padd som hjälper vid bakvikt

Sahara

Trådstartare
Jag undrar vad det finns för olika sorters paddar som kan hjälpa mot bakvikt?

(Endast intresserad av det och inte om sadelbyte.)

Sv: padd som hjälper vid bakvikt

Men alltså :crazy: är sadeln i bakvikt är den fel för hästen och då hjälper ingen pad i värden (mer än för ögat då).
En sadel i bakvikt är oftast för smal och klämmer då fram, lyfter du upp den bak kommer den ju då att trycka ÄNNU mer fram.

Du blir tvungen att byta sadel, om du vill ha en hel häst utan ond rygg, ledinflammationer och diverse annat...

Vill du inte byta sadeln så stoppa om den innan du paddar upp. Och be en riktigt bra sadelmakare stoppa om den som vet vad den sysslar med. Denna bör dessutom kunna säga om sadeln är för smal eller om stoppningen är fel.

Tyvärr kan jag inte låta bli att kommentera.

OM sadeln ligger i bakvikt kommer den att skada hästen ännu värre om du försöker padda upp problemet. Den lägger sig så med vikten i framkant vilket stryper tillförseln av blod och alla aktivitet i musklerna kring manken. Det är inte allt för sällan man ser detta problemet hos hästar som går med dåligt passande sadlar, de är helt urgröpta kring manken och det tar långt tid att reparera i det fall hästen inte fått permanenta skador.

Det finns ingen ursäkt för att rida med en sadel som inte passar, lös problemet istället för att lägg en padd och öka problemet.

Sant det kommer inte bli bättre utan sämre i längden om inte sadeln passar. Jag forsökte en kort period med en sadelpadd, min häst hade varit konvalecent en längre tid, och under denna tid hade antingen sadeln eller hästens rygg eller båda ändrat sig, sadeln användes till en annan häst (som den passade till) under tiden. Dessutom hade sadeln några år på nacken och de håller inte hur länge som helst.

När jag så skulle sätta igång min häst igen låg sadeln i bakvikt. Jag försökte med padd ett par gånger men insåg ganska snart att detta kommer inte att funka.

Mattes correction padd är suveräna!

Till er alla: (inget illa menat) men, det finns faktiskt tillfällen där sadeln kan ligga lite i bakvikt utan att den "inte passar".
Jag har haft en sån situation när min häst var väldigt omusklad i ryggen och har en bred revbenskorg och enorm manke, och istället för att stoppa sadeln stup i kvarten (alltså fylla upp mer på vissa ställen) så tyckte både jag och sadelprovaren (en väldigt välkänd och kompetent person som jobbar både här och utomlands) att det var vettigare att använda en mattes correction padd tills han musklat på sig.

Nu när han har musklat sig i ryggen så har jag gradvis kunnat ta ut inläggen och har nu inga bak och bara ett lager fram (stoooor manke som är svår att fylla ut eftersom han ocskå har mag och matproblem)

Jag säger inte att det är fallet här, oftast är det inte nån bra idé att ha sån padd som höjer bak MEN man ska inte döma för fort. Det finns tillfällen när det är helt ok, men det ska då såkalrt ske med kunskap.

Under överinseende av en duktig sadelutprovare kan jag tänka mig den lösningen, men bara då. Risken för att sadeln lägger sig i framvikt är stor, och med den risken kommer skaderisken som är större.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: Smultron
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
893
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd