Padd som höjer sadeln fram...

bapro

Trådstartare
Hej
Är det någon som vet om det finns någon padd som hjälper till att höja sadeln framtill om man har för vid bomvidd på den.
(Detta är alltså en tillfällig lösning...)
Köpte nyss en begagnad sadel men köpte en bomvidd för vid tyvärr. Provade en smalare som låg perfekt efter ryggen (vilket brukar va svårt att hitta) men klämde lite fram.
Hittade då en vidare på nätet till skapligt pris, och slog till, men tyvärr är den aningens vid...
så då började jag fundera om man kan använda någon sorts padd tills hästen breddat sig... (vilket hon förhoppningsvis gör)
Har provat med gelpadd & då ligger den helt klart bättre, men inte perfekt.

Har för mig att jag hört talas om nån sådan padd men har ingen aning om vad det är för nåt och var man isåfall får tag på en...
Någon som vet? :confused:
Tacksam för svar...
MVH

Sv: Padd som höjer sadeln fram...

lägg gelpaden på tvären bara under framvalvet!

Använd bara en fårskinnspad.
Sedan kan du också stoppa om sadeln (vilket man alltid ska göra om sadeln byter häst...) och ha lite mer stoppning i framvalvet, sen när hgästen breddat sig tar man ut den överflödiga stoppningen.

Fårskinnspad med ryggkanal är det bästa i paddväg. Prova med en sån. De är tjockare än man tror dock!

Fårskinnspad är det absolut bästa!!! :banana:

Om du vill kan du ju klippa ner den så att den blir tunnare bak, som en bakvänd kilpad! Klipp även kanal för ryggraden!

/Agnetha

Hööks har en sådan pad men om den är bra för hästen eller inte har jag inte kunskap nog för att uttala mig om.

Som en tidigare påpekat så finns det en pad på Hööks, vidare finns det i många hästsportaffärer gelpadar som är färilsformade och gjorda för att höja framvalvet. Dessa brukar dock vara ganska dyra (400-500 kr).

Själv köpte jag också en lite för stor sadel och gjorde paddar själv tills hon hade musklat i den. Jag har bla använt sadelgjordstunnlar (sådana där luddiga du vet). Efter ett tag köpte jag dock antiglidpaddar och klippte till. Funkar perfekt (inget tryck och sadeln ligger bra).

Mvh//LG

Det finns nåt som heter Rieserpad och som man kan köpa hos H**ks.

Men bättre är att stoppa om eller att köpa en sadel som passar om du inte tror att din häst kommer att muskla upp sig så att sadeln passar. Tro mig...

De flesta ridaffärer. Och jag skulle väl tro alla affärer som säljer sadlar. Var bor du? Känenr till en del bra i södra Sverige...
kostar 8-900.

Varför ska man klippa sönder padden? Man behöver inte klippa till en kanal i en fårskinnspad.. sadeln har ju en kanal som man drar upp padden och schabraket i så det inte trycker för mycket.

Det där har jag också funderat på. Det finns ju en uppsjö paddar för att höja bara fram, i alla möjliga material inkl gele.

MEN, jag känner mig väldigt tveksam till att padda BARA fram, eftersom jag ser att du då får ett ojämnt tryck i 'övergången', det blir ju en kant liksom.

TL Trico har en padd som har extra paddning på sidorna av manken, och cutback dessutom! Den är dock hellång, men extra stoppad på sidorna av manken.

Den är det bästa jag lyckats hitta i den där kategorin MEN man får då - som alltid - även paddning under hela sadeln (även om paddningen blir störst vid sidan om manken). Så det gäller att det finns plats för det med.

TL Tricopadden finns HÄR: http://www.tltrico.com/midicart/prod_show.asp?art_nr=12101 Finns i svart, vitt eller mörkblå.

Kostar 310 kr, helt överkomligt. Och soms agt den absolut bästa lösningen JAG har sett

Man ska inte klippa sönder fårskinnspaden, bara klippa ner pälsen som en kanal.
Om sadeln har 6 cm bred kanal t ex och du drar upp en pad och kanske t o m en vojlock i kanalen så blir det ju ingen kanal kvar!!!

/Agnetha

Jo, det blir det visst det. Det gör inget att padden och schabrak är igenom kanalen, det trycker inte på ryggraden. Vikten fördelas ändå inte över själva ryggraden (då bossorna inte ligger på ryggraden) och då gär inte en pad det heller. Men man ska alltid dra upp schabrak och liknande i kanalen så hästen inte får onödigt tryck när man har spänt sadelgjorden och hoppat upp.

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
804
Senast: Smultron
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 301
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka