På g att köpa häst, lite funderingar

Empalie

Trådstartare
Nu har jag nog bestämt mig. Min hovslagare(på klinik) hörde av sig till mig för x antal veckor sedan och sa att han hade hittat en häst till mig. Han har importerat hästen till sig själv egentligen men inser att tiden inte finns där. Det är ett jättetrevligt sto på fyra år e: Converte calido. Han har kontakt med uppfödaren nere i Tyskland. Jag har provridit två gånger och det känns jättebra. I priset ingår en klinikbesiktning samt en helskoning. Hästen är nu oförsäkrad, hovis har 7 egna hästar men har ingen försäkring, det blir för dyrt.
Vi känner honom sedan fyra år tillbaka och då främst genom skadorna på min tävlingshäst som nu är promenadhäst, det har varit en väldigt tuff resa och han har varit med oss genom allt och varit engagerad.

Mina frågor:
1. Hur går det till när man försäkrar en oförsäkrad häst? Vad gäller det att tänka på?
2. Vad har ni för erfarenhet av tyska importerade hästar, ska man tänka på ngt särskilt man har ju ingen man kan ringa och fråga om hästens tidigare liv, ev om man får nummer till uppfödaren då. Jag tänker på hur de är hanterade där, hur miljön är etc.
3. Räcker en klinikbesiktning tycker ni? Är det rätt att röntga en fyraåring som inte har några som helst problem för tillfället?

Fler tips mottages tacksamt!
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Jag själv har emot att köpa en oförsäkrad häst i det fall att F-Bolaget senare skulle hävda att felet fanns innan försäkringen .

Jag brukar vara emot att man röntgar hit och dit men i detta fallet skulle jag absolut göra det och det har inte med åldern att göra utan om det kryper fram något senare eftersom hästen inte ens är försäkrad .

Men tycker det är kul om du hittat en häst som du trivs med :-)

Mia
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Jag var nere i Tyskland i december-10 och tittade på hästar och köpte en som jag tog hem. Det är en 07:a. Jag gjorde en ordentlig vet.besiktning på klinik i Tyskland som jag filmade och visade för min vet här hemma i Sverige som jag har 100% förtroende för. Hästen gick igenom utan några tveksamheter, helt torr i alla ben, jämnt musklad, liksidig att rida osv. Jag valde att inte röntga då jag betalade hälften av vad jag hade fått betala för en likvärdig häst född i Sverige (inkl besiktning, hälsointyg och transport). Dvs skulle han ha en lös benbit tex så har jag redan "sparat" pengar för att själv betala för operationen.

Att köpa/ha häst är alltid en chanstagning och förlustaffär. Min förra häst var helt igenomröntgad men honom fick jag tyvärr ta bort pga förändringar i ryggen som kom när han var 10 år:cry: Men ibland måste man våga chansa för att kunna vinna!

För att göra en jämförelse:

Man köper en begagnad bil för 80 000 kr. Den kostar varje månad både bensin och försäkring. Den går sönder och du lagar den för 7 000 kr, och ovanpå det ska den på service som oxå kostar flera tusenlappar. Detta reagerar ingen på för det är pengar som alla lägger ut. Detsamma är det att ha häst men då har du i alla fall fått mycket tillbaka istället för att bara ta dig från punkt A till B...

Hoppas du fick lite hjälp :)
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Även om du fick hästen till ett bra pris i Tyskland och sen skulle opa en benbit och det fortfarande skulle bli en billigare häst .

Om det då skulle hända något under open och den kanske inte klara ropen eller vaknar efter eller fortfarande är halt efter så har du inget försäkringskydd i livvärde eller funktionsvärde heller eftersom felet fanns innan op .

Detta innebär ju då att du förlorar även inköpspengarna samt behandlingarna av på pållen för att du i detta fallet inte röntgade .

Skulle aldrig gjort som du gjorde och inte råda någon annan heller till det ,sen kan man aldrig vara helt hundra efter en röntgen men bra mycket säkrare när man köper en oförsäkrad häst .

Där är det stor skillnad om hästen varit försäkrad sen den var föl och det finns en trygghet i försäkringen och då förordar jag inte röntgen om man inte ser några symptom som behöver utredas .

Mia
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Fast egentligen, räknar inte alla hobbyhästägare med att förlora pengar på sitt hästägande? Hur man än gör är det ett risktagande att köpa häst.

TS: Känns allt bra med hästen är det bara att köra. Självklart kan det finnas benbitar osv, men då får man ta det i beräkningarna. Det kan lika gärna inte finnas benbitar:).
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Fast egentligen, räknar inte alla hobbyhästägare med att förlora pengar på sitt hästägande? Hur man än gör är det ett risktagande att köpa häst.

Visst är det så ,men det minsta man vill förlora är väll att inte förlora alla pengar man köpte pålle för ?

Då torde det vara bättre i just detta fallet låta röntga hästen ?

Men hästen kanske inte är så dyr och då är det ju i ett annat läge .

Det är ju många faktorer som spelar in som vanligt i besluten :)

Ni får förlåta men mitt tangentbord skriver de bokstäver som den vill eller lägger till :crazy:
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

jag hade absolut röntgat vid besiktningen, ffa eftersom stot är oförsäkrat!
väldigt många hästar har lösa benbitar (som de dock aldrig får några problem med) och benbitarna uppkommer under de första två åren, även om risken inte är jätte stor att den får problem med den/m så är risken jätte stor att den har lösa benbitar och då kan de vara intressant att se hur de ligger till och om det är smartast att op innan det blir problem.. för det är en sak som är säker, det lär inte försäkringsbolaget stå för eftersom den inte vart försäkrad.
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Även om hästen varit försäkrad sen födseln så undrar jag hur det praktiskt skulle gå till att få ut pengar.
Ex. Pålle försäkras i Tyskland, säljs i Sverige och blir sjuk. Svensk f-bolag hävdar att skadan fanns innan. Ja, hur gör man sen då?

När det gäller akuta olycksfall, den dör eller bryter benet i hagen då gäller den nya försäkringen omedelbart.

Jag har köpt två oförsäkrade 2,5 åriga hästar från Holland. Priset var enormt bra och hästarna är superstammade. Eftersom jag anser att majoriteten av fel som uppkommer på en häst kommer av fel ridning vågade jag köpa dem. Endast en gårdsbesiktning gjordes vid köpet. Hade de varit ridna hade jag inte gjort så.

Därefter har jag köpt ett svindyrt tysk sto på 6 år men hon var då röntgad. Om hanteringen så tror jag att de generellt är mycket välhanterade.
Däremot är jag inte säker på hur stora hagar de har fått gå i som unghästar så hållbarheten är ju svårt att säga något om. Detta vet man oftast inte om svenska hästar heller.

Varför kan du inte ringa tidigare ägaren bara för att denne bor i Tyskland?

Du verkar ha hittat en fin häst, ta och röntga den själv så känns det tryggare.

Lycka till
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Jag diskuterar inte hållbarheten jag diskuterar om att man kanske ska röntga hästen (beroende på pris/ålder )

Om den har lösa benbitar eller ordentliga åldersförändringar för detta kommer ju inte Försäkringsbolaget att betala ut för och vid en ev op så kan det bli sådana konsikvenser att hästen inte går att använda eller faktiskt dör av narkosen .

Då fallerinte ett öre ut på försäkringen inte ens livdelen !

I ett sådant fall som att köpa en oförsäkrad häst utan att röntga kan man unvika problem och det är ju en liten kostnad kontra att betala en köpesumma som man inte ens får ut livärdet för eftersom benbitarna /pålagringar fanns innan köpet .

Det handlar ju inte om hästen är försäkrad eller inte utomlands eftersom dessa försäkringar gäller väll inte här iallafall .?

Köper jag en häst från Sverige så röntgar jag inte om hästen är försäkrad sen den var föl . Då är jag skyddad vid benbitar osv om de ger besvär
Men är den inte försäkrad sen föl skulle jag röntga den eftersom jag då inte har något skydd .

Sen som sagt så är detta inte en fråga om senare hållbarhet men detta måste ju försäkringsbolaget ha grund för att felet fanns innan försäkringen togs .

Ingen kan ju garantera hållbarheten på ett djur, men man kan minska risken vid ett köp utan en försäkring med att röntga .

Mia
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Då är jag skyddad vid benbitar osv om de ger besvär
Men är den inte försäkrad sen föl skulle jag röntga den eftersom jag då inte har något skydd .

Det är inte helt säkert att du är skyddad vid lösa benbitar bara för att den är försäkrad sedan den var föl.
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Om man har en dolda felförsäkring så är den det (heter lite olika på olika bolag). Alla bolag har den inte och den måste tecknas innan fölis är 1 månad gammal (tror jag).

Mvh

Tora
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Om man har en dolda felförsäkring så är den det (heter lite olika på olika bolag). Alla bolag har den inte och den måste tecknas innan fölis är 1 månad gammal (tror jag).

Mvh

Tora

Jag vet vad en "dolda fel"-försäkring är. Du är inte säker ändå. Jag har varit i precis den situationen med häst som var försäkrad sedan födseln, som sedan vid 4 års ålder visade sig ha en lös benbit när den exportröntgades. Och det var inte alls säkert att försäkringen skulle gälla, det var snarare väldigt tveksamt enligt försäkringsbolaget (det största, sämsta och dyraste bolaget som försäkrar hästar här i landet...).
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Nej en dolda felförsäkring täcker även lösa benbitar. Dvs den täcker just dolda fel. Men det är inget man kan teckna på äldre hästar. Hästen har varit tvungen att ha den utan avbrott från det att den var så gott som nyfödd.

Hos Agria så ingår den i den mer omfattande försäkringen (vet inte vad de kallar den) och hos Folksam så kostar den bara någon/några hundralappar per år.

Men det är alltså en extraförsäkring utöver den ordinarie försäkringen du kan inte bara ha dolda felförsäkring.

Mvh

Tora
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Nej en dolda felförsäkring täcker även lösa benbitar. Dvs den täcker just dolda fel. Men det är inget man kan teckna på äldre hästar. Hästen har varit tvungen att ha den utan avbrott från det att den var så gott som nyfödd.

Hos Agria så ingår den i den mer omfattande försäkringen (vet inte vad de kallar den) och hos Folksam så kostar den bara någon/några hundralappar per år.

Men det är alltså en extraförsäkring utöver den ordinarie försäkringen du kan inte bara ha dolda felförsäkring.

Mvh

Tora

Men snälla du, jag skriver ju att jag vet vad en dolda fel-försäkring är och att min häst hade en sån försäkring.

Agria sa ungefär så här: du måste kunna bevisa att den lösa benbiten är medfödd/ett dolt fel för att kunna använda Agria Extra. Och för att kunna få ut på veterinärvårdsförsäkringen så måste du kunna bevisa att den inte är medfödd/ett dolt fel.

Moment 22... Och aldrig mer Agria.
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Men så fungerar inte dolda fel försäkringen på Agria. Den träder in när man tror att felat har funnits där från början. Det är ju därför den heter dolda felförsäkring.

För antingen är felet medfött och då träder dolda fel försäkringen in eller så är det senare uppkommet men då tar den vanliga försäkringen in. Men man behöver inte bevisa vilken försäkring som tar den.

Antingen har du eller "din" handläggare missuppfattat saken. Om det inte är så att de har ändrat vilkoren de senaste två åren men det tror jag inte.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Gör som din hovis. Är han dum som inte försäkrar eftersom det är för dyrt?

Sen behöver man ju bara läsa denna tråd för att inse att även ifall man försäkrar så gör försäkringsbolaget sitt bästa för att alippa betala.
 
Sv: På g att köpa häst, lite funderingar

Nu är hon röntgad och klinikbesiktad, helt u.a! Tjoho vad glad jag blev. Ang. inlägget om att inte ha försäkring skulle jag aldrig våga, då anser jag att man antingen har en rejäl buffert som tåls att tära på flera gånger eller vara så iskall att blir det allvarligare, dyra skador är det avlivning som gäller....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
1 873
Senast: Woffe
·
Gnägg Jag är i hästköpartaget. Då jag har liten budget kollar jag främst på hästar under 20 000. Jag har redan bestämt mig för att köpa...
Svar
12
· Visningar
5 018
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Piranesi
·
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp