Paddar vid skada

MiaMaria

Trådstartare
Jag har en häst med senskada. Hon har nu varit bandagerad i fyra månader, men snart ska jag kunna ha henne utan bandage på natten och då bara lindad på dagen. Nu funderar jag lite på vilken typ av paddar som är bäst - som ger bäst stöd utan att vara helt "stela". Någon som har erfarenhet??

Sv: Paddar vid skada

Back on track helt klart till en sådan häst. De är även bra att ha som förebyggande syfte.

Jo, jag vet men veterinären sa nej til BoT paddar. Det måste vara "vanliga".

Senast i onsdags förbjöd min veterinär oss att använda BoT, det blir för varmt nu över sommaren. Stor risk för brännskador och andra biverkningar.

Vi fick under inga som helst omständigheter använda dom någon tid på dygnet, inte ens 30 minuter.

Senast ändrad:

Har du använt BoT på liknande skada?

Har avänt Back on Track på min senskadade häst som nu är helt bra. Men om det är risk för brännskador nu när det är så varmt så vet man ju inte. Kan du inte göra tvärt om att den står lindad inne på natten istället för ute på dagen?

Jag gillar "skumgummi" paddar för sånt typ av stöd. dvs de som har en lite hårdare yta men skumgummi aktigt material emellan. också bra i fråga om att fördela stödet jämnt!

Nej, men där jag har min ena häst har stallägaren sånna på sitt sto som blir tjock i benen över vintrarna. Används ej på sommaren, det blir för varmt.

Men annars så finns hööks showmaster paddar. De är tjocka och bra. Men borde inte hästen kunna vara lindad på natten istället?

Varför sa vet nej til BoT?
Min fick två kraftiga senskador (förstärkningsbandet å ytliga) som är bra nu. Använde också vanliga paddar första tiden å då gick läkningen långsamt. Sen började använda både BoT å magneter å då hände det saker direkt :D
Ska kanske tilläggas att han va 24år!

Just ja glömde fråga, varför ska du inte ha lindad på natten? Det är ju då cirkulationen minskar å då man borde ha nåt.
Min va bara lindad på nätterna, aldrig några i hagen förutom första månaden. Stod i sjukhage när det va som lerigast, blev sammanlagt 3-4veckor.

Senast i onsdags förbjöd min veterinär oss att använda BoT, det blir för varmt nu över sommaren. Stor risk för brännskador och andra biverkningar.

Vi fick under inga som helst omständigheter använda dom någon tid på dygnet, inte ens 30 minuter.

Jag tror iofs att det är en bra rekommendation, men min senskadade häst, (förstärkningsband, gaffelband och ytliga böjsena på samma ben) stod med BoT paddar, de med kardborrband dygnet runt från okt till maj.
Nu, trots värmen har han dessa nattetid, ute en tjock bomullspadd + fleece linda och helt utan dagtid om han är inne.
Har aldrig haft ett skav eller brännmärke.

Jag har en häst med senskada. Hon har nu varit bandagerad i fyra månader, men snart ska jag kunna ha henne utan bandage på natten och då bara lindad på dagen. Nu funderar jag lite på vilken typ av paddar som är bäst - som ger bäst stöd utan att vara helt "stela". Någon som har erfarenhet??

För att ge stöd måste man linda hårt enl den ATG kliniken jag åker till, så oavsett vilken padd du kommer att använda så är ju risken att om du lindar hårt skav och ev brännskador iom att det kommer bli varmt under padden. Möjligen om du hittat en padd i ren bomull så kan det fungera.

Jag lindar ju min dagtid ute, men det är endast för att skydda senorna mot slag ifall han busar och far.

Om det är vet som ordinerat linda dagtid, så borde ju h*n kunna tipsa om vilken typ av padd du ska använda.

Nej, hon är mer stilla inne. Hon får inte gå nån längre stund utan stöd. I hagen kan hon gå lite grann.

Hon ska vara lindad ute för stöd, och inte inne nattetid eftersom hon måste börja stå på benet utan stöd. Senan är helt av och hon har haft boxvila och varit bandagerad i snart 17 veckor.

Jo, "vanliga" paddar sa han. Dock har jag knappt använt paddar på mina hästar tidigare. Jag har nån filtaktig sak, men den känns inte bra att ha på. Får kolla vad som finns i butiken. Fram tills nu har hon varit lindad med bommull, gasbinda och vetrap, ganska hårt. Benet är fint och det har inte varit några problem *peppar, peppar*

Nyfiken, vilken sena var det som var helt av?

En ide om du inte får tag på bomullslindor är ju att lägga ett lager med bomull först, som du gjort nu och sedan padd och linda, men det kanske blir knöligt?

Ja, det kanske kan vara ett bra alternativ :idea:

Det är sträcksenan (tåsträckaren) som skadats. Man trodde först inte den var helt av, men nu har det visat sig att det var så :(

Aha, ovan nämda valack slet av så tåsträcka som föl, han stod bandagerad i 11 månader...
Men vi gjorde stöd av rullat tidningspapper de första månaderna.

DÅ förstår jag varför du måste linda hårt och ge stöd.

Nu har jag glömt vad de där skydden heter, men jag köpte ett slags fälttävlansskydd som skulle ge rejält stöd under första tiden han var ute i hage.

Har det kvar fast det är 18 år sedan, förmodligen förlegat, men fungerade bra och han fick varken skav eller brännmärke.

Är det bak eller fram din häst är skadad?

Det är bak. Ja, det är svårt att ge tillräckligt stöd till en busig ettåring som gärna skuttar och hoppar :crazy: Dock läker det fint, så det är vad jag förstår på veterinären "bara" att det tar lång tid att läka...

Det har funkat bra med bomull, gasbinda och vetrap, men nu ska hon börja använda benet lite mer. Dock behövs fortfarande ett visst stöd ute.

Blev din häst helt återställd sen?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
558
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur