pab vs. filt?!

Sv: pab vs. filt?!

dessa fyller samma funktion som filten under ullpaden-dvs skyddar paden.
Jag använder filt o pad för att skydda hästen, varför skulle man annars använda filt o pad. För att det var snyggt ???? då har man nog "haft lite otur när man tänkte" !:idea:

samma funktion som filten under ullpaden-dvs skyddar paden.
Jag använder filt o pad för att skydda hästen, varför skulle man annars använda filt o pad. För att det var snyggt ???? då har man nog "haft lite otur när man tänkte" !:idea:

Vad använder du för ullfilt och vilken pad?

Dom filtar jag har är varken stela eller stickiga.
Nä ,men dom ska nog helst va på en pad om man vill variera ,dom e väl lite för fina o ha under paden annars. Där lägger jag padprotectorn istället eller om man har en annan sorts filt kanske,men padprotectorn ligger bra o e sydd för o ligga under.. :)

Med ett nyare"funktionsmaterial" typ Neopren är det ännu större anledning att ha något under!!!
Ja d e sant, lägger padprotector under,men dom e lätta o hålla rena men d e väl kanske d enda. Har tänkt skaffa en till i naturmaterial istället.

Dillar ??? Om man har naturmaterial så hanterar detta fukt på ett helt annat sätt än ett syntetmaterial, som inte hanterar fukt på ett bra sätt alls. Fukt o gummi på en hästrygg ger stor friktion vilket kan orsaka skav och obehag, vilket inte naturmateria gör. Lägg en ullfilt under gummipaden ska du se att hästen är torr under sadeln, o mår mycket bättre. Samma sak gäller neoprengjordar som inte andas till skillnad mot en riktig repgjord i mohair. Tänk till, testa o sen kollar vi av vem som dillar, du Wild Rein. :idea:

Jag har redan testat du lille vän...:smirk:

Vad använder du för ullfilt och vilken pad?
En riktig sadelfilt av ull från Nya Zeeland, nästan 1 cm tjock o en pad "Diamondwool ". Hästen är alltid torr under filten oavsett hur den än svettas= ingen risk för skav

men snälla!
jag startade tråden för at jag undrade om pad/filt.
tycker att den har utvecklats till en bra diskution som olika material och så vidare, härligt! bra att lära sig av andra.

dock är jag lite besviken på er (Bill och Wild rein). om ni behöver bråka så för det IRL eller över PM.
Inte förstöra trådar :smirk:

tänkte väl att du skulle ha åtminstone ett kallblod ;)
vad hände med den andra quartern?

Varför hoppar du inte in i unghästtråden och berättar lite om din lilla? Hade varit roligt med lite nytt blod i den tråden :)

*Väcker en gammal tråd till liv*
Med risk för att ställa en otroligt korkad fråga...

Jag har funderat lite på det där med filt - vad är det för filtar ni använder?
(För de som inte vet har jag köpt en ny sadel, men har inte kunnat rida mkt i den då pålle blev sjuk...väntar med spänning och klurar så länge)

Jag har ett helt gäng med gamla, "riktiga" ullfiltar hemma. Om jag viker dem så de passar under sadeln får jag 4 lager filt, betydligt tjockare än alla ullpaddar jag sett. Behöver man då fortfarande ha filt +pad?

*Väcker en gammal tråd till liv*
Med risk för att ställa en otroligt korkad fråga...

Jag har funderat lite på det där med filt - vad är det för filtar ni använder?
(För de som inte vet har jag köpt en ny sadel, men har inte kunnat rida mkt i den då pålle blev sjuk...väntar med spänning och klurar så länge)

Jag har ett helt gäng med gamla, "riktiga" ullfiltar hemma. Om jag viker dem så de passar under sadeln får jag 4 lager filt, betydligt tjockare än alla ullpaddar jag sett. Behöver man då fortfarande ha filt +pad?

Det låter inte som att du behöver något mer. Läste någonstans att man skulle testa att lägga an filtarna och paden man har mot en vägg och sedan slå knytnäven i för att se om det gör ont eller ej. Gör det ont = mer stoppning. Gör inte ont = lagom stoppning.
Om det stämmer vet jag inte men testa skadar ju inte :D

Vi använder uteslutande rena ullpaddar och blankets av mohair eller ull av mycket hög kvalitet. Vi har testat ett 15-tal paddar av olika fabrikat och material och det finns inget bättre än en riktig ullpad men köp inget billigt skräp, riktigt bra kvalitet kostar men lönar sig i längden.
Om jag själv skulle välja mellan att ta på mig en ulltröja eller en som är gjord av gummi eller plast är valet enkelt, därför ska inte min häst heller behöva ha ett material mot sin kropp som jag inte vill ha mot min. Hästens hud är dessutom mycket känsligare än människans.
Skickar PM till dig om var du hittar paddarna vi anser är dom bästa på marknaden.

tack för svar - ja, jag tycker att filten är mjukare än paden. Har också gjort testet med knytnäven :) har även hört att man ska kunna sticka in ett finger och se att inte ngn nagel kan ta sig igenom.

Det jag funderade på var ju att filten ju inte har någon ryggkanal som padden har - men blir det egentligen ngn skillnad på om jag har filt+pad+sadel eller om jag har enbart filt+sadel?

dess - padden är ngt lång och åker upp baktill. så den ligger inte helt still. Undrar om filten ligger helt still eller om den glider runt mer om det inte finns ngn pad? Har inte provat med enbart filt än.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 439
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka