Packa ridkläderna

jag brukar ha en stor långarmad tröja över och en tunn långärmad under västen och sen jacka över det. klä dig så varmt som du behöver, när jag var liten på ridskolan så hade jag i princip alltid bara en t shirt, oavsett årstid. var alltid varm.
nu så har jag både underställ och och vinterjacka på när det bara är runt nollan ute ;).
du lär dig snart vad som fungerar bäst för dig,

Har du kollat på hästnet.se också? Där brukar det finnas mer än på blocket eftersom hästnet är en renodlad hästannonssajt.

Vad synd att Ullared ligger så långt bort ifrån dig men sök efter borjes-tingsryd.se på nätet för där kan du köpa hästkläder och hästgrejer online :) Det är nästan lika billigt som i Ullared.

En säkerhetsväst behöver du prova olika modeller och storlekar i en affär så att du vet vilka olika märken som passar just din kropp innan du börjar leta begagnat om nu inte din kompis säkerhetsväst skulle passa. Man har mer kläder ovanpå säkerhetsvästen sedan. Det bästa är att ha en underställströja underst nu på vintern, säkerhetsvästen utanpå och sedan en eller till och med två fleecetröjor om det är kallt eller annan varm tröja och sedan en jacka utanpå det. Det är bra om jackan och tröjan inte är så bylsiga utan att ridläraren kan se hur man sitter men det viktigaste nu i början är att du håller dig varm så känn inte att du måste gå och köpa en speciell ridjacka utan du kan ta en som du har hemma eller så. Visst kan det kännas lite konstigt i början med säkerhetsvästen under alla kläder men idag finns det såpass nätta och sköna säkerhetsvästar så jag tycker absolut att du ska försöka vänja dig vid att rida i säkerhetsväst för det skyddar ändå väldigt mycket om olyckan skulle vara framme. Om du skulle vilja tävla i framtiden så är det krav på att du måste ha säkerhetsväst på dig så länge du är under arton år i hoppning och fälttävlan. På dressyrtävlingar är det inget krav men det är ändå väldigt bra att ha den på sig även när man rider dressyr. Tänk på att västen ska vara Level 3, vara CE-märkt och ha betäckningen EN 13158 för att vara godkänd.

Vad gäller hjälm så är de flesta märken likvärdiga. Det är väl MIPS-hjälmen som är säkrare än övriga men den är väldigt dyr och jag anser att det är bättre att köpa en billigare hjälm så att man inte drar sig för att byta ut hjälmen om man skulle ramla av och slå i huvudet. Man ska också byta ut hjälmen ungefär vart femte år för då har hjälmen gjort sitt och materialet i hjälmen har blivit för gammalt och skyddar inte lika bra längre. Det viktiga är att hjälmen sitter stadigt och bra men ändå skönt. Den får inte trycka någonstans men ska heller inte vara så stor så att den går att dra fram ner mot näsan när hakbandet är knäppt för då är den för stor. Jag gillar hjälmar med en liten ratt i bak för då kan man ställa in storleken lite med ratten och få en hjälm som sitter exakt som man vill ha den. De hjälmarna brukar inte vara dyrare än andra hjälmar men som sagt, det viktiga är att den sitter skönt och bra. Det bästa är om du kan åka till en hästaffär och prova flera olika hjälmar så att du hittar en som passar just ditt huvud. Det går självklart att beställa en hjälm på chans ifrån t ex borjes-tingsryd eller ifrån hooks.se eller någon annan hästaffär online och skicka tillbaka om den inte passar också.

Jag kollade lite på hästnet.se och bornes tingsryd.se och det såg bra ut :)
Får åka in och kolla på olika västar och hjälmar nu under lovet.
Skönt att man kan köpa en lite billigare men att den ändå funkar :up:
Säkerhetsvästen håller värmen jättebra! Är det superkallt brukar jag ha på mig jackan utanpå första 10-15 minuterna av lektionen tills jag fått upp värmen, men väst + vanlig tjocktröja brukar räcka resten av lektionen.

Gå in på hästnet > begagnad utrustning och skriv in din stad i sökrutan. Jag hade tex skrivit "linköping byx" om jag ville hitta ridbyxor i linköping. Så kan du maila på de som verkar intressanta och se om ni kan mötas upp. Det finns annars ofta köpåsälj-grupper på facebook, både för hela landet, landskap och visaa orter har egna såna sidor. Även där är det relativt lätt att hitta säljare i närområdet så man kan ta affären irl.
Vi får tänka på att Ts är nybörjare. Det blir inte särskilt varmt att skritta det mesta av lektionen med några kortare travpass inlagda. Det är skillnad när någon rider ett hopp eller dressyrpass på högre nivå. Mina nybörjare frös ofta vintertid trots säkerhetsväst, tjocka tröjor och jacka utanpå.

Jag är ganska frusen person så jag kommer nog få köra på ull under ställ nu på vintern, men det kanske visar sig att jag blir super varm och inte behöver så mycket, det borde väl visa sig när jag väl sitter i sadeln :p
jag brukar ha en stor långarmad tröja över och en tunn långärmad under västen och sen jacka över det. klä dig så varmt som du behöver, när jag var liten på ridskolan så hade jag i princip alltid bara en t shirt, oavsett årstid. var alltid varm.
nu så har jag både underställ och och vinterjacka på när det bara är runt nollan ute ;).
du lär dig snart vad som fungerar bäst för dig,

Oj, det var inte mycket :confused: Då var du väl en mycket varm person antar jag ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 844
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 033
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31