G

Gazzan

Jag hyr ett stall och den förra hyresgästen var inte så noga med att sköta paddocken.
Så det har nu växt upp gräs i paddocken:crazy:
De ska bort.. men frågan HUR?? i övrigt är paddocken bra

harva??
Strö över ogräsdödningsmedel??
Eller andra tipt??

Fler som har haft samma problem?? berätta.. hur gjorde ni?

Sv: Paddock

Det finns egentligen bara ett sätt att få bort gräs ur grus/sandbädd, och det är att ställa sig med ett lämpligt verktyg (finns speciella för ogräs på typ Plantagen) och rycka/skrapa upp dem med rötterna. Det tar tid, men det blir fint, så hav förtröstan! Jag rensade en hel grusparkering förra våren, det var slitsamt och svettigt emellanåt, men snyggt som f*n blev det! :D

Visst kan man strö över ogräsmedel, men istället för levande gräsplantor får du döda gräsplantor som ändå måste plockas bort, så varför göra dubblet jobb? Och med ogräsmedel är det inte säkert att roten dör, så att du ändå får nya plantor några månader senare.

Harvar du får du säkert med dig en del, men inte allt. Och de plantor du får upp kommer ju spridas över ridbanan och kunna skapa nya problem på andra ställen istället. Så ska plantorna bort måste man dessvärre ta dem en efter en och verkligen kasta bort dem från ridbanan.

Oj då.. ja eftersom det är typ hela paddocken som är gräsfylld kommer det ta TID!:(
Så du menar att jag måste stå på knäna och ta bort 500000000000 plantor??:cry:

Hmmm om jag frågar snällt en ca 100 pers kan det gå undan=)

Vet ett ställe där en hel gårdsplan var täckt med ogräs typ nässlor mm. De hade på salt. Tror det ar sånt vägsalt.. Inte så käckt för hästarnas fötter kanske... Men ett tips..

Jag fick också, precis som du, överta en igenvuxen paddock för några år sedan. Enda sättet var att plocka bort det för hand. Men det är väldigt lätt att bara rycka upp eller använda hacka då det växer i sand. Det småttigaste rider man bort. Jobbet tog ett par dagar och då var jag ensam.

Men precis som Gisbourne skriver så måste de döda rötterna också bort, så om man använder salt eller gift är skit samma. Det finns bara ett sätt och det är att dra upp ogräset för hand och samla i korg och bära bort från banan. Och det måste göras innan ogräset sätter frö.

Nejdå, du behöver inte stå på knä HELA tiden! :D Har du en hacka med långt skaft så kan du ju hacka loss det mesta stående, och sedan kanske ta en räfsa och kratta ihop plantorna som är lösa. och därefter gå ner på knä och plocka upp dem. It sucks, men det är värt besväret!

Kan inte speciellt mycket om ogräs, men borde det inte funka med att harva paddocken under några veckor under sommaren? Då kommer väl det mesta av rötter och sånt upp och så torkar det och dör i solen. Så är det "bara" att kratta bort det sen. Det funkar ju på det sättet när bönder harvar sina åkrar. Men för att få det riktigt bra så behövs det säkert hacka, kratta och spade oxå...

Kom på den enklaste lösningen av alla: Låt gräset växa så får du ju en gräspaddock! :idea:

:rofl:
Sorry, är lite oseriös idag...

Guld skrev:
Kan inte speciellt mycket om ogräs, men borde det inte funka med att harva paddocken under några veckor under sommaren? Då kommer väl det mesta av rötter och sånt upp och så torkar det och dör i solen. Så är det "bara" att kratta bort det sen. Det funkar ju på det sättet när bönder harvar sina åkrar. Men för att få det riktigt bra så behövs det säkert hacka, kratta och spade oxå...

mmm, men eftersom man har sand överst och inte kommer att plöja paddocken så lämnar ogräset kvar på ytmaterialet och det vill man ju inte. På åkern blir plantan sen nedplöjd och omvandlad till jord igen.

Så tyvärr tyvärr, även om man harvat dem döda skall de ju plockas ihop och bäras bort.

Man måste se de possitiva i allt.. jag kommer iaf bli BRUN:love:
Ska köpa en lång såndär kratta och jag har ju turen att få hjälp av iaf 10 st.
Och då lär det ju gå rätt fort om det tog några dagar när en va själv.

Jo, det är klart... Men man slipper att stå på huk och plocka varje ogräs för sig. Blir säkert en del man får plocka för hand oxå om man gör som jag skrev (om det öht funkar) men inte lika mycket. Så kan man kratta bort allt dött som ligger på ytan sen :idea:

Du kan ju bjuda in dina vänner på ett grillparty, med förbehållningen att ni spenderar en timme i paddocken med att plocka ogräs innan ni börjar grilla. Kan funka!

1 timme?? haha nä du det krävs nog minst 5 timmar.. hela paddocken är fylld med gräs typ=(
om alla får en ruta på 2 meterx2 meter så torde det gå rätt så fort=)

10 pers * 2*2 m = 40 kvm... hoppas att din paddock är lite större än så.. :smirk:

Jo det är den.. den är standarmått 20x60 eller nått möjligen större...
Men om man delar in hela paddocken i små rutor á 2x2 meter så är det lättare att bara ta en ruta, och när amn är klar tar man en ny=)

Vad tror ni om att man eldar upp paddocken hehe de där lät..aja men ni fattar=)

Och sen kör rotdödare??

Sen att så fort det kommer en tuva upp tar bort den..Då är det ju lättare att bara ta efter hand de kommer???
Eller ska jag lägga ner den tanke?

aha då packar jag ner tanken och skickar den till månen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 683
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka