Bukefalos 28 år!

Pad för att höja framvalvet?

K

korsningsponny

Jag har en Griffinsadel, 16,5" med vid bom som passar bra förutom att framvalvet är lite för lågt. Man får bara plats med 1 - 2 fingrar när man har spänt gjorden och det är inte så mycket luft mellan som jag skulle vilja.

Kan man lägga en pad under så att hela sadeln liksom kommer lite högre upp på hästryggen, då borde ju framvalvet och komma upp lite för annars så är den bra i bomvidden och så...

Skulle det funka tror ni? :confused:
isf vilken pad är bäst då?
 
det finns ju sådana där anatomiska paddar i plast,
de finns på hööks. riser pad tror jag den heter.
kanske funkar :confused: :)
 
Sadeln har antagligen bara för lite mankfrihet för just din häst! Ta ut en sadelutprovare som kan prova ut en sadel som passar istället! :)

Nirak
 
Om den ligger så nära manken, så passar den INTE bra.... Tyvärr! Du borde se dig om efter en ny sadel. Att lägga en pad under är en nödlösning medan du letar efter en sadel som passar hästen. Välj en pad som har cutback.
 
Ett billigare alternativ till att köpa ny sadel är att lägga i mer stoppning. Thorowgoods sadlar är ju väldigt mjuka i stoppningen och sjunker snabbt ihop, så det gär säkert att lägga i mer!
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har Butet som ligger bra på er häst, vilken typ av rygg och manke har dem? Vill ni visa bild? Kör ni med eller utan pad? Jag...
Svar
0
· Visningar
552
Senast: Berta_
·
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
883
Senast: cewe
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 639
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 966
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp