På ett annat forum

A

AngelOfDestiny

Tidigare idag, så ställde en tjej en fråga om vilken hund hon skulle skaffa som första hund..
Någon föreslog då Saluki, skrev att dom var stora & fina & inte behöver mkt motion.....Hmmmm
Jag håller ju inte med om det direkt, dessutom, tjejen (eller killen) som föreslog att hon skulle skaffa en Saluki, kunde inte ens stava till Saluki..
Nåja, till min point i det hela...Hur f**n kan man ens föreslå en ras som man inte kan stava till & dessutom inte verkar veta ngt om???

Äsch, jag var bara tvungen att avreagera mig lite här, blev lite upprörd....Tjejen/killen svarade inte ens på det jag skrev sedan :crazy:

Hoppas ni får en trevlig vecka med era hundar allihopa ;)
 
Tråkigt när folk svarar på sånt som de egentligen inte har en aning om,för dessutom är det ju så att om man tycker om en hundras men inte kan så mkt om den,så kommer man ju att sålla bort mkt negativt om man verkligen vill ha den för utseendets skull.Och får man då respons från nån som skriver den egentliga motsatsen,och det som man vill höra,då nappar man på det och blir till andra "döva".För då har de istället fått höra si eller så om rasen och det är ju säkert det enda rätta,just för att det var det de ville höra.
 
Personen ifråga kanske var ordblind och därför inte kunde stava så bra...
 
Nu var det ju inte bara stavningen av rasens namn, utan hon lämnade ju helt fel info om rasen oxå, det var väl mest det jag blev irriterad över, plus att hon rekomenderade rasen till någon som aldrig tidigare haft hund & ville ha en "lätt" hund som första hund :crazy:
 
Jag förstår helt vad du menar.
Kan också störa mig när folk leker experter!

Nu var det kanske inte så i detta fallet, men ibland kan man ju ha två ganska olika erfarenheter av en sak och det kan ju resultera i råd som inte stämmer med allas åsikt.
Då menar jag saker i allmänhet, inte så generella saker som hur en ras i huvudsak är!
 
Jag irriterar mig lite på inlägg när "folk" vitt och brett rekommenderar Am Staffar och liknande till folk som ska till att skaffa hund och vill ha tips på lämpliga raser. Jag har sett flera sådana både här och på .vovve.se. Ofta med en kommentar som att "jag har träffat en sån hund och den var världens snällaste!". Förvisso var den säkert snäll men det finns vissa raser som inte bara kan rekommenderas hur som helst utan det måste finnas ett genuint intresse och kunskap hos den blivande ägare för att skaffa en sån hund och hur ofta inhämtas det från ett forum på internet?

(För att slippa bli skjuten i sank så ska jag bara tillägga att jag själv inte har nån förhandsinformation om just AmStaffen och det var bara ett exempel på en hundras som kräver sin hundmänniska. Har inget emot rasen i sig.)
 
Precis, kan inte annat än att hålla med dig i allt du skriver!!

Jag fick ett mail från en tjej som fastnat för "min" ras, inte rekomenderade jag henne direkt att köpa en, nej!!
Jag gav henne länken till rasklubben (www.saluki.se) där det finns en uppfödarlista, jag rådde henne att ta kontakt med en uppfödare nära henne & fråga om hon kunde få göra ett besök & träffa hundarna, det är det bästa sättet tycker jag att lära känna en ras..& inte via ett forum, precis som du skriver..

Fast seriöst så börjar man ju undra över vad en del tänker med, när dom frågar människor på internet om allt möjligt konstigt, tex om sjukdomar, knölar mm :eek:
Jag personligen hade nog vänt mig till en veterinär, & inte ställt frågan på ett forum, till helt främmande människor, som man inte har en aning om vad dom har för kunskaper.
Det samma gäller frågor om deras hundar/valpar angående allt möjligt, i ett sådant fall hade jag vänt mig till min uppfödare, eller annan ufödare av "min" ras..

Men, men, det finns gott om folk på internet som "kan" allt om alla raser ;)
 
Jo, inlägg som "min hund har satt en tennisboll i halsen, vad ska jag göra??" hoppas jag innerligt är komna från nån uttråkad tonåring som vill skapa turbulens istället för från en hundägare som inte har vett att ringa veterinären. :smirk:

Visst är forum av det här slaget suveränt bra att få tips och ideér ifrån, men det är bara frön som man sedan måste lära sig mer om för att se om det passar ens egna behov eller inte.
 
"Fast seriöst så börjar man ju undra över vad en del tänker med, när dom frågar människor på internet om allt möjligt konstigt, tex om sjukdomar, knölar mm
Jag personligen hade nog vänt mig till en veterinär, & inte ställt frågan på ett forum, till helt främmande människor, som man inte har en aning om vad dom har för kunskaper."

Känner mig lite träffad eftersom jag nyligen lagt ut en tråd om just en knöl.
När man är i ett sånt läge att man inte måste åka in akut kan det vara skönt att höra om någon annan har liknande erfarenheter, hur de har gått tillväga och hur det har gått för dem.
Givetvis bör man inte svälja allt med hull och hår av det som skrivs på ett diskussionsforum.

Jag vill gärna tro att jag tänker med huvudet. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 896
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Jag, pojkvän, en tjejkompis och hennes kille tog med mina två vovvar (två shih tzu killar för er som inte vet) och gick en promenad...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: elgur86
·
Övr. Hund Delvis en spinoff på bedöma sin hund objektivt, kom att tänka på det här med andras bedömningar av ens hund. Viktor är för de som...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 839
Senast: Milosari
·
Övr. Barn För att inte kapa och förstöra tjejens tråd med "bebisångest" skrev jag en egen och vill säga att jag känner precis som hon! skillnaden...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp