Padd under sadel..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Isbiteen__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 119
I

Isbiteen__

Har en fråga, angående att ha padd under sadeln.
Har funderar på att ev köpa en svart gel padd till min häst.
Han har rätt känslig rygg, och tänkte ha något som stöt dämpar lite eller vad man ska säga.
men kan den göra så att sadeln ligger fel ?..
blir mindre i bommen osv, för sadeln ligger bra utan nån padd under.
ska jag låta de va så, eller kan denna padd störa honom.. så sadeln ligger fel?
tacksam för svar. =)

Sv: Padd under sadel..

ja som fjordtokan skrev blir ju det mindre utrymme så att säga, men om man ska se skillnaden mellan en gelépadd och en fårskinnspadd/teddy så är det stor skillnad på tjockleken.

en gelépadd hjälper till och fördela trycket, visseligen ska ju sadeln vara väl anpassad för hästens rygg och ligga rätt över ryggen.

Jag använder mig oftast av en gelépadd för att göra det mer bekvämligt för hästen, då jag se till att padden inte ligger mot manken och "ryggkanalen".

ja som fjordtokan skrev blir ju det mindre utrymme så att säga, men om man ska se skillnaden mellan en gelépadd och en fårskinnspadd/teddy så är det stor skillnad på tjockleken.

en gelépadd hjälper till och fördela trycket, visseligen ska ju sadeln vara väl anpassad för hästens rygg och ligga rätt över ryggen.

Jag använder mig oftast av en gelépadd för att göra det mer bekvämligt för hästen, då jag se till att padden inte ligger mot manken och "ryggkanalen".

finns en gelépadd som är urskuren fram till vid manken..
denna sadel han har idag, är väl anpassad efter honom.
och ligger bra..

ja alltså, om det inte är allt för trångt vid manken eller kanalen så kan de va bra. Det är ju lite förebyggande och mjukare för hästen :) Främst om man har en sadel som ligger mer kontakt mot hästen som en dressyrsadel.

ja alltså, om det inte är allt för trångt vid manken eller kanalen så kan de va bra. Det är ju lite förebyggande och mjukare för hästen :) Främst om man har en sadel som ligger mer kontakt mot hästen som en dressyrsadel.

Ah.
Ska kolla lite med min tränare, o se vad hon säger. =)
Hon är duktig på de där, med sadlar o bett osv. =)

Det finns en gel-pad som man lägger ovanpå sadeln, då blir inte sadeln smalare.

En sån har jag redan, tror jag vet vad du menar.
En sån som är bra för ryttare som har ont i ryggen osv.
Som stöt dämpar osv, sån har jag nyligen köpt. =)

Man har mätt trycket som blir under sadeln med olika paddar under och kommit fram till att just gel padden ÖKAR trycket, istället för tvärt om som syftet skall vara.

Gäller det även Mattespaddar? Har snackats om att den lyfter hela sadeln men inte minskar storleken. Stämmer det :confused:

Jag använder mattes när mina sadlar är för vida så ja.

mackan Har hört det också, gillar inte gel öht.

Håller med. Gel pad måste vara den sämsta marknadspryl ngnsin uppfunnen. dels som sagt detta med att den ökar trycket snarare än minskar det, vilket är det påstådda syftet. Och dels att den är knölig och knappt går att få att ligga bra över huvud taget under sadeln. Blir upprörd över alla försäljnings prylar som finns på marknaden som faktiskt MOTVERKAR det de säger sig åstadkomma. och alla som tyvärr faller för marknadsföringen och betalar och använder på sina hästar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
158
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025