• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Panter
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 001
P

Panter

Min häst har tappat lite muskler efter en skada då han har stått ett tag. Så nu har sadeln blivit lite stor och jag ska köpa en padd att ha under tills han har musklat sig igen.

Så nu undrar jag vad jag ska köpa för padd?:confused: Vad har ni för paddar? Vilka är bäst?
Gärna en billig oxå!:p

Testade den billiga teddypadden från hööks men den var för kort:crazy:

Sv: Paddar!!

En som inte är billig men som jag tycker är jätte bra är pollypadden, den är i och för sig mer ett schabrak mera än en padd. Jag är inte så mycket för extra paddar, försöker i första hand alltid med tex tjockt schabrak eller pollypadden och går inte det använder jag mig av annat.

Jag har en fårskinnspad som jag tycker är jättebra. Den ligger ju an på hästen mer än en tjock "vanlig" pad.. Har såna med, men de går ju inte att använda.

Jag har också en fårskinnspad som fungerar super!

En vanlig teddypad har jag alrig kunnat använda..

Visserligen kostar en fårskinnspad lite mer men det är värt pengarna.

jag har också en fårskinnspadd, som fungerar kanon. :) kostar väl ett par 100 lappar.

Strunta i för billiga teddy som inte täcker hela sadeln anläggningsyta. Satsa på en fårskinns pad/vojlock eller en gelpad. Se til att den går ner och täcker även bossorna fram så långt som bommen går ner.
// Linda

Det beror ju på hur mycket din häst har tappat. När jag fick hem min jagga som är normal-vid i bommen så var jag tvungen att ha fårskinnspadd först någon månad och sedan en gel-pad för han musklade sig men inte tillräckligt så att säga.
min fårskinnspadd kostade 800kr och gelpadden kostade 1200kr, christ resp. action är märkena.

Hade turen att ha en gammal tjock fårskinnsfäll som jag använt i bilen, men som jag nu "offrat" till min häst. Den var ganska stor så jag fick en rump-lapp över att ha i sätet ändå :D
Han är lite känslig i skinnet så fårlurv är det som funkat bäst. Sen som för din del så bygger den lite samtidigt som den är mjuk o go!

Därför att en teddypadd är enormt tjock och ligger bara precis uppepå hästens rygg. Dvs sadeln hamnar typ 7 cm ovanför hästen och det blir glipor mellan vulstren och hästen sedan. Helt fel anläggningsyta. Och när man sen sätter sig på så trycker man ner alltihop och padden glider snett. Skaffa en fårskinnspadd istället.

jag har polypad och fårskinnsvojlockar till unghästen, tycker att båda sorterna är jättebra. jag tycker inte någon av dem ger känslan av att sitta "för högt" över hästen. ekonomiskt sett skulle jag då välja polypaden. (spec min då jag köpte den för 200:- på ebay:idea: )
men om man kan bortse från prislappen skulle jag satsa på en fårskinnsvojlock:love: .

Snälla, skriv och berätta vad du tycker om renskinnsvojlocken!

Jag var in och tittade på en sådan på "Lillhästen i Stav" och blev sugen.
Har bara hört positiva saker om dom. Fördelen är ju att renhåren är ihåliga som ett rör, vilket gör att det "andas" och dämpar och isolerar.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 202
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka