Att leva ett älskat liv med en kropp som inte orkar

Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen. Tidigare i mitt liv har jag identifierat mig rätt hårt med mitt intellekt och bara kört på. Tagit kroppen för given, som ett verktyg eller instrument för "mig" att leva mitt liv. Nu tar kroppen plats i min upplevelsesfär på ett helt nytt sätt. Den har blivit en huvudkaraktär i det nuvarande livskapitlet och jag vill vara schysst mot den. Jag vill ge mig själv bästa möjliga omhändertagande samtidigt som det är svårt med begränsad ork. Jag har hjälp. Just nu har jag den hjälp jag behöver för att få vardagen att funka och är så evinnerligt lättad att bo i ett land med ett skyddsnät. Men det här med att få vardagen att funka har helt andra definitioner än för ett halvår sedan, än för tre år sedan.

Senaste månaderna har jag varit så himla dålig och det har fått mig att tänka så många olika saker. Egentligen ville jag skriva här då, men orkade inte. Orkade inte skriva pga mjölksyra. Jo tal-till-text funkade. Jag har lärt mig att tal-till-text funkar även när min andning är så dålig att jag pratar ett ord i taget. Det känns som en kommunikativ trygghet. Trodde kanske inte den skulle kunna tolka vad jag sa. Logopeden i mig tänker på bildstöd, att förbereda skriven basal kommunikation för om jag inte orkar. Det känns lätt bisarrt men också smart att tänka framåt. Jag har inte agerat på den tanken än. Såklart vet jag inte om det kommer fler bakslag, eller om de blir lika djupa, värre eller mildare. Men så dålig som jag varit nu är tungt. Och samtidigt förstår jag att det kan bli långt värre också, vilket skrämmer mig lite. Jag har ansträngningsutlösta försämringar och den senaste som varit sedan mitten av februari har varit brutal. Jag var ute i 15 minuter för att prova den nya motorn till rullstolen och det knäckte mig så hårt. Svårt att förutse vad som funkar och inte. Eller ja i alla fall i bra perioder. I dåliga perioder är det lätt att förutse; inget funkar. Vilket inte stämmer för det är bara ett fåtal gånger jag inte kommit till toa själv. Jag har lärt mig att mixad mat gör att jag orkar äta när det egentligen känns oöverstigligt. Upplevelsen ger nytt perspektiv där det inte är självklart att kunna äta själv, gå på toa, vända sig i sängen. Både skrämmande och tacksamhetsskapande.

En sak som verkligen får mig att vilja ha en fantastisk livskvalitet, trots begränsningar, är en kommande forskningsstudie som mäter sjukdomens svårighetsgrad och även upplevd behandlingseffekt genom självskattad livskvalitet. (de svårast sjuka ska inkluderas och sjukdomens svårighetsgrad bedöms av egenskattad hälsorelaterad livskvalitet. Fast de allra svårast sjuka exkluderas för utvärderingsbatteriet är massivt och klarar man inte det får man inte vara med, vilket är rimligt. Men jag hade hoppats få vara med när de säger att de vänder sig till "de svårast sjuka") Jag blir så arg! Så brutalt ableistiskt att utgå från att svårare sjukdom ger sämre livskvalitet. Så mycket ”du är din prestation” eller ditt värde ligger i vad du klarar i det studieupplägget. Jag förstår att de väljer så. När jag träffade ena läkaren som driver studien och hade med mig just det formulär som de nu ska använda som primärt behandlingseffektmått, så hade jag fyllt i ett visst värde och hennes respons blev "men stämmer verkligen det där, som du berättat om dina besvär så tycker jag det låter mer som [ett värde hälften så lågt som min skattning]". Baserat på hur jag beskrivit min funktion och mina symptom så bestämde hon åt mig att min livskvalitet är lägre än jag upplever den. Tack, liksom!

Många sjuka som jag kommit att lära känna, väntar på/längtar efter att få sitt liv tillbaka. Jag saknar och sörjer många saker jag inte kan. Ibland djupt. Saknar att lägga mig i hängmattan och bara njuta istället för att behöva gå in efter fem minuter för att ljus, ljud och vind är för ansträngande. Saknar många sammanhang, vänner, aktiviteter. Samtidigt stämmer det inte för mig att vänta på livet. Jag lever uppenbarligen. Det känns som att den väntan för mig nedvärderar livet som det ser ut nu. Jag märker också att i alla fall en del av mig varit driven av att "göra bra", kanske prestera men mer prestation i form av att bidra. Det är hotande för självbilden att inte kunna det. Samtidigt är det skönt att skala av lager av beteenden som funnits men kanske egentligen inte varit superbra för mig. Jag kan helt enkelt inte behaga och göra folk glada genom prestation. Men jag märker att jag faktiskt gör folk glada av att jag finns! Oavsett att jag inte kan fixa och greja eller bidra ekonomiskt som förr. Det är en väldigt fin upptäckt och jag känner mig privilegierad över att få uppleva det. Monterar ned lite internaliserad ableism.

Samtidigt är det skitjobbigt att släppa in hemtjänst och sjukvård i hemmet och framför allt att de är så många olika. Att behöva arbetsleda med en trött och sjukt intryckskänslig hjärna. Jag har gjort bildstöd till tvättstugan, haha! Väldigt bra. Skulle egentligen vilja göra för andra moment också för att kunna få dem mer anpassade till mina behov, inte utsättas för så mycket intryck. Det dubbla i att vara tacksam över att det finns hjälp å ena sidan och utelämnad till deras (varierande) kompetens å andra sidan.

Sjukvården orkar jag inte riktigt tänka på. VC säger "prata med din behandlande läkare" och den behandlande läkaren går inte att få tag på senaste halvåret. Nu äääntligen har kanske VC fattat situationen så jag har fått mer hjälp senaste veckorna. Hela förra sommaren gick jag med vätska i lungsäcken för att sagda läkare var på åtta veckor semester (som han säkert behövde så väl för att inte bränna ut sig, det är inte det). Sköterskan såg i början av hans semester att det "finns ett vääldigt långt remissvar här från din DT" men ingen annan kunde återkoppla till mig tidigare och jag härdade ut (dum som jag var) tills jag fick åka in akut och äntligen fick hjälp. Bra lärdom - försök inte härda ut när det känns outhärdligt.

En konstig och praktisk grej är att när jag mår som sämst så finns varken direkt några känslor eller tankar. Jag gissar att det är därför jag bara känner ett stort behov av att uttrycka mig nu. Just det, jag har långcovid som presenterar ME-likt. Både lungor, det autonoma nervsystemet och kärlen fick sig en rejäl törn, vad jag vet i nuläget.

Vad jag vill med att skriva är nog dels utlopp. Det är så himla skönt att ha ord, att orka formulera, att se mina tankar - att ha dem! Samtidigt är jag glad för erfarenheter kring att leva med långvarig livsomvälvande sjukdom. Hur hanterar ni hjälpbehov, tacksamhet, integritet, livskvalitet och sorgen? :heart
 
Senast ändrad:

Det är så evinnerligt svårt att skydda sig från att bli sämre av vårdkontakter! :sorry:

Nu inför en undersökning/långtidsregistrering så har jag dels skjutit upp den två månader för att matcha bättre hälsa och dels var jag i kontakt med VC flera gånger innan och blev lovad anpassningar för att kunna genomföra (att inte vänta utan komma direkt in på rummet på utsatt tid med förberedelser klara, att jag skulle slippa vänta i väntrummet utan liggande och intrycksfritt). Hände självklart inte, utan det var superstruligt, massor av intryck/belastning (i ett genomgångsrum vid receptionen med lysrör, radio, skrivare, och massa spring). Fast jag bokstavligen inte orkade hålla upp kroppen längre och knappt såg pga dysautonomin, gick det inte att få ligga. Jag bestämde mig efter att ha legat/suttit med överkroppen fram över benen ett tag och jag kunde tänka igen, för att avbryta och åka hem. Det är så sjukt opraktiskt att inte få rimlig blodcirkulation i hjärnan för att blodet är i underkroppen istället pga gravitationen. De sa just då att jag skulle få ligga ner, men direkt efter kom info att de inte kunde få igång apparaturen alls idag. De erbjöd att nästa gång göra de anpassningar jag bett om ”för vi ser hur jobbigt det är för dig”. Det är ju å ena sidan jättefint men å andra sidan undrar jag varför inte redan nu vid det besöket, som överenskommet? Verkade jag inte trovärdig? Fattar de inte att ”jag blir dålig i veckor eller månader efteråt utan de här anpassningarna” betyder just det?

Det känns skitviktigt att berätta faktiskt, för innan jag blev sjuk kunde jag bara inte föreställa mig att vården skulle vara min största riskfaktor för försämring av hälsan, men det är den idag vilket är läskigt då jag samtidigt behöver den.

Snälla håll tummarna med mig för att det blir såpass lindrigt som det verkar. 🤞🏻:heart
 
Det är så evinnerligt svårt att skydda sig från att bli sämre av vårdkontakter! :sorry:

Fattar de inte att ”jag blir dålig i veckor eller månader efteråt utan de här anpassningarna” betyder just det?

Det känns skitviktigt att berätta faktiskt, för innan jag blev sjuk kunde jag bara inte föreställa mig att vården skulle vara min största riskfaktor för försämring av hälsan, men det är den idag vilket är läskigt då jag samtidigt behöver den.

Snälla håll tummarna med lir såpass lindrigt som det verkar. 🤞🏻:heart
Nu har jag klippt lite i ditt inlägg, men bara för att förtydliga vad jag menar.

Jag håller helt med dig om just det där bemötandet av vården.
Att dom inte "tror" en när man berättar om sina problem och vad som händer om man inte får rätt anpassning.

Jag har "oturen" att SE frisk ut och jag "låter" frisk (för det är inget fel på vare sig röst eller förstånd) i deras värld.
Men när felen sitter i skelett och leder och hela insidan är inflammerad så syns det ju inte hur illa det är...
Så fort dom får se en röntgenbild så blir det annat bemötande, men det är ju inget jag bär med mig direkt.

Förlåt för mitt rant, men jag är också så less på bemötandet.
Kram :heart
 
Nu har jag klippt lite i ditt inlägg, men bara för att förtydliga vad jag menar.

Jag håller helt med dig om just det där bemötandet av vården.
Att dom inte "tror" en när man berättar om sina problem och vad som händer om man inte får rätt anpassning.

Jag har "oturen" att SE frisk ut och jag "låter" frisk (för det är inget fel på vare sig röst eller förstånd) i deras värld.
Men när felen sitter i skelett och leder och hela insidan är inflammerad så syns det ju inte hur illa det är...
Så fort dom får se en röntgenbild så blir det annat bemötande, men det är ju inget jag bär med mig direkt.

Förlåt för mitt rant, men jag är också så less på bemötandet.
Kram :heart
På ett sätt önskar jag ju att min upplevelse var unik, men det vet jag tyvärr att den inte är. :heart

Det verkar inte hjälpa att se sjuk ut och låta sjuk heller. Mina kassa lungor hörs och både knasig cirkulation och rullstol syns. 🤷‍♀️




Och lite mer generellt: Jag trodde verkligen vi kommit överens om något som kanske skulle funka. Men hur det blev - igen - gör mig villrådig och modstulen. Hur försäkrar jag mig om att de hajat till nästa gång? Går det inte får jag skita i det och därmed missa eventuell justering av de mediciner som försöker få blodtrycket över fotknölarna.

Är ändå mindre kraschig än det kunnat bli. 🦸‍♂️ Funkar i korta stunder ändå och emellan men inte hela tiden är det mörkt rum (gör så ont när löven fladdrar i vinden. Bisarrt) öronproppar och hörselkåpor som gäller. Och katt! Bästa kattan. :heart
 
Jag har tänkt uppdatera många gånger och nu är ett bra tillfälle. Det har hänt massor faktiskt de senaste månaderna. Massor positivt.

I somras hittades mögel hemma hos mig (minns inte om jag skrev om det?). Först kändes det bara övermäktigt (icke-responsiv hyresvärd) men sedan kom ett hopp om att åtminstone del av skröpplet kunde komma från yttre faktorer - möglet. Jag tror bara den tanken gav lite styrka. Har inte haft någon allvarlig försämringsperiod på ganska många månader nu. Lite mer marginaler. Har t.o.m. provat och klarat att duscha en gång förra veckan och det är helt ljuvligt!

Och det där möglet fick mig att känna att jag hade andra önskningar om boendet. Det legitimerade liksom att längta efter nytt boende. Lägenheten dök upp perfekt när jag behövde en liten bostad med god standard (ni vet varmvatten, innetoa, element). Men jag hade aldrig valt den om jag inte varit sjuk. Jag skrev någonstans att jag flyttat. Litet hus på hästgård. Ljuvligt! Till och med flytten har gått bra och jag har organiserat den själv, vilket jag inte kunde när jag flyttade för ett och ett halvt år sedan, utan då gjorde min mamma alla planer och donade massor. Fyra hästar utanför sovrumsfönstret. De har helt underbara kuperade hagar.

Dessutom har jag fått blodtryckshöjande medicin som gör att jag klarar både sitta och till och med stå litegrann mycket bättre än utan. Så skönt att inte parera svimning hela tiden.

Jag har också kunnat höja en immunmodulerande medicin jag har och fått bättre effekt. I våras blev jag så himla sjuk av att prova höja så vi fick avvakta.

Allt är helt enkelt mer stabilt. Lite större marginaler. Jag har börjat läsa en bok för första gången på tre år! Jag älskar att läsa.

Mitt huvud orkar mycket mer, och min kropp orkar i alla fall så mycket att vardagen med mat och hygien går ihop utan försämringar vilket är helt ljuvligt. Jag var till och med på en promenad idag. Inte mer än 50 steg men ändå❣️

Mindre smärta ger också bättre kvalitet på vilan. Så skönt!

Jag har vänt mig till en läkare som både har skolmedicinsk och kinesisk utbildning. Känner att jag är lite tveksam om att skriva om det, förstår att det finns delade meningar. Men så länge vården är tydliga med att det enda som går att göra är att vänta på ny forskning, så är jag tacksam för möjligheten. Hon hade förklaringar kring några av mina tidigare oförklarbara symptom som ryckningarna (vet inte ens om jag skrivit om dem. Nåväl), vilket känns skönt och de minskar - med hennes behandling eller med tiden kan jag ju aldrig veta men allt som är mindre begränsat är välkommet.

Tillägg: den nya rullstolen med bättre styrsätt kom ironiskt nog två dagar innan jag flyttade (ett halvår efter de konstaterade att den andra inte funkade vilket gör mig lite trött). Måste provköra att den tål grusvägarna här ute och att jag inte skakar sönder av att använda den. Det är en vanlig manuell men med drivmotor med joystick så den är kanske mer för asfalt. 🤔

97118D47-B643-4E1A-B27F-E7585C33B2A0.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag har tänkt uppdatera många gånger och nu är ett bra tillfälle. Det har hänt massor faktiskt de senaste månaderna. Massor positivt.

I somras hittades mögel hemma hos mig (minns inte om jag skrev om det?). Först kändes det bara övermäktigt (icke-responsiv hyresvärd) men sedan kom ett hopp om att åtminstone del av skröpplet kunde komma från yttre faktorer - möglet. Jag tror bara den tanken gav lite styrka. Har inte haft någon allvarlig försämringsperiod på ganska många månader nu. Lite mer marginaler. Har t.o.m. provat och klarat att duscha en gång förra veckan och det är helt ljuvligt!

Och det där möglet fick mig att känna att jag hade andra önskningar om boendet. Det legitimerade liksom att längta efter nytt boende. Lägenheten dök upp perfekt när jag behövde en liten bostad med god standard (ni vet varmvatten, innetoa, element). Men jag hade aldrig valt den om jag inte varit sjuk. Jag skrev någonstans att jag flyttat. Litet hus på hästgård. Ljuvligt! Till och med flytten har gått bra och jag har organiserat den själv, vilket jag inte kunde när jag flyttade för ett och ett halvt år sedan, utan då gjorde min mamma alla planer och donade massor. Fyra hästar utanför sovrumsfönstret. De har helt underbara kuperade hagar.

Dessutom har jag fått blodtryckshöjande medicin som gör att jag klarar både sitta och till och med stå litegrann mycket bättre än utan. Så skönt att inte parera svimning hela tiden.

Jag har också kunnat höja en immunmodulerande medicin jag har och fått bättre effekt. I våras blev jag så himla sjuk av att prova höja så vi fick avvakta.

Allt är helt enkelt mer stabilt. Lite större marginaler. Jag har börjat läsa en bok för första gången på tre år! Jag älskar att läsa.

Mitt huvud orkar mycket mer, och min kropp orkar i alla fall så mycket att vardagen med mat och hygien går ihop utan försämringar vilket är helt ljuvligt. Jag var till och med på en promenad idag. Inte mer än 50 steg men ändå❣️

Mindre smärta ger också bättre kvalitet på vilan. Så skönt!

Jag har vänt mig till en läkare som både har skolmedicinsk och kinesisk utbildning. Känner att jag är lite tveksam om att skriva om det, förstår att det finns delade meningar. Men så länge vården är tydliga med att det enda som går att göra är att vänta på ny forskning, så är jag tacksam för möjligheten. Hon hade förklaringar kring några av mina tidigare oförklarbara symptom som ryckningarna (vet inte ens om jag skrivit om dem. Nåväl), vilket känns skönt och de minskar - med hennes behandling eller med tiden kan jag ju aldrig veta men allt som är mindre begränsat är välkommet.

Tillägg: den nya rullstolen med bättre styrsätt kom ironiskt nog två dagar innan jag flyttade (ett halvår efter de konstaterade att den andra inte funkade vilket gör mig lite trött). Måste provköra att den tål grusvägarna här ute och att jag inte skakar sönder av att använda den. Det är en vanlig manuell men med drivmotor med joystick så den är kanske mer för asfalt. 🤔

Visa bifogad fil 129457
Jag hör väl egentligen till skalan som blir skeptisk då människor söker sig till något annat än skolmedicin, men så länge man gör det som nåt sags komplement till och inte istället för så tänker jag mer "each to their own" typ. Vad är det förresten för immunmodulerande behandling du står på?

Låter överlag som ett helt underbart nytt boende, dock! Och fantastiskt att du kan läsa lite igen. :heart
 
Jag hör väl egentligen till skalan som blir skeptisk då människor söker sig till något annat än skolmedicin, men så länge man gör det som nåt sags komplement till och inte istället för så tänker jag mer "each to their own" typ. Vad är det förresten för immunmodulerande behandling du står på?

Låter överlag som ett helt underbart nytt boende, dock! Och fantastiskt att du kan läsa lite igen. :heart
Det bidrar kanske att skolmedicinen också famlar. Blev tidigare i somras erbjuden någon ganska kraftig medicin där det finns exakt noll forskning på effekter vid min sjukdom och endast en forskningsstudie som hos de långcovidpatienter som konstaterats ha en inflammatorisk profil så låg den, för att jämföra med andra sjukdomar, närmast reumatisk artrit i sin profil och därför kunde forskning på effekt av medicin som är verksam vid RA vara intressant. Det känns som en väl låg evidensgrad för mig just nu. Att då göra någon sorts N=1-experiment känns sådär, som att missa fördelarna med just skolmedicinens välstuderade metoder. Visar den sig genom forskning längre fram vara hjälpsam så provar jag gärna då. Det är förresten en JAK-hämmare så immunmodulerande. Att då testa en alternativ behandling som det åtminstone finns anekdotisk evidens för blir ändå någonstans högre evidens än en enstaka forskares tankegång som aldrig testats i verkligheten över huvud taget. 🤷‍♀️

Den jag har nu är lågdos naltrexon som för all del inte har en helt klarlagd effekt heller men där det åtminstone finns någon liten studie med positiva resultat på både smärta, fatigue och aktivitetsnivå för just långcovid och det tycker jag mig också märka (men om det är sjukdomens cykliska natur eller faktisk effekt är kanske svårt att säga än).

Dessutom hade tydligen min sköldkörtel packat ihop någon gång senaste året vilket upptäcktes i våras och nu med levaxin är värdena tillbaka inom referens och det gör såklart skillnad. 🦸‍♂️

Och den integrativa fytoterapeuten (:laugh:) samarbetar med min läkare vilket känns som en garant på något sätt.

Ja, underbart! 🏡 🐴 📕 Tack❣️
 
Det har fortsatt gå bra fram till för några veckor sedan. Min mamma blev sjuk, fk begärde massa kompletteringar och jag fick öroninflammation. Det var mer än kroppen pallade. Och nu strular andningen och jag bara vill inte! Stopp, min kropp! ✋ 🛑🦠

Extra tungt för SoMekampanjen om long covid awareness day är överallt och jag känner att jag borde advokera för ökad medvetenhet men jag vill bara glömma att långcovid finns och vara mig själv, inte någon himla duktig talesperson.

Hade tänkt be VC kolla upp mig tidigare i veckan, men det blev lite bättre och jag valde att avvakta. Så kommer helgen och jag känner mig som en katt med span på dyraste veterinärjourtiderna. 🤷‍♀️

Jag är bara så himla mätt på det här. Vill inte en omgång till. Vill inte bli få en ännu lägre baslinje. Vill inte att mamma får köpa blommor till sig själv i födelsedagspresent ett år till för att jag inte kan (jo jag har fixat så hon bara hämtar upp och jag swishar affären, och ja det är en bra lösning men). Vill inte få dimsyn av tre minuter med skärm och måsta prioritera så hårt hela tiden.

Och nästa vecka har det här hållit på i fyra år. Jag borde ju fortsätta jaga covidläkaren för den där uppföljningen som skulle ske ”under -23”. Eller? Eller så skiter jag i det eftersom de skiter i mig. Det är ändå för långt bort för att genomföra utan krasch.

Och så blir jag så trött på att jag ens orkar vara ledsen över det här mer. Igen! Och på att jag är mer ledsen fast jag är mindre sjuk. Men det bara rinner över lite just nu. Fast när jag läser trådstarten känner jag mig som mycket vill ha mer.

Och det här inlägget har tagit tre dagar att skriva. 🙄

Och för att knyta an till förra inlägget: faktiskt kommit ut till stallet nästan någon gång i veckan (förutom senaste veckorna)! Men promenader har det inte blivit av än. Kanske nu när våren kommer? ☀️🦼

Söker nog lika delar skriva av mig, sympati och klokskaper. Om någon har/vill.
 
Det har fortsatt gå bra fram till för några veckor sedan. Min mamma blev sjuk, fk begärde massa kompletteringar och jag fick öroninflammation. Det var mer än kroppen pallade. Och nu strular andningen och jag bara vill inte! Stopp, min kropp! ✋ 🛑🦠

Extra tungt för SoMekampanjen om long covid awareness day är överallt och jag känner att jag borde advokera för ökad medvetenhet men jag vill bara glömma att långcovid finns och vara mig själv, inte någon himla duktig talesperson.

Hade tänkt be VC kolla upp mig tidigare i veckan, men det blev lite bättre och jag valde att avvakta. Så kommer helgen och jag känner mig som en katt med span på dyraste veterinärjourtiderna. 🤷‍♀️

Jag är bara så himla mätt på det här. Vill inte en omgång till. Vill inte bli få en ännu lägre baslinje. Vill inte att mamma får köpa blommor till sig själv i födelsedagspresent ett år till för att jag inte kan (jo jag har fixat så hon bara hämtar upp och jag swishar affären, och ja det är en bra lösning men). Vill inte få dimsyn av tre minuter med skärm och måsta prioritera så hårt hela tiden.

Och nästa vecka har det här hållit på i fyra år. Jag borde ju fortsätta jaga covidläkaren för den där uppföljningen som skulle ske ”under -23”. Eller? Eller så skiter jag i det eftersom de skiter i mig. Det är ändå för långt bort för att genomföra utan krasch.

Och så blir jag så trött på att jag ens orkar vara ledsen över det här mer. Igen! Och på att jag är mer ledsen fast jag är mindre sjuk. Men det bara rinner över lite just nu. Fast när jag läser trådstarten känner jag mig som mycket vill ha mer.

Och det här inlägget har tagit tre dagar att skriva. 🙄

Och för att knyta an till förra inlägget: faktiskt kommit ut till stallet nästan någon gång i veckan (förutom senaste veckorna)! Men promenader har det inte blivit av än. Kanske nu när våren kommer? ☀️🦼

Söker nog lika delar skriva av mig, sympati och klokskaper. Om någon har/vill.
Massor med sympati till dig, inte så mycket klokskaper men förstår att det rinner över, i synnerhet när orken tryter trots att du känner dig friskare. Jag tror det är helt naturligt, att vem som helst skulle känna sig mer ledsen efter all den här tiden även om du känner dig mindre sjuk.

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men att när spänningen släpper lite(?) så kommer känslorna ikapp och då även sorgen och tårarna trots att man "borde" vara gladare. Jag hoppas det vänder för dig nu, att du får komma ut mer och känna solen värma dig och lätta på sinnet. Att du kommer kunna köpa dina blommor till din mamma själv och att vården får mer pengar och tid att följa upp ditt fall. :heart🌷🌞
 
Det är okej att inte alltid "advokera för ökad medvetenhet" om ens sjukdomar/syndrom/etc. Idag, imorgon och på vilken dag som folk stämplat som extra viktig för just det syftet. Här på Buke struntar vi nog helt i det och tar hellre en @manda som talar för lite vad som helst när hon orkar :heart För visst har det nog inte undgått många att du har långtidscovid vilket åtminstone jag är tacksam för mer insikter i hur det kan vara, men det är inte den delen som är viktig här. Utan dina ofta väldigt insiktsfulla inlägg oavsett ämne.
 
Jag har länge tänkt att jag skulle läsa denna tråd men det har inte blivit av. Mest för att jag kämpar med att läsa längre texter numera pga hjärntröttheten.
Hoppas det vänder snart så du får känna dig lite starkare och friskare :heart
 
Massor med sympati till dig, inte så mycket klokskaper men förstår att det rinner över, i synnerhet när orken tryter trots att du känner dig friskare. Jag tror det är helt naturligt, att vem som helst skulle känna sig mer ledsen efter all den här tiden även om du känner dig mindre sjuk.

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men att när spänningen släpper lite(?) så kommer känslorna ikapp och då även sorgen och tårarna trots att man "borde" vara gladare. Jag hoppas det vänder för dig nu, att du får komma ut mer och känna solen värma dig och lätta på sinnet. Att du kommer kunna köpa dina blommor till din mamma själv och att vården får mer pengar och tid att följa upp ditt fall. :heart🌷🌞
Tack! :heart Så säger vi.

Jo precis. Det har jag tänkt förut men glömt, att känslorna kommer när det finns utrymme för det.
 
Det är okej att inte alltid "advokera för ökad medvetenhet" om ens sjukdomar/syndrom/etc. Idag, imorgon och på vilken dag som folk stämplat som extra viktig för just det syftet. Här på Buke struntar vi nog helt i det och tar hellre en @manda som talar för lite vad som helst när hon orkar :heart För visst har det nog inte undgått många att du har långtidscovid vilket åtminstone jag är tacksam för mer insikter i hur det kan vara, men det är inte den delen som är viktig här. Utan dina ofta väldigt insiktsfulla inlägg oavsett ämne.
Tack❣️ så fint. Just det jag behöver; bara vara jag. Står mig till halsen att vara patient, brukare, sjuk, vårdsökande, på väntelistan. Och jag längtar så mycket efter att bara vara jag och göra mina grejer.
 
DN har gått igenom det aktuella forskningsläget för postcovid i dag, drygt fyra år efter det första virusutbrottet.

1. Hjärna och kognition

Hos dem som har diagnosen postcovid är minnes- och koncentrationssvårigheter, hjärndimma, extrem trötthet, och sömnstörningar vanliga flera månader eller år efter sjukdomen. Orsaken är oklar, men forskning visar att viruset kan påverka celler, blodkärl och sockeromsättning i hjärnan. Många symtom går långsamt tillbaka.


– Nio av tio av våra patienter har problem med kognitionen i någon form. En del kan inte läsa en bok, förstår inte vad folk säger, tappar ord och klarar inte av att gå och handla. De har en enorm mental uttröttbarhet, säger Christer Lidman, som är överläkare vid postcovidmottagningen vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

Han berättar att patienterna inte kan träna upp hjärnan och minnet på ett meningsfullt sätt.

– Man kan träna så att man blir bättre på minnestesterna, men inte få bättre minne i det vardagliga livet, säger Christer Lidman.

Tröttheten kan i vissa fall bli mindre med hjälp av centralstimulerande läkemedel, till exempel medicin mot adhd. Aktivitetsanpassning är viktig för att förhindra bakslag, här har arbetsterapeuten en viktig roll.

– Vi testar också kortison i vissa fall, det kan vara uppiggande, säger Christer Lidman.

Låga doser av naltrexon, som används vid alkoholberoende, har i studier visat sig kunna hjälpa personer med svår trötthet och smärta.

Inom ett år kan det finnas ett läkemedel mot postcovid. Patienter med svår postcovid vid Karolinska universitetssjukhuset ingår i den svenska studien.

Inom ett år kan det finnas ett läkemedel mot postcovid. Patienter med svår postcovid vid Karolinska universitetssjukhuset ingår i den svenska studien. Foto: Beatrice Lundborg
Ett annat neurologiskt tillstånd är så kallad pots (postural ortostatisk takykardisyndrom). Det påverkar det autonoma nervsystemet som bland annat reglerar hjärtfrekvens, blodtryck och andra funktioner som anpassar kroppen till olika positioner. En person med POTS som reser sig från sittande eller står upp en längre stund kan få rusande puls, hjärtklappning, yrsel och svimning.

Orsaken är okänd, men virusinfektioner (som covid-19) tycks trigga pots. Den behandling som finns handlar främst om symtomlindring, exempelvis stödstrumpor eller hjärtläkemedel (betablockerare).
 
2. Immunförsvaret

När vi blir sjuka i covid-19 börjar immunsystemet att bilda antikroppar och aktiverar olika celltyper för att bekämpa sars-cov-2-viruset. Aktiviteten minskar när vi blir friska – men inte hos alla. Hos en del människor fortsätter immunsystemet att jobba och nivån av antikroppar sjunker inte. En teori är att virus eller viruspartiklar kapslas in i små reservoarer i vävnader och organ. När de återaktiveras eller frigörs triggas immunsystemet på nytt.

– I våra studier ser vi också att en viss typ av celler som kallas T-celler inte verkar vara aktiverade för att känna igen och stöta bort virusinfekterade celler, säger Petter Brodin.

Han menar att det inte är någon slump att främst kvinnor drabbas av postcovid. De får oftast en lindrigare covidinfektion än män, vilket gör att immunförsvaret hålls tillbaka.

– Då ökar också risken för att ha viruset kvar i kroppen. Jag tror att det är kärnan till tillståndet, säger Petter Brodin.


I en studie på Karolinska institutet testar forskarna behandling med det antivirala läkemedlet Paxlovid (nirmatrelvir/ritonavir) hos vuxna med svår postcovid.

– Inom ett år borde vi ha svar på om läkemedlet lyckas slå ut viruset, säger Judith Bruchfeld, som är en av forskarna bakom studien.

Judith Bruchfeld är en av läkarna vid Karolinska institutet som forskar på ett möjligt antiviralt läkemedel mot postcovid.

Judith Bruchfeld är en av läkarna vid Karolinska institutet som forskar på ett möjligt antiviralt läkemedel mot postcovid. Foto: Beatrice Lundborg
 
3. Hjärta och kärl

Risken att få hjärt-kärlsjukdomar är högre efter en covidinfektion. Man har till exempel sett förändringar hos de så kallade endotelcellerna som finns på väggarna i blodkärlen. De hjälper bland annat till med att reglera blodflöde och blodtryck. En förklaring kan vara att endotelcellerna inte fungerar som de ska och det ökar risken för blodproppar.

Studier har också visat en ökad risk för hjärtsvikt, förmaksflimmer, arytmier och stroke efter en covid-19-infektion. Cirkulationsproblemen påverkar även andra organ; till exempel njurarna, bukspottkörteln och mjälten. Risken ökar också för typ 2-diabetes.


Det pågår flera studier för att hitta markörer för postcovid, till exempel olika proteiner i blodet. En vanlig behandling som används vid hjärt-kärlsjukdom vid postcovid är blodförtunnande medel.
 
4. Lungor

Problem med andning, framför allt andfåddhet och hosta, är vanligt hos personer som har haft en kraftig inflammation i lungorna och vårdats i respirator. Man har till exempel sett skador på det skyddande skiktet av celler som täcker luftvägarna. Lungvolymen är påverkad och det finns risk för lungfibros.


Även de som vårdades i hemmet kan få fortsatta problem med lungorna. Förmågan att andas in luft kan vara försämrad och på skiktröntgen kan man se påverkan på de små luftrören och de minsta blodkärlen.

Men när man mäter syresättning under gångtest och lungvolym kan värdena vara helt normala. Ett felaktigt andningsmönster har setts i flera studier och kan i sig ge upphov till andnöd. En del drabbas av tillståndet EDAC, som innebär att de större luftrören kollapsar vid utandning.

Fysioterapi med andningsövningar och ändrad andningsteknik kan ha effekt.
 
5. Magtarmkanalen

Covidviruset kan också infektera det tunna skiktet av celler som täcker insidan av tarmarna. Det kan ge olika magproblem som diarré, illamående, buksmärta, halsbränna och aptitförlust. Forskning visar också att tarmfloran är förändrad hos personer med postcovid. Enligt en studie fick möss sämre kognition och immunförsvar när man förde över tarmbakterier från patienter med postcovid till dem.


Det pågår flera studier som undersöker kopplingen mellan tarmbakterier och postcovid, framför allt olika neurologiska symtom. I några studier testas probiotiska medel som innehåller levande mikroorganismer, men om det har effekt är fortfarande oklart.

Diagnos efter besvär i tre månader​

Diagnoskoden postinfektiöst tillstånd efter covid-19, postcovid, infördes i oktober 2020 och innebär att patienten haft besvär i minst tre månader efter infektionen.
Postcovid förekommer både hos dem som har haft lindrig och svår covid sjukdom – och hos både barn, yngre och äldre. Postcovid är vanligare bland kvinnor än män, samtidigt som fler män har behövt intensivvård för covid-19. Risken för flera symtom ökar vid högre ålder och högre BMI, liksom efter tidigare sjukhusvård för covid-19.
Källa: Socialstyrelsen och SBU.
 
Inte helt. Kom tydligen en till idag. Själv blir jag mest trött på att den vanligast förekommande sjukdomen att uppstå till följd av covid; ME inte nämns med ett ord. Det är problematiskt av så många skäl där de främsta är att kunskapen är ideologiskt låg (dvs det ifrågasättande av diagnosen som är extremt vanlig saknar grund i nuvarande forskningsläge) och dels att vi är så otroligt många med kardinalsymptomet PEM som ges (eller pressas/tvingas till) rehab som utlöser försämringar TROTS att såväl WHO och flera motsvarigheter till socialstyrelsen och folkhälsomyndigheten lyfter vikten av att anpassa rehab för att undvika vårdskador. Metaanalyser av forskningen visar att 45% av personer med långcovid uppfyller kriterier för ME och alltså blir sjukare av sedvanlig rehab. Detta är befintlig kunskap ändå skadas vi av vården igen och igen och igen.

Ett till exempel på hur vi negligeras är folkhälsomyndighetens utredning av hur covidpandemin påverkar svenska barn och ungdomar. De har valt bort att undersöka konsekvenserna av dem som blivit sjuka eller har sjuka familjemedlemmar! Alltså barn som kanske inte varit i skolan på fyra år. Som inte har lämnat hemmet, som använder rullstol för förflyttningar men det skiter fhm i gör de tänker på vikten av att utreda hur det var för de stackars barnen med skolnedstängningar!

Sorry
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 448
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 510
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp