Pad till bomlös sadel!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 159
N

nikkan

Stal tråden om Pfiff-sadeln lite kände jag, så jag startar en ny istället.:angel:

Har köpt en beg. Pfiff med en Grandeur-pad, har inte fått hem den än så jag vet inte vad det är för tjocklek på inläggen. Men de är tydligen rätt tunna?(rätta mig gärna) Kan någon tålmodig själ förklara lite hur det funkar...man kan ju sätta extra inlägg i själva sadeln, och har man gjort det borde det funka med en tunnare pad eller? Och hur vet man hur tjockt det behöver vara? (jag vet ju att ryggraden måste vara fri, men är det nåt mer man måste tänka på?)

Fick för mig i min iver att bomlöst var rätt enkelt, men ju mer man läser om det desto större djungel blir det.....;) Tackar för all hjälp jag kan få!!!!!

Sv: Pad till bomlös sadel!!!

Nu har jag fått hem sadeln, å inläggen i padden är typ 3mm, jättetunna ju. Snälla ni bomlöst-experter, VAD kan man använda för att padda upp lite mer? Har hört att man kan sätta inlägg i sadeln, vad kan man använda för material?

Dessutom sitter inläggs-fickorna på översidan av paden, är det verklogen bra? Då måste väl schabraket (schabrak-pad, ni hänger med va?) ändå trycka på tornutskotten, hur tjocka inlägg man än sätter i?????:confused:

Alla tips tas tacksamt emot!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har klippt sönder tjocka liggunderlag och paddat upp med. På min pad sitter fickorna också på ovansidan och jag hade samma funderingar som dej men pållan trivs bra och när hon har svettats ser man att det är en fin kanal längs med ryggraden.

Ok, jag tror vi har nåt liggunderlag, ska prova det! Men har du lagt det i padden eller i sadeln då? Har du haft nåt mer i, eller bara liggunderlagsbitarna?

Jag har lagt det i padden. Närmast hästen är det tjockt skumgummi sen liggunderlag ovanpå. Huvudsaken är väl att man har något "hårt" material och inget som sjunker ihop när man sätter sej i sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 344
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Födda 2022
Tillbaka