Bukefalos 28 år!

Pågående fånganfall som jag inte lyckats häva. Vad mer bör jag göra?

Kanske läge att röntga för att se hur pass påverkat hovbenet är? Om det finns en kraftig sänkning/rotation så har du mer information att gå på om eventuellt beslut om avlivning. Har hovslagaren tittat på hästen? Min skoddes ganska omgående med heartbarskor och sula (ca en vecka efter anfallets början). Just att sko fånghäst i anfall råder det skilda meningar om, men jag tycker att a l l t som hjälper med smärtan är värt det!

Ja, jag borde kanske bege mig iväg och röntga. Hästen är ju inte mer smärtpåverkad än att det går att förflytta henne rätt lätt på jämnt underlag. Hur mycket hovbenet är påverkat avgör ju helt klart hur länge jag kan tänka mig att låta henne stå på boxvila. Hon måste ju kunna ha ett bra liv om hon ska utsättas för detta. Hovslagaren har inte gjort något efter att sulorna togs av för fyra veckor sedan. Först gissade vi ju på sömstick eller stengalla, så det besöket gick mest ut på att flytta någon söm och av med sulorna. Jag har tyvärr inte vågat låta hovslagaren göra något mer sedan utan röntgenbilder. Det där med att inte flytta och transportera fånghäst samt inte sko utan röntgen är så djupt rotat i mig att jag inte vågat frångå det. En veterinär med portabel röntgen hade gärna fått jobba här i trakten.

Men jag ska verkligen överväga röntgen och därefter nytt besök av hovslagaren. Det hade kännts bättre att veta utgångsläget och göra något.
 
@Breen Har ni ingen veterinär i krokarna som har portabel röntgen? Jag vågade inte köra min utan tog ut vet som röntgade fem veckor efter anfallets början. Men om du måste köra så packa in framhovarna med tjocka liggunderlag så den står mjukt även i släpet och när den ska röra på sig :). Sen är jag såklart färgad av min erfarenhet av att lägga på sjukbeslag, det gjorde vi som sagt redan innan röntgen. Om ponnyn reda innan har så känsliga hovar att den har sulor hade jag inte velat ha den utan. Kolla även med hovis om flytsula skulle kunna fungera eller om det kanske är för kallt än.
 
Hästar med EMS får ofta fång på vintern, särskilt ofta i februari. Det beror på att blodcirkulationen i benen är sämre pga EMS och att kylan gör att blodkärlen drar ihop sig ännu mer och fång är ett faktum. Det visar sig också att vinterfång är svårare att få bukt med, den släpper helt enkelt inte taget om hästen. Att kyla ner benen i det läget borde ha motsatt effekt.

Nu säger jag inte att din häst har EMS, men bara det att den fått fång så här års skulle jag klassa som ett möjligt symptom på det. I sådant fall är det bara en tidsfråga innan det kommer tillbaka igen. Och igen. Och igen. Det låter som att du gjort allt som står i din makt för att få hästen att må bra, men det spelar tyvärr ingen roll vad man gör för sin (EMS-)häst, det kommer att komma tillbaka ändå.
Vi tog bort vår i november efter upprepade anfall. Fanns inget mer att göra.
Inte menat att låta så negativ, men detta är mina erfarenheter i alla fall. Lycka till!
 
Hästar med EMS får ofta fång på vintern, särskilt ofta i februari. Det beror på att blodcirkulationen i benen är sämre pga EMS och att kylan gör att blodkärlen drar ihop sig ännu mer och fång är ett faktum. Det visar sig också att vinterfång är svårare att få bukt med, den släpper helt enkelt inte taget om hästen. Att kyla ner benen i det läget borde ha motsatt effekt.

Nu säger jag inte att din häst har EMS, men bara det att den fått fång så här års skulle jag klassa som ett möjligt symptom på det. I sådant fall är det bara en tidsfråga innan det kommer tillbaka igen. Och igen. Och igen. Det låter som att du gjort allt som står i din makt för att få hästen att må bra, men det spelar tyvärr ingen roll vad man gör för sin (EMS-)häst, det kommer att komma tillbaka ändå.
Vi tog bort vår i november efter upprepade anfall. Fanns inget mer att göra.
Inte menat att låta så negativ, men detta är mina erfarenheter i alla fall. Lycka till!
Nej det har inte motsatt effekt att kyla ben på en häst som får köldutlöst fång. Det är när kylan pågår under lång tid som de hästarna får fång och därför ska man se till att hålla dem varma om ben och hovar med lämpliga skydd och genast plocka in dem när temperaturen faller snabbt. För många är det också nödvändigt att gå ut i omgångar, vara ute några timmar för att sedan få komma in och värma upp sig för att sedan gå ut igen. När man kyler ben och hovar under kontrollerade former under en strikt begränsad tid, dvs. i 20 minuter fyra gånger/dag så handlar det om att få ner den inflammation som drabbar hoven vid fång. Det både lindrar smärtan och häver fånganfallet i bästa fall.
 
@Breen Har ni ingen veterinär i krokarna som har portabel röntgen? Jag vågade inte köra min utan tog ut vet som röntgade fem veckor efter anfallets början. Men om du måste köra så packa in framhovarna med tjocka liggunderlag så den står mjukt även i släpet och när den ska röra på sig :). Sen är jag såklart färgad av min erfarenhet av att lägga på sjukbeslag, det gjorde vi som sagt redan innan röntgen. Om ponnyn reda innan har så känsliga hovar att den har sulor hade jag inte velat ha den utan. Kolla även med hovis om flytsula skulle kunna fungera eller om det kanske är för kallt än.

Nej, det finns det tyvärr inte. Jag får avvakta lite till och se om det känns rätt att lasta och åka till närmsta klinik.
 
Hästar med EMS får ofta fång på vintern, särskilt ofta i februari. Det beror på att blodcirkulationen i benen är sämre pga EMS och att kylan gör att blodkärlen drar ihop sig ännu mer och fång är ett faktum. Det visar sig också att vinterfång är svårare att få bukt med, den släpper helt enkelt inte taget om hästen. Att kyla ner benen i det läget borde ha motsatt effekt.

Nu säger jag inte att din häst har EMS, men bara det att den fått fång så här års skulle jag klassa som ett möjligt symptom på det. I sådant fall är det bara en tidsfråga innan det kommer tillbaka igen. Och igen. Och igen. Det låter som att du gjort allt som står i din makt för att få hästen att må bra, men det spelar tyvärr ingen roll vad man gör för sin (EMS-)häst, det kommer att komma tillbaka ändå.
Vi tog bort vår i november efter upprepade anfall. Fanns inget mer att göra.
Inte menat att låta så negativ, men detta är mina erfarenheter i alla fall. Lycka till!

Jag är tacksam för alla erfarenheter, även negativa. Jag gissar att min häst är en Insulinresistent EMS- häst, även om jag aldrig vågat mig på ett oralt glukostest. I vart fall har jag de senaste fem åren skött och fodrat henne som om hon hade EMS. Jag vet inte om test och medicinering med metformin hade gjort någon skillnad. Eftersom jag lyckats att hålla henne smal och utan fång i flera år nu, så var jag inte förberedd på detta fånganfallet.
 
Jag säger som många andra: kyl, se till att få den testad för PPID och även röntgad i hovarna. Ta bort saltstenen också, om du har sådan i boxen. Lycka till!!!
 
Jag är inte så kunnig med dessa olika prover, men min bästa vän fick fång på sin förra häst, blev boxvila tillslut och smärtstillande (första symptomen var mycket diffusa så vi skickades hem med en ev hovböld, ingen puls,värme, utan gick inte riktigt framåt bara, på åb efter 2 veckor när hon blivit sämre konstaterades det fång) hon blev bättre ganska direkt, för att efter nån vecka vara jättedålig 1-2 dygn, till att sen bli bättre igen. Det var något prov som skulle tas, och om jag inte missminner mig så var det som en glykosbelastning?

Veterinären hade velat ta det tidigare, men ägaren var rädd för att pumpa i hästen massa glykos när hon redan var dålig, så därför gick det flera veckor. Tillslut så gjordes detta, dom tog prov, fyllde på glykos, sen skulle ett nytt prov tas efter en viss tid. När provsvaren kom låg hästen SKYHÖGT och veterinären sa att det är grushage som gäller hela livet på den här med dessa värden. Hästen hade dessutom blivit dålig av glykosbelastningen och stog med puls och värme igen, och återbesöket innan detta visade även rotation/sänkningar, så det var avgörande för ägaren att få höra att hon aldrig skulle få ett normalt hästliv.

Be om ett prov så du har nånting att gå på! Har ni gjort nån koll på hur hovarna ser ut inuti?

En månad utan förbättring hade dock börjat nå min gräns.
 
Hästar med EMS får ofta fång på vintern, särskilt ofta i februari. Det beror på att blodcirkulationen i benen är sämre pga EMS och att kylan gör att blodkärlen drar ihop sig ännu mer och fång är ett faktum. Det visar sig också att vinterfång är svårare att få bukt med, den släpper helt enkelt inte taget om hästen. Att kyla ner benen i det läget borde ha motsatt effekt.

Nu säger jag inte att din häst har EMS, men bara det att den fått fång så här års skulle jag klassa som ett möjligt symptom på det. I sådant fall är det bara en tidsfråga innan det kommer tillbaka igen. Och igen. Och igen. Det låter som att du gjort allt som står i din makt för att få hästen att må bra, men det spelar tyvärr ingen roll vad man gör för sin (EMS-)häst, det kommer att komma tillbaka ändå.
Vi tog bort vår i november efter upprepade anfall. Fanns inget mer att göra.
Inte menat att låta så negativ, men detta är mina erfarenheter i alla fall. Lycka till!
Jag vill bara påpeka här att alla hästar som har EMS inte får fång och att det finns massor att göra för att den inte ska komma åter. Var har du fått att dom skulle lättare få fång på vintern? Källa på det tack!

/ EmmaW med EMS häst som aldrig fått fång, går på lösdrift året runt och är väl insatt just EMS.
 
Tyvärr tycker ju jag att det inte riktigt vänt till det bättre, i och med att hon nu ömmar på båda fram på knagligt underlag. För fyra veckor sedan reagerade hon endast i tån på vänster fram när hovslagaren kände med visitertång. För fem dagar sedan reagerade hon på båda fram när veterinären använde visiterången. Samtidigt tog hovslagaren av hennes sulor för fyra veckor sedan. Vi trodde först att hon var öm i ena hoven pga. att hon fått in grus eller lera mellan sula och hov, för det har hänt förr. Kanske borde hon ha sulorna på igen, men jag har inte velat låta hovslagaren göra något igen utan att röntga först.

Hovslagare har ofta bra kunskap ang fång och ömma hovar. Var för inte lita på din hovslagare?
Även om hovbenet ändrat läge är behöver inte hästen bli utdömd.
Vad har din hovslagare föreslagit?
Min ena häst som varit frisk i hovar ömmade på knagligt underlag. O då behöver hästen få slippa sådant underlag. Vi använder hovboots när det är sånt underlag och är det knaggel i hagen så byter vi hage alt får stå i grushage en period.
 
Du måste självfallet samråda med veterinär ang när 'gränsen är nådd' och låta vet avgöra när hästen har så ont att den ska tas bort alt för att behandlingen inte verkar, men att som många tycks mena att tre-fyra veckor är lång tid för att häva ett fånganfall är inte den erfarenhet jag har. Jag tycker snarare att det är den tid det tar minst! En kompis häst fick stå på butta i nästa 4 mån innan 'anfallet' var hävt. Hade rejäla sänkningar av hovbenet, blev specialskodd och kunde m tiden komma tillbaka i fullt arbete igen. Har liknande erfarnhet av en annan fånghäst där den akuta behandlingen varade minst en månad. Hästen hade ett anfall vid 17 och ett vid 20 och togs bort vid 25 av andra skäl.
 
Jag vill bara påpeka här att alla hästar som har EMS inte får fång och att det finns massor att göra för att den inte ska komma åter. Var har du fått att dom skulle lättare få fång på vintern? Källa på det tack!

/ EmmaW med EMS häst som aldrig fått fång, går på lösdrift året runt och är väl insatt just EMS.
Om du googlar på Winter Laminitis Dr Kellon så finns det massor att läsa om "vinterfång". Jag tror inte att jag skrev att EMS-hästar lättare får fång på vintern (...än på sommaren) utan att de kan få fång hela året, även på vintern och då särskilt ofta förekommande i februari, då kanske många tror att det är riskfritt i och med att det inte finns något gräs. Det var så jag menade. Hoppas det blev lite tydligare.
Kan även tillägga som parentes, apropå efterfrågan av röntgen, att min häst som fick fång upprepade gånger (fördelat över hela året) såg bra ut på röntgen.
 
Om du googlar på Winter Laminitis Dr Kellon så finns det massor att läsa om "vinterfång". Jag tror inte att jag skrev att EMS-hästar lättare får fång på vintern (...än på sommaren) utan att de kan få fång hela året, även på vintern och då särskilt ofta förekommande i februari, då kanske många tror att det är riskfritt i och med att det inte finns något gräs. Det var så jag menade. Hoppas det blev lite tydligare.
Kan även tillägga som parentes, apropå efterfrågan av röntgen, att min häst som fick fång upprepade gånger (fördelat över hela året) såg bra ut på röntgen.
Det var just det där med specifikt EMS och vinterfång jag reagerade på ;) bra att du förtydligar där. :up:
Resten visste jag redan. Men för den oinsatta är det bra info! :)
 
Jag har egentligen inte tid att skriva inlägg här men samtidigt vet jag hur frustrerande det är när man har en häst som har fång. Jag har inte läst allt i tråden så vad jag säger kan andra redan ha sagt.

Orsaken till att din häst har fått laminitis och kanske fång är ganska säkert en kombination av att din häst är IR, har haft fång tidigare samt kall väderlek. Det är vanligt att blodkärl i hoven förstörs vid fång. Nya blodkärl kan visserligen bildas men det tar tid och blodflödet i hoven blir aldrig lika bra som innan hästen hade fång. Risken för laminitis/fång ökar vintertid hos en IR-häst dels för att insulinproduktionen ökar vintertid och dels för att blodkärlen drar ihop sig vid kyla vilket försämrar blodcirkulationen i hoven ytterligare. Orsaken till all slags laminitis/fång är försämrad blodcirkulation i hoven.

Jiaogulan är en kinesisk ört som stimulerar produktion av kväveoxid som är en kraftig vasodilator (motverkar en sammandragning av blodkärlen) och är därför utmärkt att ge vintertid till IR-hästar i förebyggande syfte. Det är tyvärr dock ingen garanti för att undvika laminitis utan man bör kombinera med att skydda hovar och ben mot kyla. När hästen har fått laminitis kopplas immunförsvaret in och försöker bekämpa den uppkomna skadan i hoven/hovarna. Detta ger upphov till utvidgning av blodkärlen med inflammation och smärta som följd. En viss inflammation är nödvändig för att sätta igång läkningsprocessen men problemet är att immunförsvaret överreagerar med kraftig inflammation och smärta. I detta skede ska man naturligtvis inte fortsätta att ge Jiaogulan. Man kan istället kyla ben och hovar för att dämpa inflammationen och lindra smärtan vilket någon redan har påpekat. Det kan låta konstigt att man ska kyla hovarna hos en häst som har fått laminitis/fång på grund av kyla men man måste förstå att laminitis utvecklas i olika skeden/stadier och att man måste anpassa behandlingen efter det stadie hästen befinner sig i.

Du verkar ha full kontroll på foderstaten så jag misstänker att problemet med din häst är hovarna. Att laminitis först uppkommer i ena framhoven är vanligt. Att även den andra framhoven drabbas lite senare är också ganska vanligt eftersom hästen avlastar hoven med smärta och istället överbelastar den ”friska hoven” (”friska” inom citationstecken eftersom alla hovar drabbas mer eller mindre vid laminitis). Det uppkommer en slags belastningsfång i den ”friska hoven” med andra ord.

Laminitis betyder inflammation i lamellranden, dvs. i den del som sammanbinder hovkapseln med hovbenet. Man måste därför minska belastningen på hovväggen och istället överföra mer last till stråle och sula. Detta gör man med en s.k. fångverkning. En ”fånghäst” ska inte ha järnsko utan skorna ska tas av och hoven ska fångverkas. Tyvärr så verkar det finnas väldigt få hovslagare i det här landet som vet hur man ska verka en fånghäst. Man måste egentligen ha röntgenbilder för att göra en korrekt verkning. Ett annat problem är att hovarna faktiskt växer så man måste mer eller mindre ständigt verka hovarna. Glöm perioder på 4-6 veckor. Hovarna hos en fånghäst behöver verkas varje vecka allt eftersom hovväggen växer ner. Sen måste hovarna skyddas antingen med hovboots med passande sula/pads eller så måste hästen stå på väldigt mjukt, eftergivligt underlag så att ett mottryck mot sula och stråle kan bildas. Du kan inte låta en fånghäst som inte är fångverkad gå ute på hårt och ojämnt underlag!!!!

Beträffande PPID. ACTH är ett hormon som analyseras för att diagnostisera PPID. ACTH-värdena i blodet är högst på hösten (augusti – oktober) varför största risken för uppkomst av laminitis/fång hos PPID-hästar är under denna period. Det är därför inte troligt att det är PPID som har utlöst laminitis/fång om din häst har fått fång nyligen. Din häst kan naturligtvis ändå ha en mild form av PPID men det är osannolikt att enbart PPID har utlöst laminitis/fång.

Man bör inte ta blodprov på en häst med pågående laminitis eftersom resultaten kan bli missvisande. Det s.k. orala glukostoleranstestet (OGT) bör du undvika eftersom det inte fyller någon funktion. Om du vill testa din häst för IR så ta ett enkelt blodprov och bestäm glukos- och insulinvärden.

Slutligen några ord om NSAID-preparat som fenylbutazon. Dessa preparat är farliga att använda en längre period och ska bara användas om hästen har betydande smärta. Är hästen smärtfri i box på mjuk bädd så låt hästen stå i boxen och trappa ner och avsluta användningen av fenylbutazon. Dessa preparat läker ingenting utan hindrar istället läkningen genom att de hämmar inte bara COX-2 utan även det nödvändiga enzymet COX-1.
 
Jag har egentligen inte tid att skriva inlägg här men samtidigt vet jag hur frustrerande det är när man har en häst som har fång. Jag har inte läst allt i tråden så vad jag säger kan andra redan ha sagt.

Orsaken till att din häst har fått laminitis och kanske fång är ganska säkert en kombination av att din häst är IR, har haft fång tidigare samt kall väderlek. Det är vanligt att blodkärl i hoven förstörs vid fång. Nya blodkärl kan visserligen bildas men det tar tid och blodflödet i hoven blir aldrig lika bra som innan hästen hade fång. Risken för laminitis/fång ökar vintertid hos en IR-häst dels för att insulinproduktionen ökar vintertid och dels för att blodkärlen drar ihop sig vid kyla vilket försämrar blodcirkulationen i hoven ytterligare. Orsaken till all slags laminitis/fång är försämrad blodcirkulation i hoven.

Jiaogulan är en kinesisk ört som stimulerar produktion av kväveoxid som är en kraftig vasodilator (motverkar en sammandragning av blodkärlen) och är därför utmärkt att ge vintertid till IR-hästar i förebyggande syfte. Det är tyvärr dock ingen garanti för att undvika laminitis utan man bör kombinera med att skydda hovar och ben mot kyla. När hästen har fått laminitis kopplas immunförsvaret in och försöker bekämpa den uppkomna skadan i hoven/hovarna. Detta ger upphov till utvidgning av blodkärlen med inflammation och smärta som följd. En viss inflammation är nödvändig för att sätta igång läkningsprocessen men problemet är att immunförsvaret överreagerar med kraftig inflammation och smärta. I detta skede ska man naturligtvis inte fortsätta att ge Jiaogulan. Man kan istället kyla ben och hovar för att dämpa inflammationen och lindra smärtan vilket någon redan har påpekat. Det kan låta konstigt att man ska kyla hovarna hos en häst som har fått laminitis/fång på grund av kyla men man måste förstå att laminitis utvecklas i olika skeden/stadier och att man måste anpassa behandlingen efter det stadie hästen befinner sig i.

Du verkar ha full kontroll på foderstaten så jag misstänker att problemet med din häst är hovarna. Att laminitis först uppkommer i ena framhoven är vanligt. Att även den andra framhoven drabbas lite senare är också ganska vanligt eftersom hästen avlastar hoven med smärta och istället överbelastar den ”friska hoven” (”friska” inom citationstecken eftersom alla hovar drabbas mer eller mindre vid laminitis). Det uppkommer en slags belastningsfång i den ”friska hoven” med andra ord.

Laminitis betyder inflammation i lamellranden, dvs. i den del som sammanbinder hovkapseln med hovbenet. Man måste därför minska belastningen på hovväggen och istället överföra mer last till stråle och sula. Detta gör man med en s.k. fångverkning. En ”fånghäst” ska inte ha järnsko utan skorna ska tas av och hoven ska fångverkas. Tyvärr så verkar det finnas väldigt få hovslagare i det här landet som vet hur man ska verka en fånghäst. Man måste egentligen ha röntgenbilder för att göra en korrekt verkning. Ett annat problem är att hovarna faktiskt växer så man måste mer eller mindre ständigt verka hovarna. Glöm perioder på 4-6 veckor. Hovarna hos en fånghäst behöver verkas varje vecka allt eftersom hovväggen växer ner. Sen måste hovarna skyddas antingen med hovboots med passande sula/pads eller så måste hästen stå på väldigt mjukt, eftergivligt underlag så att ett mottryck mot sula och stråle kan bildas. Du kan inte låta en fånghäst som inte är fångverkad gå ute på hårt och ojämnt underlag!!!!

Beträffande PPID. ACTH är ett hormon som analyseras för att diagnostisera PPID. ACTH-värdena i blodet är högst på hösten (augusti – oktober) varför största risken för uppkomst av laminitis/fång hos PPID-hästar är under denna period. Det är därför inte troligt att det är PPID som har utlöst laminitis/fång om din häst har fått fång nyligen. Din häst kan naturligtvis ändå ha en mild form av PPID men det är osannolikt att enbart PPID har utlöst laminitis/fång.

Man bör inte ta blodprov på en häst med pågående laminitis eftersom resultaten kan bli missvisande. Det s.k. orala glukostoleranstestet (OGT) bör du undvika eftersom det inte fyller någon funktion. Om du vill testa din häst för IR så ta ett enkelt blodprov och bestäm glukos- och insulinvärden.

Slutligen några ord om NSAID-preparat som fenylbutazon. Dessa preparat är farliga att använda en längre period och ska bara användas om hästen har betydande smärta. Är hästen smärtfri i box på mjuk bädd så låt hästen stå i boxen och trappa ner och avsluta användningen av fenylbutazon. Dessa preparat läker ingenting utan hindrar istället läkningen genom att de hämmar inte bara COX-2 utan även det nödvändiga enzymet COX-1.

:bow: Här finns allt man behöver veta om fång och behandling. Kan inte detta inlägg nålas så alla med fånghästar kan ta del av det?
 
Jag har praktiskt taget bott ute istallet i helgen med bristande internet uppkoppling, så jag har inte hunnit kommentera det som skrivits. Men jag läser och tar till mig och är jättetacksam för att ni ta er tid att dela med er av erfarenheter och kunskap.
 
Och jag är skeptisk till örtbiten.

Ja, den också.
Det är så mycket ovetenskapligt strunt som skrivs om homeopati och örter, men det kan knappast vara farligt åtminstone.
Det var ett tag sedan jag kollade på pubmed, men när jag gjorde det var det fortfarande väldigt många frågetecken kring fång. Både när det gäller orsak och "rätt" behandling.

Det alla verkar vara eniga om är dock att undvika övervikt hos hästar, framför allt hästar som haft fång.
Hovvården torde skilja sig åt beroende på individ.
Jag hade en fd fånghäst (tog över i stället för slakt och hon fungerade väldigt bra som tävlingshäst inom western på måttlig nivå i sju år). Hon gick oskodd på somrarna, fungerade faktiskt väldigt bra. Hennes hovar var inte så värst fina när jag tog över henne, men med konsekvent verkning - låga trakter och korta tår - så syntes det faktiskt inte att hon tidigare haft fång.
Så ibland är oskodd rätt, ibland är skodd rätt.
Olika.
Vad gäller fodring, hölls hon smal. I hennes fall hade det dock uppenbarligen blivit något slags ämnesomsättningsfel, för hon föll ur och gick ner i vikt och jag klarade inte hålla hennes hull uppe trots en salig blandning av olika foder. Bra hösilage som grund, och så olika tillskott och kraftfoder på det.
Det blev en balansgång mellan att hålla hullet lagom och att inte aktivera späcknacken.
Till slut fungerade det inte: hon gick ner i vikt och om jag höjde fodret så hårdnade späcknacken, och då fick jag tyvärr låta avliva henne.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 671
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp