Sv: Paddock

Det blir minst 30 runtar av den storleken var per person.. ja det går nog snabbt och lätt.. :angel:

VEM här inne har sagt att det går snabbt och lätt??
har aldrig påst¨ått att man kommer göra klart paddoken på en pisskvart.
Kommer nog ta några dagar men och?? det måste ju göras

sen 30 pers är ju inget.. bara min familj är 20:smirk:

Gazzan skrev:
VEM här inne har sagt att det går snabbt och lätt??
har aldrig påst¨ått att man kommer göra klart paddoken på en pisskvart.
Kommer nog ta några dagar men och?? det måste ju göras

om alla får en ruta på 2 meterx2 meter så torde det gå rätt så fort=)

111111111111111111

Gazzan skrev:
sen 30 pers är ju inget.. bara min familj är 20:smirk:
Jag har aldrig skrivit något om tretti pers utan 30 RUTOR per person dva 10 personer som gör 30 rutor var a' 4 kvm (varje person gör alltså 120 kvm) på en paddock som är 20*60.

Om det är grus i paddocken hade jag kört runt med en pinnharv. Med vädret som lovas i helgen blir det lätt att samla ihop efter endast 1 dag. Forsätt med samma procedur ett antal gånger så får du resultat snbbare än du tror. Resten måste du nog använda handkraften till.

Trösten är dock att vädret är på bättringsväg och solen skall lysa.

Lycka till!

det är alltså sand eller grus i botten på paddocken? isf harva så att du får loss skiten och kör sedan in lastmaskin och kratta(eller "mocka" med grep) upp tovorna på skopan, det kommer kanske att försvinna lite av underlaget då men det kanske behöver fyllas på ändå?

ja och vad vill du ha ut av denna information som redan inte finns?

ja jag tror jag kommer harva/sladda eftersom gräset sitter väldigt löst så kommer det att lossna..Mer grus skall på så att lite försvinner gör inget

Jag tänkte just starta en sån här tråd jag med! Så nu lånar jag lite av din! :)

Vår padock är en liten "fuskpadock", i princip sand på gräset. Den duger dock bra, men nackdelen är allt gräs/ogräs som kommer upp. Främst såna där vita blommor, vad de nu heter.

Är det alltså så att rötterna måste bort? Tidigare har vi harvat och då har majoriteten av allt lossnat, och sen borde vi ha krattat, vilket vi inte alltid gjort. Nu är det på väg att bli grönt igen på ridbanan, och jag vill undvika det. Om man harvar typ en gång i veckan, kan det hålla sig borta då? Likadant i kanterna, där kommer inte harven åt. Hur kan man få bort det?

Gazzan skrev:
Man måste se de possitiva i allt.. jag kommer iaf bli BRUN:love:
Ska köpa en lång såndär kratta och jag har ju turen att få hjälp av iaf 10 st.
Och då lär det ju gå rätt fort om det tog några dagar när en va själv.
OGRÄSBINGO
Själv brukar jag tvinga gästande att bilda kedja över ridbanan, utrustade med hinkar går man sakta frammåt och plockar. Den som har mest i sin hink när man kommit till slutet, har vunnit.
Eva

Tog en bild på en del typ resten ser lika dant ut...

Ridbilder5maj06016.jpg

Jag tror nog att det är bäst att harva då kommer nog de mesta lossna för man kan i stort sett sparka bort gräset.Sen krattar amn ihop allt gräs.

För ska jag rycka bort allt detta för hand lär det ju ta hela somamren och den tid har jag inte:crazy:

neee, inte kratta-- du ska annvända ett "skyffeljärn"!
ett långt skaft med ett sånt dära rakt järn nedtill, MYCKET effektiv!!!

men om jag va dej så skulle jag typ spränga hela paddocken i luften,
då får du ogräsfritt, mjuk å fin paddock och nästan som ny:idea: ,
har dessvärre inte hunnit tagit patent på den idèn.... men bra varen:D

(sorry..., blir så hära när jag inte ssssover:rofl: )

Jag hade nog harvat och sedan krattat eller "mockat" med grep för att samla ihop gräset. Ska du ändå fylla på med sand/grus så är det ju inga problem :D Att rycka för hand under staketet kan du nog orka med!

Spruta med roundup... (det tar även död på rötterna)
Låt det sedan verka några dagar.
Harva sedan paddocken och räfsa upp det som ligger löst efter harvningen..... klart... :cool:

Har du några böder i närheten så kan du tala med dem om de kan spruta paddocken åt dig med traktor och sprutaggregat.
Många bönder använder roundup när de skall ställa om en åker från en gröda till en annan.

Själv fick jag hjälp av min granne när jag flyttade in. En av hagarna bestod av ett helt hav av kirschkål...
Han sprutade på hösten... harvade efter ett par dagar och sen såddes det i vallfrö på våren. Funkade kanon.... bästa betet på hela gården.

Ooo ja granngården är en bonde så han kan säkert hjälpa till=) dessutom jobbar han på ett grustag så grus är fixat:D

men e roundup fortfarande "lagligt", har för mej att man kommit på att det är alldeles för miljöfarligt och att det går ner i grundvattnet osv....e iofs inte helt säker (borde ju va d då pappa e bonde...)

men har för mej att man sprutar me ngt annat.....

vet att på ett "ogräs"-företag jag sommar jobbade på en gång i tiden, så fick vi inte annvända rounap på ex. gräs mellan plattor osv. för att det var för giftigt, utan vi fick bränna med gasolbrännare....
men de kanske bara gäller för samhällen??!!

jag vet ett ogräsmedel som tar bort bode gräs och dess rot.Säljes på granngården... de gjorde nmämnligen reklam för detta på TV för någon dag sedan.Det tänkte jag köpa..
Och de kan ju inte va olagligt!

Det är endast lagligt i yrkesmässigt bruk eller hur de nu formulerar det. Dvs du ska ha behörighet för att hantera det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 683
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka