Köpa äldre halvblod?

Beelly

Trådstartare
Hej,
jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :)

Jag ska köpa min första egna häst efter att ha ridit i princip i hela mitt liv (jag är 25 år), men med undantag för ett ganska långt uppehåll på ganska många år pga skada. Därför söker jag ju en äldre häst med rutin och som är trygg som jag kan komma tillbaka och utvecklas med och kanske komma ut på några mindre tävlingar (jag har absolut inga tävlingsambitioner egentligen, utan vill egentligen bara kunna träna lite och komma ut i skogen - varierad ridning helt enkelt). Jag har hittat ett 18-årigt halvblod som är otroligt fräsch för sin ålder med mycket motor utan att bli het och är i full tävlingskondition (de tävlar henne upp till 110 kontinuerligt fortfarande - senaste start i februari) som är så otroligt snäll och TRYGG. Jag har varit ute och provridit och blivit störtkär i henne! Har testat henne i alla gångarter samt hoppat några språng och wow säger jag bara :)
Hon är försäkrad och har varit näst intill skadefri (haft en kotledsinflammation för ca 5 år sedan samt 2 kolikfall de senaste 5 åren) annars ingenting väsentligt. De vill ha 30.000 för henne utan utrustning, men kan tänka sig att gå ner i pris.

Nu till min fråga - är det värt att köpa henne som första häst? Är priset rimligt? Hon passar in på alla mina krav (förutom åldern kanske, hade väl tänkt mig 15-16 år egentligen) och jag gillar henne verkligen. Men jag vill försöka vara lite realistisk och inte köpa bara på "känsla". Hur länge kan hon hålla? (jag vet "hur långt är ett snöre.." men vad kan jag ungefär förvänta mig? Vad bör jag tänka på? Jag har inte råd att köpa en mycket yngre häst på samma utbildningsnivå så det är helt enkelt uteslutet.

Alla råd och tips mottages! Och onödiga kommentarer undanbeds :)
 
Tycker det låter som en trevlig förstahäst! Ni kan få tio år ihop likväl som två dagar, men det är inte orimligt att tänka att en fräsch artonåring kan hålla för lättare hobbyridning tills den är i alla fall 25.

Tack för svaret! Jag vet att det är en svår fråga att svara på, men ditt svar var i alla fall vad jag hoppats på :)
 
Att hästen är igång är ett gott tecken, håller med de andra - ordentlig besiktning och sen (förhoppningsvis) slå till :)

Tänk på att vara försiktig vid förändringar bara (nytt underlag, nytt ridsätt, ev ny sadel..), men det ska man ju alltid vara.
 
Hej,
jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :)

Jag ska köpa min första egna häst efter att ha ridit i princip i hela mitt liv (jag är 25 år), men med undantag för ett ganska långt uppehåll på ganska många år pga skada. Därför söker jag ju en äldre häst med rutin och som är trygg som jag kan komma tillbaka och utvecklas med och kanske komma ut på några mindre tävlingar (jag har absolut inga tävlingsambitioner egentligen, utan vill egentligen bara kunna träna lite och komma ut i skogen - varierad ridning helt enkelt). Jag har hittat ett 18-årigt halvblod som är otroligt fräsch för sin ålder med mycket motor utan att bli het och är i full tävlingskondition (de tävlar henne upp till 110 kontinuerligt fortfarande - senaste start i februari) som är så otroligt snäll och TRYGG. Jag har varit ute och provridit och blivit störtkär i henne! Har testat henne i alla gångarter samt hoppat några språng och wow säger jag bara :)
Hon är försäkrad och har varit näst intill skadefri (haft en kotledsinflammation för ca 5 år sedan samt 2 kolikfall de senaste 5 åren) annars ingenting väsentligt. De vill ha 30.000 för henne utan utrustning, men kan tänka sig att gå ner i pris.

Nu till min fråga - är det värt att köpa henne som första häst? Är priset rimligt? Hon passar in på alla mina krav (förutom åldern kanske, hade väl tänkt mig 15-16 år egentligen) och jag gillar henne verkligen. Men jag vill försöka vara lite realistisk och inte köpa bara på "känsla". Hur länge kan hon hålla? (jag vet "hur långt är ett snöre.." men vad kan jag ungefär förvänta mig? Vad bör jag tänka på? Jag har inte råd att köpa en mycket yngre häst på samma utbildningsnivå så det är helt enkelt uteslutet.

Alla råd och tips mottages! Och onödiga kommentarer undanbeds :)

Jag tycker det låter perfekt! Du tänkte ändå en häst på 15 - 16 år, så vad spelar det för roll om den är 18 när den verkar så fräsch. Tvärt om tycker jag det visar på att den håller bra. Dessutom, vad jag förstår, så blir denna hästs främsta uppgift att ge dig tillbaka ditt självförtroende som ryttare, inte att klättra i klasser. Den är lugn, trygg, utbildad och erfaren, kan det bli bättre?

Det där med besiktning hade jag inte lagt någon större vikt vid faktiskt. Då är det bättre att se till försäkringen. Hur är den försäkrad - har den någon skadehistorik som kan vara av betydelse? Det verkar ju inte så med det du har fått reda på. Sedan är du ju medveten om att hästen har de flesta år bakom sig, så är det, men den kan hålla ganska många år framåt för det du vill och sedan är du kanske redo för en yngre.
Angående priset tycker jag att den är rimligt. Säljarna kunde ju gå ner lite så lägg ett bud, men inte skambud. Bjud 25 och se vad de säger. Jag hade velat köpa hästens sadel. Det kan vara ett känsligt kapitel att byta, som någon skrev. Börja försiktigt. Nä, jag tycker inte du ska tveka om allt verkar bra.
 
Nu till min fråga - är det värt att köpa henne som första häst? Är priset rimligt? Hon passar in på alla mina krav (förutom åldern kanske, hade väl tänkt mig 15-16 år egentligen) och jag gillar henne verkligen. Men jag vill försöka vara lite realistisk och inte köpa bara på "känsla". Hur länge kan hon hålla? (jag vet "hur långt är ett snöre.." men vad kan jag ungefär förvänta mig? Vad bör jag tänka på? Jag har inte råd att köpa en mycket yngre häst på samma utbildningsnivå så det är helt enkelt uteslutet.

Alla råd och tips mottages! Och onödiga kommentarer undanbeds :)
Tycker det låter som en perfekt häst. Om hästen är fräsch och sund och fin i muskulatur och hull så kan du lätt rida på i säkerligen 7 eller 8 år till utan problem. Men som sagt se till att hästen är fin i kroppen och fräsch, är muskulaturen fin osv så är det ett bra tecken på att hästen arbetar rätt med kroppen och då finns även en fin framtid.

Priset tycker jag är ganska så sunt faktiskt.

Tänk på att åldern sällan är en garanti för att ni ska få ett långt liv ihop, så det är inget att haka upp sig på.
 
Tack för alla svar!! Nu kändes det helt plötsligt mycket bättre och åldern kanske faktiskt inte är något att haka upp sig på :) Muskelatur och hull var faktiskt något jag reagerade på med stor glädje när jag var där och såg henne. Man ser verkligen att nuvarande ägarna gjort ett fantastiskt jobb med henne. Hon är i bättre skick än många yngre hästar jag ridit tidigare, vilket så klart gjorde att jag blev ännu med sugen på henne :)
Jag ska tillbaka och provrida igen på torsdag och så hoppas jag att jag får samma känsla igen! I så fall slår jag nog till om inte besiktningen visar något överdrivet konstigt - men det bör den inte göra..

Era svar gjorde till och med min ganska så svårövertalade sambo lugn ;) nu tror jag att han är med på banan också, haha! Så dubbelt tack till alla era visa ord!
 
Tack för alla svar!! Nu kändes det helt plötsligt mycket bättre och åldern kanske faktiskt inte är något att haka upp sig på :) Muskelatur och hull var faktiskt något jag reagerade på med stor glädje när jag var där och såg henne. Man ser verkligen att nuvarande ägarna gjort ett fantastiskt jobb med henne. Hon är i bättre skick än många yngre hästar jag ridit tidigare, vilket så klart gjorde att jag blev ännu med sugen på henne :)
Jag ska tillbaka och provrida igen på torsdag och så hoppas jag att jag får samma känsla igen! I så fall slår jag nog till om inte besiktningen visar något överdrivet konstigt - men det bör den inte göra..

Era svar gjorde till och med min ganska så svårövertalade sambo lugn ;) nu tror jag att han är med på banan också, haha! Så dubbelt tack till alla era visa ord!

Jag köpte en 18-åring som nu är 21 och jag planerar vår tävlingssäsong! Inga höga klasser (LC dressyr) men det spelar ingen roll. Både hästen och jag tycker det är jättekul att komma ut. Min veterinär berömmer hennes fina skick och anser att jag har minst 5 år till med den ridning jag har nu med henne bara hon får hålla sig frisk och skadefri. Men det kan man inte garantera med någon häst oavsett ålder.
Även om det skulle komma fram något vid besiktningen så resonera med veterinären om det verkligen har betydelse för det du vill använda hästen till. Lycka till!
 
Jag har använt mig av samma veterinär från Distriktsveterinärerna i Flyinge inför varje besiktning än så länge och jag tycker att han är suverän! Väldigt ärlig och rak i sina besiktningar och ger bra rekommendationer.

En till fråga.. Besiktningar vid köp - är det jag som köpare eller kan man begära att säljaren står för besiktningen?
Med hästen jag egentligen skulle köpa (den gick dock inte igenom besiktningen) så kom vi överens om att jag betalade besiktningen om han gick igenom och säljaren betalade den om han inte skulle gå igenom.. Men är det en rimlig överenskommelse? Eller hur brukar ni göra? Brukar ni låta säljaren stå för besiktningen vare sig hästen går igenom eller inte?
 
Vettig besiktning (jag tycker man ska vara försiktig med bönprov på en äldre häst) och slå till om allt är OK.

Verkar vara en bra förstahäst, precis vad du söker.

Hur menar du med försiktig med böjprov förresten? Jag har läst att böjprov på en äldre häst kan ge utslag, men var är "okej" att ta över om man säger så? ;)
 
Jag har använt mig av samma veterinär från Distriktsveterinärerna i Flyinge inför varje besiktning än så länge och jag tycker att han är suverän! Väldigt ärlig och rak i sina besiktningar och ger bra rekommendationer.

En till fråga.. Besiktningar vid köp - är det jag som köpare eller kan man begära att säljaren står för besiktningen?
Med hästen jag egentligen skulle köpa (den gick dock inte igenom besiktningen) så kom vi överens om att jag betalade besiktningen om han gick igenom och säljaren betalade den om han inte skulle gå igenom.. Men är det en rimlig överenskommelse? Eller hur brukar ni göra? Brukar ni låta säljaren stå för besiktningen vare sig hästen går igenom eller inte?

Rent generellt så kan vem som helst stå för besiktningen och båda alt förekommer. MEN som köpare, särskilt om du köper av privatperson, så är det en väldig fördel att vara den som står som beställare av besiktningen och således betala den. Då har du uppfyllt undersökningsplikten och kan bevisa det.

Så ja, att säljaren betalar om ej går igenom och köparen om den går igenom är en bra deal MEN var noga med vem som står som beställare om den går igenom, se till att det är du och att du får fakturan/betalar direkt till vet. Inte att du ersätter säljaren i efterhand. Då är man ganska safe.

Men som sagt alla sätt förekommer. Har bes där jag betalade oavsett, där jag bet om den gick igenom och köparen om den inte gick igenom, samt nu senaste där säljaren stod för besiktningen oavsett resultat (besiktning ingick i priset).

Det du aldrig någonsin ska acceptera är en redan gjord besiktning. Om den så är besiktigad för en vecka sen så ska du inte köpa på den bes.
 
Hur menar du med försiktig med böjprov förresten? Jag har läst att böjprov på en äldre häst kan ge utslag, men var är "okej" att ta över om man säger så? ;)

Äldre hästar kanske inte går igenom, utan att det betyder så mycket. En erfaren veterinär tar med det i beräkningen så jag tycker inte man behöver avstå böjprov. Men om den har jämna reaktioner, lindriga och de värmer ut bryr man sig sällan på en gammal häst. Dock kan försäkringsbolagen grumsa - men den är iaf för gammal att nyteckna så det handlar om att isf ta över bef försäkringen som den är och då blir inget problem.

Sen kan äldre hästar dansa genom böjprov de med :)
 
Rent generellt så kan vem som helst stå för besiktningen och båda alt förekommer. MEN som köpare, särskilt om du köper av privatperson, så är det en väldig fördel att vara den som står som beställare av besiktningen och således betala den. Då har du uppfyllt undersökningsplikten och kan bevisa det.

Så ja, att säljaren betalar om ej går igenom och köparen om den går igenom är en bra deal MEN var noga med vem som står som beställare om den går igenom, se till att det är du och att du får fakturan/betalar direkt till vet. Inte att du ersätter säljaren i efterhand. Då är man ganska safe.

Men som sagt alla sätt förekommer. Har bes där jag betalade oavsett, där jag bet om den gick igenom och köparen om den inte gick igenom, samt nu senaste där säljaren stod för besiktningen oavsett resultat (besiktning ingick i priset).

Det du aldrig någonsin ska acceptera är en redan gjord besiktning. Om den så är besiktigad för en vecka sen så ska du inte köpa på den bes.

Tack för bra svar! Jag ska se vad jag kan komma överens om med säljarna.. Jag vill gärna ta upp "min" veterinär dit, men det blir nog säkert också dyrare eftersom det är rätt så långt. Säljarna verkar i alla fall seriösa (tack gode gud, men man ska inte ropa hej för tidigt haha) och väldigt måna om att allt ska gå rätt till och bli bra så vi kommer nog fram till något vettigt förhoppningsvis ;)
 
Nu när jag ändå är igång - är det någon som har koll på hur det funkar med att ta över en redan befintlig försäkring? Jag har förstått det som att det inte ska vara några större problem, men vad är det som krävs för att kunna göra det? Och hur gör man?
 
Tack för bra svar! Jag ska se vad jag kan komma överens om med säljarna.. Jag vill gärna ta upp "min" veterinär dit, men det blir nog säkert också dyrare eftersom det är rätt så långt. Säljarna verkar i alla fall seriösa (tack gode gud, men man ska inte ropa hej för tidigt haha) och väldigt måna om att allt ska gå rätt till och bli bra så vi kommer nog fram till något vettigt förhoppningsvis ;)

Ja man vill ju helst ha sin egen men det blir knepigt när det är långt. Du ska välja veterinär btw, som köpare. Du kan eg ta vilken som helst men du och inte säljaren bör välja.

När jag besiktigade min nya var det samma sak, lite för långt för min vet/min klinik. Så fick bli en där hästen stod, men jag såg till att det var jag som valt. (Nu valde jag bara ställe och inte vet, men det blir samma sak när man inte känner till någon vet där). Sen åkte jag dit och var med.

Jag tycker fö som andra att KÖP om den går igenom bes - låter som en super förstahäst :)
 
Nu när jag ändå är igång - är det någon som har koll på hur det funkar med att ta över en redan befintlig försäkring? Jag har förstått det som att det inte ska vara några större problem, men vad är det som krävs för att kunna göra det? Och hur gör man?
Så fort köpet är igenom så ringer du till hästens försäkringsbolag och säger att du vill ta över den. Inte svårare än så :)
 
18 år på en annars hel häst är inget alls. Nu är mitt ett kallblod men han är i år 16 och jag tycker han är i sina bästa år just nu och jag ser ingen skillnad på nu och när han var 6-8 år, bara mer erfaren.
Dessutom tror jag han kommer bli gammal och vara hel hela livet om inte koliken tar honom.
 
En 18 åring som är i gång och säljs som fullt frisk ska klara ett böjprov. Givetvis tar man hänsyn till att hästen är gammal när man bedömer reaktionen, veterinären är lite mer förlåtande.

Men risken finns att hästen tex har artros i båda kotleder och blir jättehalt på böjprov.

Jag hade inte böjt min 18 åring för skojs skuld aka vet check pga den där pyttelilla risken att vet kan slita onödigt hårt på leden (jag tror dock inte det är någon risk eg, tänk på vilken belastning det blir på böjda ben när de ligger!), men om jag skulle köpa en 18 åring att ha för träning och tävling skulle jag aldrig köpa utan en full besiktning inkl böjprov.

Den äldsta jag köpt var 17 och böjdes ua.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp