Pälsätande löss

misan

Trådstartare
Jag har upptäckt att vår treåring har löss, det började med att han kliade av sig päls på två fläckar, och nu har jag sett att det kryper i pannan och på halsen. Det var nåt av det äckligaste jag sett!
Jag har läst en massa gamla trådar, och märker att det inte verkar finnas nåt säkert medel. Vet. skulle kolla upp till imorgon vad som är mest aktuellt, så jag hoppas det går bort! Men nu undrar jag, får man väldigt ofta tillbaka dem?
Var kommer de ifrån? En av inhyrningarna här kliar sig väldigt mycket i ansiktet, och har gjort så nästan hela vintern, och förra vintern... Men ägaren säger att "hon gör så varje vinter, det går över", och nu läste jag att dte ofta kommer tillbaka, och försvinner med pälsfällningen! Jag tror jag blir vansinnig, har hon haft sin häst här i två år, med löss, och inte behandlat henne?! :mad: Det konstiga i så fall är att hästen hon går med i hagen inte har kliat sig nånting, är det inte löss då, eller kan de vara olika "mottagliga"? :confused: Treåringen går ensam i hagen, men står bredvid "klihästen", hur lätt smittar det? Jag hittade inget på andra boxgrannen till henne.
 
har inte någon jättebra erfarenhet av detta,och kan nog inte hjälpa till så mycket men iaf:
en 24 årig vallack i stallet började klia sig vi d jul nån gång,nått helt otroligt,rev ner krubban, saltsten efter slatsten + hållaren,extra gallerna i fönsterna,och vattenkoppen,han kliade alltså sig rejält.
Nu för ca 2 veckor sen fick han stora kala fläckar på magen men oxå i ansiktet,rätt nära mulen.
De behanldade honom för 1 vecka sen med switch och han har inte slutat klia men det har blivit betydligt bättre (alltid lite bättre :))
jag har inte min ponny brevid utan i andra änden,men det står en shettis (söt) mittemot och han har inte fått nått,dessutom har jag en medis som rider pållen och det gjorde hon i julas oxå samtidigt som hon red 24-åriga valacken,så tror inte det smittar,vet inte men snacka med din veterinär!

lycka till!

me & bellis :) :) :) :) :) :)
 
Vid den här årstiden så brukar "pälsätare" vara vanliga. Vi har hästar på stallet som har det, vad jag vet så har vi fått ett slags pulver som man ska pulvra på i hästens päls (minns tyvär inte vad det heter)..
 
Det finns ett pulver som heter Etotal mot löss. vet dock ej om de fortfarande säljs. Men du kan ju fråga på apoteket.
 
Etotal för häst finns inte längre, med den finns kvar för mink.... :smirk: Jag tror den ska finnas på odal/granngården.
 
Bara för att den kliar sig behöver det inte vara löss på den andra hästen har faktiskt också en häst som har väldigt ont av pälsfällning kliar sig otroligt sen har jag haft nån som har haft löss som aldrig ahr kliat sig och har de löss så dör de över sommaren , man ska behandla först en gång och sen igen om 14 dagar då det inte tar gnetterna och det tar ca så lång tid för de att kläckas , Etotal finns för mink men vet att det var på väg att förbjudas innan med , men det är det bästa medlet tycker jag
 
Har det äntligen kommit ett medel som fungerar? Vad heter pulvret? Vad heter de som säljer det? Någon som har provat?
 
Det förstår jag. Men ibland kan det vara svår gränsdragning - jag kan inte peka på tex Apoteket i detta fall eller andra allmänt hållna referenser, tyvärr.
 
Men det du skriver här, ditt namn, att du är agent för produkten och till och med skriver ut ditt telefonnummer är långt över den gränsen.
 
Boj, brukar ni välkomna nya medlemmar genom att ta bort deras meddelanden?

Dessa medlemmar har gjort reklam för 2 olika kommersiella produkter dvs Etotal och switch och deras kommentarer finns kvar.

gonkan
"Etotal finns för mink men vet att det var på väg att förbjudas innan med , men det är det bästa medlet tycker jag"

Kickis
"Det finns ett pulver som heter Etotal mot löss."

Kalinka
"Etotal för häst finns inte längre, med den finns kvar för mink...."

Just_me
"De behanldade honom för 1 vecka sen med switch och"
 
Det är en viss skillnad på att diskutera ett preparat till att själv markandsföra det, ingen av tidigare författarna säljer dessa produkter utan är endast konsument av dessa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 739
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 393
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 047
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp