P-spruta till sto

Spirit

Trådstartare
Vad kostar en sådan ungefär, biverkningar, bra eller dåligt?

Har ett sto som brunstar rejält och blir riktigt grinig & tjurig. Börjar beteè sig lite hingstigt mot andra hästar. Ställer upp sig för valackerna. Samt hon revir markerar..??

Kymig häst.
Jag har funderat på Munkpeppar, men tänkte att en p-spruta är smidigare eftersom hon brunstar året runt.

Problemet är att jag skall iväg på kurs m hästen på ett stuteri i slutet på månaden. Och för att kunna få någonting utav kursen så måste jag bromsa henne på något vis.

Till 95% så kommer jag ha ett sto som är så till sig i trasorna, så det bara är att packa ihopa och åka hem igen efer 2 timmar.


Någon som har erfarenhet av P-Spruta??
 
Vet brukar inte ge P-spruta förrän hästen är noga kontrollerad samt genomgången, detta tar tid så redan här kan du säga ajöss till kursen isåfall.

Jag har varit i samma sits själv, och var tvungen att ställa in kurser pga hästens mycket udda beteende. Det snabbaste resultatet får du med tex Hilton Regulate som innehåller munkpeppar samt hormonstabiliserande örter.

Det finns även en annan typ som heter Dodson&Horell Stroppy Mare som är i samma utförande, det bästa resultate fick vi med Hilton. Det tog bara några dagar så märktes resultatet påtagligt, och sen blev det bara bättre och bättre.
 
tack för svaret.

Nu har jag beställt 1 kg hilton regulate.. Ska bli intressant att se resultatet. *förväntansfull*
Skall börja ge henne genast när det kommer, blir det bara lite bättre så är jag nöjd, sliter mig snart i håret.

Lägger P-sprutan på is så länge..
 
INNAN man funderar på P-spruta eller p-piller till stoet bör man också tänka på att det krävs dispens för att få tävla med den behandlingen...
Jag vet inte hur lätt det är att få dispens nuförtiden, men jag hade det till mitt förra hbl-sto, som hade p-piller (progesteronimplantat) inopererat i halsen redan när jag köpte henne.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 372
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag köpte ett sto den 17e Maj. Igår märkte jag att hon börjat brunsta, för tredje gången sen jag fick hem henne. Från samma dag hon...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
C
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av P-Spruta till häst? Jag blir antagligen tvungen att P-Spruta damen jag har då hon blir ohanterbar...
Svar
8
· Visningar
1 556
Senast: ConfettiCavat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp