På tal om te, té, the, thé-tråden

squarepants

Trådstartare
Varför skriver man, när man pratar om hund/hästutrustning, "selet" istället för "selen", "sele"/"selen" istället för "selar"/"selarna". Är det rätt på något vis?! :mad:

T ex: Min hund gillar inte det selet.
Jag har provat flera olika slags selen på hästen.
Selet hänger till vardags på väggen.
Vilket är det bästa selet?
Det finns många olika selen.

Jag gillar inte när man skriver så. :crazy: :(
Och SAOL säger NEJ. Sluta skriv så.

Sv: På tal om te, té, the, thé-tråden

http://www.sprakradet.se/12597

Och jag undrar varför man inte kan ta nya språkfrågor i redan befintliga språktrådar? Det ÄR inte så att flest trådstarter vinner, det är flest hänglås på trådar som vinner när man dör. Eller nåt. :crazy:

Squarepants - honung 0-1! :nailbiting:

Varför skulle jag vara intresserad av flest trådstarter? Tråkigt för dig att du fick ännu en ointressant centimeter att scrolla förbi på sidan. :meh:

Då får jag be om den sedvanliga ursäkten för onödigt trådstart och be moderator ta bort tråden och klistra in min fråga i den befintliga språktråden. Eller? :cautious:

Jag blir också tokig på sådant, egentligen på dom flesta märkliga stavfel folk envisas med.

Har en bekant som jag sett skriva selet någon gång, "selet till min häst är sönder".

Jag antar att dom skriver som dom pratar?

Det kan inte bara vara jag som minns tråden om chokladet, där det faktiskt finns människor som säger Ett choklad, chokladet! :eek:

Senast ändrad:

Jag säger tjärnet, men vet att det tydligen heter tjärnen. Jag kommer från Värmland och hävdar att det är dialektalt.
Det närmaste vattendraget vid mitt barndomshem heter Svarttjärnet så det så! :p

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 844
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan... 2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
11 005
Senast: machafuko
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 091
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka