Paddar i silicon

Ponylove

Trådstartare
Hej, funderar på att skaffa paddar att ha under benlindorna som är gjorda i soilicon (eller liknande) de ser ut som antiglidpaddar, som man har under sadeln, men är att ha på benen. Tycker att vanliga paddar gärna blir lite klumpiga på ponnyben.
Någon som har erfarenhet av dessa, är de bra? både för och nackdelar av intresse!

Sv: Paddar i silicon

Låter inte speciellt hästvänligt att ha gummimaterial mellan ben och lindorna. Huden kommer inte att kunna andas och hästen kommer utveckla skav eller kanske hudsjukdom.

Fast de kommer ju inte sitta på så länge att man skulle riskera tex. svamp och det är lufthål i dem, kan inte vara värre än att ha en under sadeln, inte heller ur skavsynpunkt. De sitter ju stilla tack vare lindor över. För att det ska bli skav så måste de ju röra på sig. Neoprene och andra material som finns i paddar är ju inte alltid så väldigt effektiva att "andas" heller.
tack för din kommentar, men är mest intresserad av att höra från personer som faktiskt har testat och kan komma med sin egna upplevelser, som kanske kan visa sig stämma med dina antaganden, inte omöjligt.

Vi har sådana under wetflex på några av hästarna när de går lopp (galopp). De sitter ju på en spn kort stund att de inte riskerar några hudsjukdomar och liknande. De sitter bra också, glider inte omkring.

putt putt....ingen som haft under "vanliga" lindor? verkar konstigt ovanligt att folk använder dessa paddar med tanke på att de görs av en stor producent av häst och ryttarutrustning...

tror att wetflex är en av märkena som var vanligast i början när den sortens lindor kom :)

Vet inte om de jag använder är av silicon, de är svarta, lite gummiaktiga fast mjukare, tunna, bara någon milimeter och med lufthål. Man kan klippa till dom enkelt så de blir lagom höga för just ponnyben. De är super bra i varjefall och jag använder bara såna vid ridning, ska jag ha stallbandage så används Back on track.

De glider inte omkring varken medans man lindar eller rider utan håller sig stilla. Ponnyn har smäckra väldigt tunna ben med lite behåring och hon har aldrig fått vare sig brännmärken, pälsnötning eller hudproblem :)

Det fastnar heller inge hår i dom och de är lätta att tvätta av efter användning:)

LÅter oxå som ett bra alternativ. De jag tänkte på är lite tjockare och helt genomskinliga. Men kanske de du har kan vara minst lika bra....

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka