Om man får drömma lite

Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde i en lägre odlingszon. När jag sökte hus att köpa så fick jag kompromissa på den punkten. Hade ju tänkt bo i zon 3 eller lägre, men hamnade i zon 4. Men läget i zon 4 är nog den bästa tänkbara. Jag har vindskydd åt tre håll och öppet åt söder. Jorden är väldränerad sandjord. Bra förutsättningar att zonknäcka med andra ord.

Tomten är både för liten, lagom stor och för stor samtidigt. Total yta är 6232 kvm. Cirka hälften är åker. På den andra halvan står huset, ladan, friggeboden och det lilla växthuset. Det är också där jag har en massa gräsmatta. Jag är inget fan av gräsmatta. Att klippa gräsmattan är ingen favoritsyssla, men under maj och juni kan den ge en del gräsklipp att täcka odlingar med. Annars är det mest ett tråkigt slit som jag skulle vilja slippa. Ett år lät jag bli att klippa gräsmattan. Det resulterade i en jäkla massa rotskott från olika växter. Och så blev det en filt av högt gräs. Så att låta bli att klippa är inget bra alternativ. Jag kommer att få en slyskog på nolltid. Vet inte riktigt hur jag ska kunna rationalisera bort gräsmattan. Jag behöver väl för det första få bort alla växter som skjuter rotskott och sen skapa planteringar med olika växter som växer så tätt att rensning inte behöver göras så ofta.

Jag är hopplöst nördig i mitt odlande. Kan liksom inte låta bli att driva upp växter. Och så vill jag ha träd. Stora träd. Och då är det ju en fördel att ha en stor tomt som man kan sätta de där träden på. En hake är dessvärre att en del av åkern är för blöt för träd. Jag skulle behöva höja marknivån betydligt där för att kunna odla träd där.

Min tomt ger mig massor av spännande möjligheter. Jag drömmer om både vindruvor, kiwi och aprikoser. Men en så stor tomt kommer också med skötselkrav och det kan jag tycka är betungande. Vet faktiskt inte hur man kan behålla drömmarna och samtidigt göra tomten mer lättskött. Det är väl helt enkelt så att det kommer att krävas arbete för att få det lättskött.

Huset är till stor del timrat och av en modell jag gillar. Men jag trivs inte med köket. Det är mörkt och har bara ett litet fönster åt norr. Det har inte alltid varit så men renoveringar som gjorts tidigare har gjort att fönster försvunnit. Mitt kök är faktiskt det jag är mest missnöjd med. Och tyvärr går det nog inte att göra så mycket åt det. Åt väster finns numera ett rum till och åt söder finns badrummet. Och åt öster finns sovrummet. Originalrum.

Jag kan ibland tänka tanken att om jag vinner en massa miljoner så skulle jag vilja bygga ett nytt hus på en ny plats. Antagligen ett halmbalshus. Men går det att hitta en bättre plats? Utan mördarsniglar? För det är något jag inte har nu och det är jag verkligen skitglad över. Men det nya huset skulle ha massor av ljusinsläpp som jag saknar idag. Jag är verkligen ljusberoende.
 
Senast ändrad:

Jag har i alla år sagt "Nej kan inte tänka mig bo i lägenhet" men av ödets olika nycker sitter jag nu i en lägenhet.
Och det har efter dessa månader utvecklats till mitt drömboende förutom en punkt. Grannar :cool::rofl:.
Hade jag råd skulle jag köpa den under och ha som förråd :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 047
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok I somras skrev jag inlägget "Älskar mitt hus" https://www.bukefalos.se/threads/aelskar-mitt-hus.1502221/ Så är det verkligen. Alla de...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och...
44 45 46
Svar
905
· Visningar
56 539
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp