Padd till bomlös

Sv: Padd till bomlös

Med punkt fyra syftar jag på sömmen mitt uppepå. Det är ju tre sömmar varav den mittersta kommer av att de två styckena padden består av är ihopsydda. Där kommer det att sticka ut tyg och stoppning på undersidan av sömmen. När man syr så brukar man försöka pressa isär sådana sömmar för att dom ska synas så lite som möjligt. Om man pressar isär sömmen så kommer tyget att ligga ungefär så här >< med en söm mellan spetsarna. Detta gör att det hela blir lika tjockt på båda sidor. Padden är sydd enligt en annan metod och då ligger sömmen >/ och då blir det genast mycket tjockare på ena sidan, tryck på de två åsarna mellan de tre sömmarna så tror jag nog att den ena är tjockare än den andra. Detta skulle säkert inte göra så mycket om det inte vore för övriga fel på padden men tyvärr förstärker detta resten när padden väl har börjat glida.
Skillnaden i storlek på min ilägg var bitvis uppåt 1 cm.
Jag har reklamerat min pad till återförsäljaren och dom har skickat en ny. Det var samma fel på den så jag har kontaktat Kä******t (igår lunch) men inte fått något svar därifrån. Idag måste jag kontakta åf igen och jag vet inte vad jag ska säga hade hoppats på åtminstonde någon respons från K innan.

Oki, måste ut och känna igen. Upplevde inget sådant när jag kollade igenom padden. Men å andra sidan visste jag inte vad jag skulle titta på. Med ögat såg det bra ut.

Har du kollat igenom sadeln ordentligt så den är rak? Råkade ut för tre exemplar som var snedsydda.

Skriv gärna hur det går med reklamationen. Reaktioner från K***. Bra att veta.

Jag hade för mig att jag hört någongång att det fanns risk för att dom var sned sydda men min ser rak ut för mig. Hur var dina snedsydda? Min ligger alltså still med westernpad och när jag sitter i westernsadeln känner jag om den hamnar 0,5-1 cm snett så jag tror att jag borde känna om den är rak, men jag kan ju inte denna sadel lika bra som min w-sadel så jag är inte säker.

Hej! :)
Kolla vad jag fann, vad tror ni om dessa? Är det paddar med inlägg för bomlösa sadlar? Jag tolkar det som att den första är det! Jag har varit i kontakt med återförsäljaren för dessa i Sverige och de skulle återkomma med mer information. Länk till CHRIST där jag hittade dessa paddar!
Mvh. Camilla

sattelpad_torsion.jpg

Saddle pad „Torsion“
Anatomically shaped saddle pad with insert pockets left and right of the spine. Individually paddable. Matching foam inserts can also be supplied.

sattelpad_distanz.jpg

Saddle pad „Distance“
Special saddle pad for long-distance riders. This pad has been developed in collaboration with Ms Annette Engler from Meinertzhagen (member of the B2 squad of long-distance riders). Particular attention was paid to functionality, shape and design during the development work.

Igår blev det lite ont om tid vilket gjorde att jag red en stund i ridhuset istället för att rida ut som planerat. Jag tänkte att 20 minuter i ridhus med westernpad under borde inte skada så jag tog den bomlösa istället för att rida barbacka som jag brukar göra inne.
Det är bara att konstatera sadeln är sned. Det konstiga är att jag inte kände det sist jag red med westernpad men då skrittade jag bara på lång tygel i ca 1,5 km det kanske beror på det. Jag får hela tiden sitta och kompensera med sitsen för att belastningen ska kännas rätt. När sadeln såg ut att ligga rakt så var jag tvungen att sätta mig till vänster för att haman mitt över hästen. Jag kollade även efteråt och när mittpunkten fram ligger rakt över manken så hänger mittpunkten bak åt höger. Jag kan inte se det bara genom att titta på sadeln utan det var först när den låg på hästen det syntes.
Sadeln och padden har alltså förstärkt varandras felaktigheter.

Den översta kan man tydligen lägga inlägg i. Men på den understa står det inget.
Man måste tänka på med bomlöst att det verkligen är inlägg med "open cell foam" (hittar inget svenskt uttryck för det). Man ska inte använda sig av vanlig skumgummi för det trycks bara ihop. Equalizermaterialet o liknande typ tempur fördelar ut tryck.
Christ är bra kvalité. Har själv några lammullssadelgjordstunnlar.
// Linda

Hej! :)
Hur går det med bilderna på din egentillverkade pad? Väntar med spänning! :bow:
Mvh. Camilla

Jag vill också se bilder!!

Har beställt en freeform shortback och funderar på att köpa lösa equalizerinlägg och sy en egen passande pad.

Lånar knapp
Jag har fått svar från Källquists. Klistrar in svaret rakt av men utan namn.

Hej X,

Jag tackar för dit meil. Vi kommer att se över problemen med våran pad. Det är en ny produkt för
oss och det finns saker som vi kan förbättra. Jag kommer att meddela dina synpunkter till inköp.

Mvh
Y

http://hem.passagen.se/visenz/padd.htm

Grunden är en skitopadd med equalizerinlägg. Jag har tagit ur inläggen och sytt en fick för padden if lera lager fleece, som jag i sin tur sytt fast (vid manken och bakkant av sadeln) på en polypad, som jag sytt fästen för ringarna på FF:en för.

När jag är säker på att det hela verkligen fungerar kommer jag kapa av equalizerinläggen i framkant (de är för framskurna nu) så de inte ligger ut framför sadeln. och så kommer jag ta orginalskitofodralet och sy om det så jag får inläggen på samma placering som på min hemmabyggespadd.

Men hur bred är egentligen den där ryggkanalen?

Galadriel skrev:
Men hur bred är egentligen den där ryggkanalen?

Se på bilderna vid manke resp bakkant så har jag lagt min hand där för att ge ett hum. Över knogarna är min hand 8 cm.

Den är vidare i fram eftersom den ju dras upp 'under framvalvet' och således behöver vara bredare än bak för att ge samma mått mellan paddarna hela vägen.

Är inte ryggkanalen väldigt bred? Fast du kanske har rygg modell "köksbord" på din häst? ;)

Sweet skrev:
Är inte ryggkanalen väldigt bred? Fast du kanske har rygg modell "köksbord" på din häst? ;)

Och exakt VAD är det för fel med soffbord nu då? ;)

Jo, han har en ganska 'platt' rygg. Dock blir den en aning smalare än den ser ut på bilderna när den väl ligger där, men det är marginellt. Jag har fått prova mig fram genom trial and error, och jag är inte säker på att jag är klar än. Men som den är nu och det (lilla) jag hunnit rida i den än så ligger paddarna där de ska och ryggraden går fri, utan att det blir 'för långt ut' på ryggen jag sitter. Jämför man lite med en bomsadel så kräver jag ju 4-5 fingrar mellan bossorna hela vägen, och här är det fem fingrar hela vägen när den ligger på (padden alltså). Men det är möjligt att när jag ridit mer med den så kommer jag fram till att jag vill dra ihop den liite till, det får vi se. Just nu har jag mest sjå med hoppsadeln, och jag tyckte/inbillade mig att han reagerade i ryggen idag när jag sadlade av (bomsadeln) *sucka*

Så din pad är fastsydd på den svarta och lila saken?

Jag har också gjort en variant av det där, har sytt 2 fickor till iläggen och sytt ihop dom, så att det är som en liten pad, lika stor som iläggen, sen har jag satt fast lite olika spännen på dem så jag tänkte att den kunde sitta fast på sadeln och så kan man bara byta schabrak under som vanligt. Eller är det så du har gjort också?

Vad tror ni om det? Eller blir det några nackdelar då?

Aha, det har jag också funderat på att göra. Sy fickor till iläggen och fästa dem i sadeln och kunna ha alla gamla vanliga snygga schabrak, men till den underbara bomlösa sadeln (tycker att skitopadden är skitful). Återkom gärna med bilder och tips om hur det fungerat!

airama skrev:
Så din pad är fastsydd på den svarta och lila saken?

Jag har också gjort en variant av det där, har sytt 2 fickor till iläggen och sytt ihop dom, så att det är som en liten pad, lika stor som iläggen, sen har jag satt fast lite olika spännen på dem så jag tänkte att den kunde sitta fast på sadeln och så kan man bara byta schabrak under som vanligt. Eller är det så du har gjort också?

Vad tror ni om det? Eller blir det några nackdelar då?

Den sitter med tre stygn fram och tre stygn bak i polypaden ja (den svarta och lila saken *s*). Vill jag ha den på något annat så sprättar jag bara de 6 små stygnen och syr dit nya (med annat schabrak etc under). Så jag har gjort som du tänkt men jag fäster padden i schbraket och inte sadeln.

Ja, jag provade mitt lilla "hemmabygge" idag, det funkade mycket bra.
Fodralet jag sytt var till inläggen som var i en Skito, dvs de är lite större än sadeln, så det ser kanske inte så fint ut när det sticker ut utanför framför och bakom schabraket som man har under. Men jag ville inte skära av skito-inläggen heller för då passar de ju inte i Skito-padden sen, om jag någon gång vill använda den igen.
Men jag ska göra ett fodral till inläggen som är i min tn-pad också, de är ju mer formade som sadeln så det blir nog finare.

Jag kan ta lite bilder någon dag och försöka lägga upp här, så får de som vill se hur det ser ut!

Jag har en Knight barback och jag har en torsion padd under. Den gled lite pga att det är fårskinn under knight sadeln och inte under torsionen (tror jag att det beror på). Detta avhjälptes med att gå på jysk och köpa antiglid "duk" för mattor.
Ni vet...
Sånt som gammlingar ofta har under sina mattor dör att dom inte ska glida runt.
Den är jätte tunn och gör varken till eller från på tjockleken på padden, men padden ligger stilla under sadeln. Denna lilla grej kostade strax under 30kr. En mycket bra investering.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 099
Senast: mahlmt
·
Utrustning Har ingen aning om jag postat detta under rätt tråd................... har en Kieffer Lech Proffi dressyr till mitt sto, som haft...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: moon
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·
Utrustning Hej jag har ett varmblod med hög manke, lång rak rygg och vid bomvidd. Letade sadel till henne länge men hittade inget som passade...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka