På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Annika_L skrev:
Den här tråden skulle inte handla om Roslagen!
Finns det någon möjlighet att lämna det?
Kanske en ny tråd för och emot Roslagsvår kan tillämpas?
Jag blanda ihop trådarna.:(
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

flashlight skrev:
Homosassa lämnade väl inte så många bra hästar och var nog ingen bra förärvare kanske, mao. Men mycket kapabel själv. Och även han var förhållandevis stor tror jag, vilket även det är viktigt inom ridhästavel.
(Ja parentes det sista)

Har inte Homosassa en godkänd son i Danmark,eller missminner jag mig?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jeg er 99,9 % sikker på at han ikke har noen son i DV. Du blander kanskje ihop med Diligo, som er far til Mago?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

*kl*

Till alla som kommer in och vill kasta "skit" på enskilda personer i denna och "avelsrådgivningstråden"..
Jag förstår inte riktigt vad problemet är,kan ni vara snälla och förklara i klartext till en dyslektiker?

Och jag skriver det igen,att läsa och skriva på ett forum är inte lätt,än mindre på ett forum där kunskapen r mkt mkt blandad och det tror jag i allafall att ALLA är väl medvetna om.Alla hittar trådar lite här och var där det står rena kunskapsfel enl. andra,alla hittar trådar där det hittas på en massa saker för att folk ska få t ex uppmärksamhet och alla har vi också ryckt på axlarna och låtit livet gå vidare utan någon större notis om det hela..
Varför ska en tråd som dessa två uppröra så mkt mer än alla andra trådar om div hingstar?

Om jag skriver att jag aldrig skulle betäcka med Cardento för jag har sett avkommor efter honom som är alldeles för lätta fram,är det då skitsnack eller sanning?

Om jag säger att jag aldrig skulle köpa häst efter Asterix för de är f-n inte lättridna och bjussar inte många sekunder på det hela är det skitsnack eller sanning?

Vi har en avelsmatator i Sverige,Q.E..Om jag skriver att han lämnar "knubbsälar",dvs hans avkommor blir i reglel väldigt korta och burkiga..Åter igen skitsnack eller sanning??

Detta är ju en sanning för mig grundat på det jag har sett och även hört i mina trakter bland tränare och på tävlingar osv. Och eftersom det är en sanning för mig,vem ska då bedömma om det är en sanning eller rent skitsnack??


Jag trodde i min enfald att inne på avel så är det vuxna människor som diskuterar,men uppenbarligen är det lika mkt fjortisvarning här som på en hel del utav de andra forumen,har man fel åsikt så är man antingen i "gräddfilen" och får "f-n" för det,eller så är man helt ute och får "f-n" för det istället..

Jag trodde väl i min enfald att personer som ksriver på ett forum och läser också kan sålla och sortera om vad som de själva anser vara en sanning..
 
Senast ändrad:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

amkm skrev:
*kl*

Till alla som kommer in och vill kasta "skit" på enskilda personer i denna och "avelsrådgivningstråden"..
Jag förstår inte riktigt vad problemet är,kan ni vara snälla och förklara i klartext till en dyslektiker?

Och jag skriver det igen,att läsa och skriva på ett forum är inte lätt,än mindre på ett forum där kunskapen r mkt mkt blandad och det tror jag i allafall att ALLA är väl medvetna om.Alla hittar trådar lite här och var där det står rena kunskapsfel enl. andra,alla hittar trådar där det hittas på en massa saker för att folk ska få t ex uppmärksamhet och alla har vi också ryckt på axlarna och låtit livet gå vidare utan någon större notis om det hela..
Varför ska en tråd som dessa två uppröra så mkt mer än alla andra trådar om div hingstar?

Om jag skriver att jag aldrig skulle betäcka med Cardento för jag har sett avkommor efter honom som är alldeles för lätta fram,är det då skitsnack eller sanning?

Om jag säger att jag aldrig skulle köpa häst efter Asterix för de är f-n inte lättridna och bjussar inte många sekunder på det hela är det skitsnack eller sanning?

Vi har en avelsmatator i Sverige,Q.E..Om jag skriver att han lämnar "knubbsälar",dvs hans avkommor blir i reglel väldigt korta och burkiga..Åter igen skitsnack eller sanning??

Detta är ju en sanning för mig grundat på det jag har sett och även hört i mina trakter bland tränare och på tävlingar osv. Och eftersom det är en sanning för mig,vem ska då bedömma om det är en sanning eller rent skitsnack??


Jag trodde i min enfald att inne på avel så är det vuxna människor som diskuterar,men uppenbarligen är det lika mkt fjortisvarning här som på en hel del utav de andra forumen,har man fel åsikt så är man antingen i "gräddfilen" och får "f-n" för det,eller så är man helt ute och får "f-n" för det istället..

Jag trodde väl i min enfald att personer som ksriver på ett forum och läser också kan sålla och sortera om vad som de själva anser vara en sanning..

:bow: bra skrivet
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Enligt min mening borde denna tråd läggas ner. Det finns inget mer att tillföra längre, eftersom det verkar som att alla blivit så jä*la sura på varandra. Upplever jag det som. :devil:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag ser hellre att den låses så kan man gå tillbaka och kika på det som är intressant, dvs blodslinjer.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Lånar knapp..
Kära moderator
Lås gärna tråden men radera den inte.
Det är trots allt mycket arbete nedlagt i den.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

med anledningen av det skrämmande jag läser om Spectacular Tide och hans avkommor: jag är ägare till en av han avkommor sedan 5 år tillbaka, han är 8 år nu. Det är den absolut mest trevliga och positiva häst jag har mött. Redan som femåring var han plac i 1,20 hopp, trots att han lämnade galoppbanan sent som treåring. Alla som träffat hästen och haft fördomar om fullblod har omgående ändrat åsikt. han är lugn, sover i stallgången, står som ett ljus då man klipper, skor och sprutar honom, man lastar honom och kan åka på tävling helt själv. Tråkigt att läsa om hur folk drar alla en hingsts avkommor över en kam. hade jag ett bra sto så är ST den enda hingst jag i dagsläget skulle vilja ha en avkomma av!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Kanske är det så att din häst har ett kalasmödrene? Vissa ston går det ju att slänga på vilken knäppgök som helst till hingst och det blir bra ändå.

Nu vet jag inte så mycket om ST men om många har den erfarenheten att det kan bli knepiga avkommor så kanske man ska ta det i beaktande. Du verkar ha fått en pärla iallafall.:)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Kära nån!
Jag tycks vara ägare till en vinnare av värstinghärstamning. Min lilla frökens stam är: Spectacular Tide-Diaghlyphard. Tyvärr lever hon inte riktigt upp till sin fars och morfars rykte. Får prata med henne om det. Ranghög i hagen och förbannad på andra hästar när hon äter, är nog det närmaste hon kommer. I övrigt är hon inte värre än andra ston som jag har ridit.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Hej!
Har inte orkat läsa hela tråden...läste de 5 första sidorna...
Vad sägs om Esteban xx? Den mest anv fullblodshingsten i holstein förbundet de sista 7 åren.

Och Roven xx vad tror ni kunniga fullblodsfantaster om honom?

Och vad sägs om Jaguar Mails stam?
(vet att han inte är rent fullblod ...men så gott som.

Frågar om stammarna inte om hingstarnas egna meriter...
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Early Puritan står i min och min kompis medryttarhästars stall:)
han är så härlig:) Stoooooooor också:D
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag vet att det är en gammal tråd men jag hittade ingen nyare som passade min fråga lika bra så jag hoppas att ni fortfarande läser tråden. Jag har köpt ett halvblodsföl som har en fullblodsmamma som tidigare lämnat två fina halvblod med olika fäder men jag skulle gärna vilja veta om hennes stam har lämnat mer bra individer inom ridsporten eller om hennes tidigare avkommor bara var lyckträffar:D hon heter Basirah Rose ** och är efter Common Grounds ** - Persian Bold **
 
KL
Gammal tråd men kanske ännu aktuell? :D Jag undrar lite om Bold Rulers "muppighet"? Vad är det han lämnar som jag har missat? :D Har det gått vidare till ex Bold Lad? Jag sitter ju med ett sto som har Rhett Butler xx (Bold Lad -High Hat -Umidwar) som morfar.

Överlag i ridhästavel, ser man skillnad på franska fullblod, irländska fullblod osv i just lyckandet av ridhästar? Finns det statistisk på just fullblodshingstar som har avkommir i ridhästvärlden (som ex vi kan se Cardento ha i blup)?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Hakar på med en fråga:idea:

Vad säger du om den här stammen?

Always Fair - Mill Reef - Jaipur

060616-06.jpg

Vi har en valack med Always Fairr som morfader och han går Grand National samt går super när vi tränar honom i terräng :)
 
Vad menar du med "muppighet"?
Hans far Nasrullah var tydligen ganska oregerlig, men inte Bold Ruler.
Bold Ruler var den första häst som behandlades mot cancer, han hade en hjärntumör
Här kan du läsa om honom:
http://www.reines-de-course.com/Articles/Articles M/Miss Disco.htm

Här är många överens om vilka egenskaper en häst med Bold Ruler i stamtavlan har:
http://www.chronofhorse.com/forum/archive/index.php/t-108035.htmlhttp://www.chronofhorse.com/forum/archive/index.php/t-108035.html
 
Oh vilken rolig tråd som kommit fram, absolut högaktuell och var har alla tagit vägen roslagen och alla andra?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
201
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
582
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 604
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp