Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har sett flera trådar där man efterlyser tips på sadlar till araber. Nu är det min tur. Suck! Min kille rids i dag med en Stübben som i och för sig fungerar hyggligt, men den är aningen för smal och och alldeles för lång för hans rygg. Jag vill inte ha den kvar för jag är rädd att den gör mer skada än nytta. Men vad ska jag leta efter?? Dressyr eller kanske en allround är vad jag söker. Jag är naturligtvis beredd att ta honom till en sadelutprovare men skulle ändå vilja ha åsikter och tankar.
Var snäll och bortse från hans nyuppkomna rondör, han är verkligen lättfödd och har kommit ut på ett nytt bete sedan ett par veckor
Jag tycker inte han har så rak rygg som de flesta araber har, däremot är den platt och bred och kort.
Så här ser sadeln ut som vi har idag (min dotter som rider), jag vet att det inte säger så mycket med en ridbild men jag la in den ändå.
är det mest dottern på bilden som rider så borde det funka med en 16" sadel.
jag rekommenderar att prova prestige, det har jag till min arab med kort och aningens svängd rygg. han är också jättebred, som ett litet soffbord. har bomvidd 37 (x-vid) och det funkar tack vare öppet och brett kammer. andra sadlar som kan passa är jaguar och dominus, om vidden räcker till. bates var för lång och rak för min, men kanske funkar om din kan ha 16".
Där fick jag lite tips att kika på. Tack! För tillfället är det mest dottern som rider honom, men det beror på att hon är utan egen häst just nu. Tanken är att hitta en ny nu när hennes "gamla" gått tillbaka till fodervärden. Jag hoppas på rätt snart så att jag "får tillbaka" min älskling, jag låter nämligen dottern rida i första hand.
Jag har inte så jättestor rumpa, men större än tösens i alla fall 16,5" funkar för mig för det mesta. Ja, det här med sadlar är ingen lätt sak. Tror ni en Globus blir för rak för min häst? De är ju ofta inte så hemskt dyra och tyvärr har ju även den biten en viss betydelse
Hästnyheter Det kan ju vara så att hennes första reaktion var att han inte skulle säljas och när hon tänkte efter så ändrade hon sig. Det är ju stor...
Trädgård & Växter Tagit den obligatoriska växthusrundan. Allt såg bra ut. Det växer om än ganska långsamt. Är ju fortfarande lite kallt på nätterna. Ska...