. De 2 'odrabbade' så den ena avlivades i förtid pga epilepsi, och den andra är bara 3 år. Och ja de kan få pyo ändå, risken är stor om de bara få bli gamla nog. Men att ÖKA den risken känns helt idiotiskt. Och riskera diabetes än värre faktiskt..

Nu är det gjort.
Jag valde det denna gången . Ingen fara första sprutan säger vet. Men om man sprutar i evig het.
Jag kastrerar henne till nästa löp.
Men just nu fanns inga 5 tusen kronor.
Har en del annat tex en tvättmaskin att köpa.
så det fick bli detta. Jag tror det blir bra.
Jag snackade med min kennel som rekomenderade p spruta..
Och jag vill inte att min hund skall gå i depp o bli skendräktig igen. Löp mitt i båt resandet.
Så nu är hon sprutad

Nu är det ju gjort men jag måste ändå påpeka det som någon annan gjorde tidigare.

Tråden är 2 år gammal, om hon nu genomlidit löp under denna tid så hade ett till löp kanske inte varit hela världen.

Alt på 2 år hinner man väl spara ihop pengar?

Det din veterinär nu sa går ju rakt emot vad ex Peter Lundin skrev, dvs att tiken ofta får sin pyo efterkommande löp därför ska man inte låta tiken löpa mer.

Men om ni ska kastrera innan nästa löp så ja då minskas väl risken antar jag?

*Trådkap*
Efter vad jag läst här låter det som att det är vanligt förekommande med diabetes efter P-spruta?
Vad jag fått höra av vet är att det är ytterst ovanligt men att det förekommer och alltså finns viss risk?
Någon som har koll på HUR stor risk för diabetes det är? Gäller det alla raser eller är andra mer drabbade?

Fass.vet

Promon injektionsvätska
Biverkningar
Ibland ses ökad aptit och fetma, som bör regleras med justering av foderstaten. Hos hund har uttunning av hud och hår samt missfärgning av hår vid injektionsstället rapporterats i några fall. Sannolikt ökad risk för cystisk endometriell hyperplasipyometra och diabetes mellitus. Utveckling av juvertumörer kan förekomma. Preparatet bör då utsättas

Mer vet jag inte tyvärr.

Men om man skulle ge kanske en eller två sprutor och sedan upphåll är risken större?
Jag har nämligen blivit rådd från vet att testa en eller två sprutor på min tik och sedan avvakta och se om hon får ordning på sina löp då hon löper ofta, men jag själv är ytterst tveksam då jag ser till biverkningarna..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 052
Senast: gullviva
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 680
Senast: Ratax
·
Kropp & Själ Jag står inför att börja med p-spruta depo-provera. Har varit utan preventivmedel ett par år efter att ha ätit p-piller i runt 20 år...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: Lilla
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka