På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Att jag väljer att inte besvara vissa användares kommentarer beror på att erfarenheten säger mig att dessa inte går att argumentera med.[/I]

Ja mig har du då inte stött på tidigare men ändå var du rätt snäsig och uppenbart inte påläst. Du skriv er om och om igen hur mycket du kan har jag märkt och du älskar att andr asäger GUUUUD VAD DU KAN!!! Att diskutera verkar inte vara din starka sida däremot.


roslagen skrev:
[Alltså har jag tagit upp de hingstar som för mig och uppenbarligen även för andra med tanke på citaten är värda att tas upp och det finns fler hingstar men jag har faktiskt ett annat liv oxå och inte tid att sitta här för jämnan!
:rofl: :rofl: :rofl: Det var en rolig kommentar. Du kan inte sitta här för jämnan för att det dyker upp frågor om sånt som du faktiskt kanske inte känner till? Måste man kunna ALLT? Även du har nog en del att lära. Precis som alla andra.


roslagen skrev:
[Att sitta och svara på stammar i det oändliga var inte mitt syfte med denna tråden och därför tyckte jag att det var dags att avsluta den för min del. Klarar inte ni av att acceptera detta till och med efter att jag talar om att jag lämnar tråden är inte det mitt problem. Är det någon som känner sig åsidosatt om en härstamning kan ni skicka PM!
Men det är ju precis det du gjort här:confused: :eek: Och tagit emot folkets hyllningar över att du kan så mycket. Men när det dyker upp synpunkter på att det finns annat, då drar du:angel:



roslagen skrev:
[Men... eftersom ni nu är så kunniga om Furioso borde ni genom att läsa denna tråden inse att hans stam redan gåtts igenom till nästan leda då han kommer från det av mig redan nämnda förnämliga blodet som man kan spåra bakåt via hans morfar Son-in-Law till Dark Ronald och Bay Ronald. På mammans sida har han även Phalaris pappa Cyllene i femte led.
Ge dej människa! Vad har du för problem "Eftersom ni vet så mycket....." Vilken nivå är vi på? Ja det finns ju några fler i Precipitation/Furiosos stam att titta på kanske än Bay Ronald som var född 1893. :angel: Och när du också tar in Cyllene/Phalaris så
svarar jag: ja, men hur många avkommor finns inte idag som har dem i nionde, tionde led elfte led eller vad det nu blir?
St Simon finns tex också alltid när Nearco (och många, många fler)finns och han finns väldigt ofta, via sina söner och döttrar. Någonstans i de flesta av dagens fullblod finns de.

Sätt dej och slå på pedigreequery så ska du se.:smirk:
Vem av alla dem är det som givit ridhästegenskaper och vilka? Du pekar ut Bay Ronald och Phalaris. Kanske har du rätt? Jag har inte studerat alla framgåmgsrika fullblod i ridhästavel så att jag kan svara. Men då är de allra flesta av dagens fullblod kanon i avel. Så har vi klarat av det.



roslagen skrev:
[ Denna borde även vara intressant för dig då Mt Sassafras har Sheshoon till pappa!
Jodå det känner jag till. Nu menade jag nog mer intressant linje för halvblodsavel, inte för mej personligen, jag trodde tråden handlade om det:angel:


Nej jag ser att du har pluggat men fullärd är du inte och betr diskussionsförmåga har du långt kvar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Spectacular Tide har hemskt mycket muppgener i sig med Bold Ruler x 3 i första fem led:eek: (detta är min högst personliga uppfattning och erfarenhet) inget jag själv skulle uppmuntra någon att ha på en samarbetsvillig och harmonisk individ.

Snygga och kapabla men humöret lämnar mycket att önska iallafall i min värld. Å andra sidan har han ju även Tom Rolfe i sig och hans pappa Ribot är av bästa kvalisort och Precipitation drar med sig en del goda linjer han med.

Jag har själv bara stött på en Spectacular Tide och den borde haft ett nackskott


För alla som läser denna tråd och ev tror på vad som står vill jag säga att det här citatet ovan är ett tydligt exempel på att vilseleda och sprida rykten som inte har minsta verklighetsförankring.

Det framgår att hingsten S T har mycket bra gener, men i en liten bimening ang Tom Rolfe, Ribot och Precipitation.

Sen står en del rena lögner om temperament. 3 x Bold ruler eller
pappa Nasrullah eller farfar Nearco har många många fullblod idag. De behöver inga nackskott för det.

Spectacular Tide är den mest samarbetsvilliga vänliga häst jag någonsin träffat och jag känner honom. Den hästen kan inte stava till dåligt uppförande. Det är en gentleman. Jag har bara själv sett en avkomma. Och den är lik pappa.

Det Roslagen här i förbigående slänger ur sig är ganska magstarkt och säger mycket om kunskapsnivån. Är alla svaren så "genomtänkta"
och välgrundade tycker jag hela tråden ska tas bort.

Ett sånt här citat kan i värsta fall sprida en uppfattning om en hingst som har mycket bra härstamning för ridhästavel, storlek gång och temperament. Vi vet inget om vad hans ev avkommor i ridhästavel skulle åstadkomma men det vet vi inte heller om alla de hästar som olika personer frågat om här och där stammen höjts till skyarna av TS trots att den ofta inte visar annat än att det är
ett äkta modernt engelskt fullblod.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

KL

Jeg bare nevne en hingst som borde ha sitt namn i den her tråden. Marlon. :love: Mitt GP-meritterade hoppsto har honom i tredje og fjerde ledd.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Du är då lätt att diskutera med som blev bindgalen då jag skrev som jag gjorde om din (vad jag nu tror mer påstådda kunskap ) om Furioso. Du verkade ju veta något om honom och därför tyckte jag att du kunde vidareutveckla det och berätta mer eftersom han faktiskt aldrig intresserat mig, istället börjar du hugga vilt omkring dig:crazy:

Alla hästar innehåller inte St. Simon men många gör det lika mycket som många andra inte gör det.

Du har fortfarande missat hela grejen att det inte beror på vilka blodslinjer som ligger bakom utan det beror på hur man KOMBINERAR dessa. Det är det avel går ut på, att man kombinerar och sätter ihop oilka arvsanlag. Vissa gener passar ihop med vissa medan de med andra endast blir pannkaka av alltihop.

Tira Mink är ett utmärkt exempel på hur man kombinerar de bästa blodslinjerna och sedan får ut något av det inom ridsportaveln då han blev pappa till lilla Charisma som tog inte bara ett utan två OS-Guld i fälttävlan.

Det är troligen ingen slump att hingsten Double Jay ligger bakom OS-medaljören x 2 och VM-segraren i hoppning från 1990 (om man räknar hästarnas resultat) Gem Twist precis som han ligger bakom Hand in Glove.

Jag tror knappast det är en slump att Zangersheide tagit till sig flera hingstar med Laudanum som fadershingst under åren. T.ex Nissan Duc De Moyon. Han står för något som Studbook Z vill ha.
Oberon du Moulin är ytterligare en lysande hopphäst efter Laudanum som med Equest Carnute som bästa avkomma visat sig mycket matnyttig.

Knappast är det heller slumpmässigt att Pot d'Or lyckades så väl under sin tid i aveln med en briljant kombination av starka linjer men även ett par svagare.

Fra Diavolo är knappast heller någon duvunge i avelssammanhang och i hans första fem led finner man många intressant hingstar som gång på gång dyker upp i avelssammanhang bakom de riktigt stora stjärnorna, men inte ett spår av någon Phalaris som du verkat hakat upp dig på.

Fra Diavolo är upphovet till en mycket stark SF linje via hingsten Nankin. Fast mest känd med Fra Diavolos blod är väl ändå hingsten I love You vilken har tre engelska fullblodshingstar i sitt tredje led som alla kommer från top notch linjerna som stammar från Hurry On, Ajax, Blandford, Dark Ronald osv.

Rantzau är ytterligare en mycket bra hingst vars ättlingar gjort mycket bra ifrån sig på hoppbanan. Inte så underligt med tanke på faderskapet till Cor de la Bryérè, men han ligger även bakom Baloubet de Rouets möderne x 2.
Rantzau var en kombination av Phalaris pappa Cyllene och hingsten Ajax blodslinjer men likförbaskat hittar man t.ex esset Son-in-Law även här.

Du ondgör dig över att jag svarat på stammar fast jag nu senast skrev att det inte var därför jag skapade tråden, det har aldrig slagit dig att jag gjort det för att jag tycker att det är kul att leta i hjärnan efter svaren på frågorna.

Lika kul är det inte att skapa en tråd där man klart och tydligt poängterar syftet att det är mina åsikter som jag delar med en del andra inom hästeriet, och sedan kommer sådana som du med direkta påhopp på mig som person då jag inte gör som du hade tänkt.

Jag har redan poängterat en gång att jag anser att tråden har gjort sitt syfte men likförbaskat måste du komma till den och ifrågasätta informationen.
Mitt förslag till dig är att om du inte uppskattar att läsa det folk skriver så gå inte in i tråden.
Återigen uppmuntrar jag dig att skapa en egen tråd och dela med dig av dina kunskaper. Är det inte det som är hela syftet med detta internatfora?

Jag vet att jag har en alldeles egen mycket aktiv liten hate-club varav några kommit hit och hyllar vem som helst som kritiserar mig och det är upp till var och en att kritisera vemsomhelst men i min värld jobbar man med konstruktiv kritik och framförallt ägnar man sig inte åt dessa barnsligheter.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Det framgår att hingsten S T har mycket bra gener, men i en liten bimening ang Tom Rolfe, Ribot och Precipitation.

Sen står en del rena lögner om temperament. 3 x Bold ruler eller
pappa Nasrullah eller farfar Nearco har många många fullblod idag. De behöver inga nackskott för det.
Men ge dig nu och skapa en egen tråd i ämnet fullblod istället för att läsa och tolka saker jag skrivit på ditt eget lilla tvistade sätt.
Om du läst hela tråden så borde du veta att jag gång på gång hyllat blodet bakom Tom Rolfe hans far Ribot och Precipitation även om jag inte direkt nämnt dessa tre hingstar vid varje tillfälle. Fast när jag hyllat detta blodet har det hos vissa hetat att jag enbart hyllat blodet som funnits bakom mina egna hästar.

Bold Ruler är känd för att lämna skarpa och mycket kapabla avkommor inget ont med det, men man måste kunna hantera dem oxå och därför är de inga nybörjarhästar. National Zentith är en ättling till Bold Ruler som verkar i Sverige och som inte alltid nedärvde det bästa av temperament.

Jag har aldrig sagt något om att Nearco skulle förärvt detta temperamentet Bold Ruler hade precis som alla andra även en mor och det kan ha kommit därifrån likagärna som det kanske bara dyker upp i kombination med en viss blodslinje.

Att jag skriver att jag mött EN Spectacular Tide häst och att den behövde ett nackskott tror jag nog de flesta kan luska ut att det inte är en absoult sanning om hur övriga ST hästar blivit. En obetänklig kommentar från min sida kanske men andra kommer ju undan med det men uppenbarligen inte jag vad gäller dig.

Just denna hästen var för övrigt uppfödd av en person vars hästar alla blir likadana oavsett stam så egentligen är det väl den uppfödaren/ägaren som borde klämmas åt.

Återigen uppmuntrar jag dig till att starta en egen tråd i detta ämnet då du verkar brinna för fullbloden och vill dela med dig av det du kan.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jeg vil at vi ska lugna ner for å redde tråden från døden og Ameo. Trots alt, så inneholder den interessant info som er bra å kunne søke fram senere.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Picea skrev:
Jeg vil at vi ska lugna ner for å redde tråden från døden og Ameo. Trots alt, så inneholder den interessant info som er bra å kunne søke fram senere.


:bow: :bow: :bow:


/Fullblodsnovis som gillar tråden egentligen..
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

flashlight skrev:
För alla som läser denna tråd och ev tror på vad som står vill jag säga att det här citatet ovan är ett tydligt exempel på att vilseleda och sprida rykten som inte har minsta verklighetsförankring.

Det framgår att hingsten S T har mycket bra gener, men i en liten bimening ang Tom Rolfe, Ribot och Precipitation.

Sen står en del rena lögner om temperament. 3 x Bold ruler eller
pappa Nasrullah eller farfar Nearco har många många fullblod idag. De behöver inga nackskott för det.

Spectacular Tide är den mest samarbetsvilliga vänliga häst jag någonsin träffat och jag känner honom. Den hästen kan inte stava till dåligt uppförande. Det är en gentleman. Jag har bara själv sett en avkomma. Och den är lik pappa.

Det Roslagen här i förbigående slänger ur sig är ganska magstarkt och säger mycket om kunskapsnivån. Är alla svaren så "genomtänkta"
och välgrundade tycker jag hela tråden ska tas bort.

Ett sånt här citat kan i värsta fall sprida en uppfattning om en hingst som har mycket bra härstamning för ridhästavel, storlek gång och temperament. Vi vet inget om vad hans ev avkommor i ridhästavel skulle åstadkomma men det vet vi inte heller om alla de hästar som olika personer frågat om här och där stammen höjts till skyarna av TS trots att den ofta inte visar annat än att det är
ett äkta modernt engelskt fullblod.


Fast jag måste gå in här och försvara TS jag kan mkt väl utläsa att det är TS EGNA åsikter och inget annat.

Jag tycker det är bra att man skriver sina egna åsikter och erfarenheter.

Jag vet ju att någon här (kommer inte ihåg nu vem) skrev ner Lotus Pool vilken faktiskt har lämnat flera bra fälttävlanshästar som är på väg uppåt. Varför reagerar man inte på det då??
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag vet ingenting om dej som person och kan inte "hoppa på" annat än vad du skriver här.

Mycket av det du sagt har jag inte ifrågasatt och knappast ang de hingstar du rabblar i detta inlägg.

Jag tycker inte att det handlar om en ny tråd om fulllblod utan om att när du lämnar information kan det vara bra att lämna det som är viktigt och att sedan kunna diskutera allsidigt.

Det finns flera sätt att se saker och ting.

Du anger återigen Bold Ruler, när det gäller temperament. Kan jag svar på det eller blir det då offtopic?
Jag svarar: Ja men om du sätter dig in i hur man ser på detta inom amerikansk fullblodsavel så är han inte någon stor bov. Det är däremot Ribot, som var en djävul enligt beskrivningarna. Honom linjeavlade man inte gärna på av den anledningen.

Likaså St Simon som finns dubbelt bla hos Nearco. Samt ev Man o War.

Det finns andra, det här var bara exempel på hingstar som har ansetts ha och förärva svårt temperament. Finns fler i modern tid men jag vill vara försiktig där.

Nasrullah anses också delvis ha varit svår liksom några av hans söner bla Bold Ruler, men även många andra. Men inte extrema som de jag nämnde ovan. Nasrullah och hans söner har ansetts vara viljestarka, speciella individer, men inte "muppgener" (vad det nu är) Det är vad jag har fått till mej. Ingen av oss har ju tror jag träffat dem det gäller.

Detta ang tempearment. Och att man ska ange vad man vet och vad man hört/tror. Det är skillnad.

Att jag flera gånger nämnt hur vanlig Phalaris tex är, beror helt enkelt på att den linjen, dvs hans söner o döttrar är så linjeavlade i bla USA att man idag diskuterar om man avlat fram större benägenhet för skador, vilket sker med för mycket inavel som alla vet. Har inget med ursprungshingstarnas/stonas egen hållbarhet att göra utan är en effekt av att man inte tilför nytt blod i tillräcklivgt hög grad, utan samma om igen.
Det diskuteras i USA om att leta andra linjer. SÅ vanlig är den linjen.

Det tycker jag är viktig info inte bara för uppfödare av fullbod, även av halvblodshästar, eftersom det handlar om hållbarhet. Även om påfrestningarna inom galoppen är större än för dressyr och hopphästar.

Nu tror jag inte det är så stor sak men att säga att en häst har bra stam för att den går tillbaka till en viss hingst som är så stor som Ph det är delvis att ge fel information.

Det jag ville komma fram till var att man ska titta även efter de mer ovanliga linjerna och vad som kan finnas där. Vissa fullblod har mer egenskaper än andra som man söker till hopp eller dressyrhästar. Kan man se vad som skiljer de framgångsrika FÖRUTOM att de har linjer som alla andra har?

Om inte du ännu förstår min poäng hoppas jag att någon annan gör det.

Att sen kasta ur ett påstående som du gjorde, ja, det har jag redan bemött så det lämnar jag.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

En sak förstår jag inte riktigt..

Varför fortsätta att tugga på samma sak?

ALLA har olika åsikter om alla hästar,spelar ingen roll om det är Flyinge eller något annat megastor stuteri man pratar om.ALLA har olika åsikter om olika hästar..
Jag kan ju bara ge mig in på "min sida" av de fläckiga kallbloden..
Finns hingstar jag inte skulle ta i tång med ens en gång,och frågar någon mig,så har jag väldigt svårt att vara "ojektiv" eftersom de hingstarna inte faller mig i smaken.
Det finns också hingstar som jag älskar och tycker är toppen i aveln,men för den sakens skull så är det ju inte säkert att någon annan gör det.Samma sak här,frågar ngn mig ang dessa hingstar så har ju jag väldigt svårt med att vara objektiv.
Det jag säger om resp. hingst (och ston också) är ju en sanning för mig,men för de som tycker tvärtom de kanske tycker att jag ljuger..
Men vem ska bedömma om jag ljuger/snackar skit/sprider osanningar??????

Går man tillbaka till fullblodsaveln igen,så har jag hört en hel del om Mas Media xx (och hans stam) som fbl-förvärvare,och lika mkt om honom som hbl-förvärvare.Det jag har hört som fbl-förvärvare (mkt lättstressade avkommor bl a har jag hört) är ju inte direkt positivt och lyssnar man då på en del som håller på med hbl-aveln och med den stammen som Mas Media xx har så är det ju toppen att ha i hbl-aveln..(hur var det då med de negativa bitarna,stress,studs osv..)
Så,vilka utav dessa personer talar sanning,vilka ljuger/snackar skit/sprider osanningar??
Samma hingst är alltså både "urkass" och ändå mkt bra??
 
Senast ändrad:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

amkm skrev:
En sak förstår jag inte riktigt..

Varför fortsätta att tugga på samma sak?

ALLA har olika åsikter om alla hästar,spelar ingen roll om det är Flyinge eller något annat megastor stuteri man pratar om.ALLA har olika åsikter om olika hästar..
Jag kan ju bara ge mig in på "min sida" av de fläckiga kallbloden..
Finns hingstar jag inte skulle ta i tång med ens en gång,och frågar någon mig,så har jag väldigt svårt att vara "ojektiv" eftersom de hingstarna inte faller mig i smaken.
Det finns också hingstar som jag älskar och tycker är toppen i aveln,men för den sakens skull så är det ju inte säkert att någon annan gör det.Samma sak här,frågar ngn mig ang dessa hingstar så har ju jag väldigt svårt med att vara objektiv.
Det jag säger om resp. hingst (och ston också) är ju en sanning för mig,men för de som tycker tvärtom de kanske tycker att jag ljuger..
Men vem ska bedömma om jag ljuger/snackar skit/sprider osanningar??????

Går man tillbaka till fullblodsaveln igen,så har jag hört en hel del om Mas Media xx (och hans stam) som fbl-förvärvare,och lika mkt om honom som hbl-förvärvare.Det jag har hört som fbl-förvärvare (mkt lättstressade avkommor bl a har jag hört) är ju inte direkt positivt och lyssnar man då på en del som håller på med hbl-aveln och med den stammen som Mas Media xx har så är det ju toppen att ha i hbl-aveln..(hur var det då med de negativa bitarna,stress,studs osv..)
Så,vilka utav dessa personer talar sanning,vilka ljuger/snackar skit/sprider osanningar??
Samma hingst är alltså både "urkass" och ändå mkt bra??


Absolut som du säger. Men jag förutsätter att de personerna som uttalar sig då vet vad de talar om. Det är vad frågan här gäller.

Du förutsätter att Roslagen vet vad h*n talar om. Ok det kan jag inte göra något åt. Där kan man också ha olika syn, förstår du. Vad är sant då?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

flashlight skrev:
Absolut som du säger. Men jag förutsätter att de personerna som uttalar sig då vet vad de talar om. Det är vad frågan här gäller.

Du förutsätter att Roslagen vet vad h*n talar om. Ok det kan jag inte göra något åt. Där kan man också ha olika syn, förstår du. Vad är sant då?


Precis detta har jag nu efterfrågat några gånger..vad är en sanning och vem bedömmer vad som är sant..
Det som för mig är sanning,skriver åter igen då,att alla fullblod är kackel,är ju kanske inte sanning för dig,men fortfarande så är det ju min åsikt,och min sanning,om jag säger det,talar jag då osanning? Sprider illasinnade rykten? Även om detta då är sanningen för mig?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

amkm skrev:
Precis detta har jag nu efterfrågat några gånger..vad är en sanning och vem bedömmer vad som är sant..
Det som för mig är sanning,skriver åter igen då,att alla fullblod är kackel,är ju kanske inte sanning för dig,men fortfarande så är det ju min åsikt,och min sanning,om jag säger det,talar jag då osanning? Sprider illasinnade rykten? Även om detta då är sanningen för mig?


Vill du veta något?

Ibland FINNS sanningar.:smirk:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

:rofl: :rofl: :rofl:

Nått du upptäckt nyligen? :idea:



Å slänger med en bild på mitt Mas Media-kackel..
HPIM1683.jpg
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag har aldrig uttalat mej förrut, men tittat då och då. Och oj oj Roslagen eller vad du kallar dej just nu?
Nu är du ute och cyklar. Sitta och slå upp namn kan alla. Men sen då?
Jag skulle kunna peka på en rad fel som du kastar ur dej.

Men det verkar meningslöst här. Till alla "troende" Det finns de som kan och de som vill imponera. Lär er skilja på det.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Men varför inte visa på felaktigheterna då istället för att göra som flashlight och sitta där och tyck att du vet bäst och alla vi andra stackare som ännu inte sett ljuset är korkade?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Mia_R skrev:
Men varför inte visa på felaktigheterna då istället för att göra som flashlight och sitta där och tyck att du vet bäst och alla vi andra stackare som ännu inte sett ljuset är korkade?


Eftersom jag inte brukar hålla till här är jag en "outsider" som kommer att möta samma behandling som Flashlight. Det utsätter jag mej inte för. Är ni intresserade av hur det ligger till så sök på andra håll efter informationen så får ni se vad ni får fram och bilda en egen uppfattning om saker och ting. Det är mitt råd.

Mycket är prat och munväder. Jag tänker inte visa på vad. Det är inte klimat för det här.

Dumt att öppna munnen alls. Men det är skrattretande vad detta/(dessa) nick får hålla på.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Den här tråden skulle inte handla om Roslagen!
Finns det någon möjlighet att lämna det?
Kanske en ny tråd för och emot Roslagsvår kan tillämpas?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Så de påstådda felaktigheterna enligt dig då och med tanke på trådens innehålla kan jag bara dra slutsatsen att de hingstar roslagen räknat upp inte skulle ingå i dagens sporthästar? Tror att det ligger en hel del bakom som inte syns i den här tråden när ni två är mer intresserade av att anklaga roslagen för att ljuga istället för att prata klartext. Inte underligt att det sprids rykten. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
201
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
582
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 604
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp