Vad gör man?

Lindon

Trådstartare
Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren. Reds av små barn några ggr/v, varit slim och smal hela tiden.

I vinter fick hon analyserat hö,13% socker. Jag tömkörde henne och gick med henne kanske 5ggr/v. Longerade nån gång. Ingen hård motion men vi hade ingen passande kärra. På vårsidan krafsade hon i hagen och åt ganska mycket rötter. Hon gick upp i ett huj åtm 25kg! - vi pratar på ca 1-2v? Märkte inte mer än att hon blivit lite rundare, tills jag mätte henne med måttband. I april en dag vägrade hon gå, fång såklart. medicinerades och stod i box/boxhage alltsom allt 4v, sen utökade vi hagen varje vecka. Drog ner höet till 3,2kg + lite lucern, allt blöttes. Blev smal och fin då. Pigg var hon också. Började stressa efter 1,5 mån i vila. Hovarna röntgades och visade ingenting. Började promenera smått 5 min, ökade 10min/vecka. Så pigg så man hade fullt upp att hålla henne.

Lite från och till kunde man känna puls ibland, men var alltid pigg och glad! Var igång i sommar med 1h/dag, började köra henne i skritt. Joggade lite i skogen med henne. Fick gå ute med storkillen med munkorg och knappra de små grässtrån som hon fick tag i. Var på tömkörningskurs i sept, gick bra. Några dagar efter började hon bli annorlunda. Tröttare. Ibland hade hon lite varmare hovar. Pulsen hade varit borta sen i juli. Hon suckade då man gick med henne. Stod och sov mest i hagen. Hostade från och till när hon travade.

Lät henne vila ca 1v, varav ponnyn igen exploderar i vikt, ca 15kg. En dag stod hon ihopkurad och lyfte hovarna en efter en. Varm och puls. Fång IGEN! Boxvila 2 v, sympt. fri efter 10 dagar med medicin. Visar henne på klinik där hon sprang på cementgolv ua, vände fint, röntgen ok, dock ömmade hon ännu med visitertång. Vet. tyckte att det tyder på att hon är IR. Säger att vi ska börja motionera henne direkt, att hon får gå i vanlig hage.

Släpper henne på ridplan som också funkar som hage nu då det är lerigt. Hon fick lite puls första kvällen och morgonen efter men sen ok. Allt frid och fröjd. Bestämmer mej för att ändå (mot vad vet. sa) vila henne ännu 2 veckor (alltsomallt då 1mån) Förra torsdag kom hovis. Vet. sa att vi skulle fortsätta sko henne. Hon har i somras alltid reagerat vis skoning av fram.Stegrat och hoppat. Så jag tänker att iom så nära fången låta henne vara oskodd - igen mot vad vet. sa.

Hon reagerade direkt på när hovis drog bort skorna. Allt såg bra ut, hon har fin hovkvalite, han rundade av tårna och fixade trakterna. Hon fick varma hovar och puls direkt. Gick bort följande morgon men kom tillbaka efter att ha gått i hagen. Hoppades att det skulle vara övergående. Men icke:( I måndags åkte hon in i box. Puls och värme. Kunde inte gå på gruset eller vända. Men i hagen går hon normalt.

Hon äter nu 5,8 kg ensilage (52%ts, 7,9%socker/ts, 4,8MJ/kg), lite lucern, bakjäst samt linfrön. Vikten var innan hon blev sjuk mer. Nu ligger hon med måttband runt 205kg. I somras runt 190kg då hon var som smalast. Försökte ringa till kliniken och prata med vet. som skött henne men hon är ledig denna vecka. Ska med stora hästen dit för forts behandling av hans hälta imorgon. Men vill inte släpa dit en ponny med fång då det är 4h/riktning.

Står nu i liten boxhage ute på vår ridplan. Ha henne i box gör att hon stressar, går runt runt. Får antiinf nu som jag hade kvar från sist. Vad ska man tro? veterinären blir ju galen om jag berättar att jag gjort exakt tvärtemot vad hon sa:cool: men jag är försiktig och det funkade bra i somras. Hennes andra anfall kom i samband med vilan. För hon bara MÅSTE ju vara IR. Eftersom hon först går upp - snabbt - sen direkt efter får fång.

Ska jag säga som det är (måste man ju) och sen vila henne det 2-3 mån som i somras. Dra ner på maten mera? hon började gnaga då alla stolpar i hagen så jag gav henne MAX 0,5kg mer i mat. Men det räkte tydligen för att öka vikten. Fattar inte hur hon kunnat äta på fri tillgång förr.

Vet. säger att iom hon troligen är IR, måste motioneras för att hålla det i skick. Men kan ju inte motionera nu då hon är sjuk. Undrar om inte detta kom efter att allt gått för snabbt....:crazy:

Tankar? Evigt boxvila? blir gaaalen:cry:
 
Sv: Vad gör man?

Många som läst men ingen svarar. Jag har läst hela IR tråden och börjar bli mer och mer säker på att hon har det. Många saker jag funderat på stämmer in. Hon satte björnpäls i slutet på aug. Hon blev tröttare,rundare och började dricka mer i samband med andra anfallet. Helt manisk på saltstenen. Hon går upp eller ner snabbt i vikt. Mankammen blev hårdare förra veckan igen. Nu idag är pulsen borta men värmen i framhovarna är kvar. Bak är helt kalla. Några funderingar jag har är,har dragit bort en del av silaget - får bara 5,4kg nu. Ska se om det hjälper. Problemet är att ts halten i balarna varierar ngt,men har försökt tänka på d när jag matar. Drar av lite om det är en torrare bal. Hö skulle vara bättre men hon är dessutom dammkänslig så det är svårt att hitta ett perfekt hö. Läste i ir tråden att ngn rakat av ponnyn pälsen på bogen och den blev piggare. Hon blev tröttare i samband med pälssättningen,så om det då beror på IR? Vågar man ha IR hästar på boxvila/boxhage så länge som annars? Borde man då hon blir ohalt promenera henne dagligen medan hon står i hagvila för att få igång ämnesomsättningen. Blir ju som en ond cirkel, hon blir tjock och sjuk i hovarna men kan inte motioneras utan vilar - hon får nytt anfall. Kan ju inte dra ner maten till noll. Hon stressar väldigt lätt,vilket vad jag förstår ökar kortisolproduktionen som blir negativt för IR. Blev väldigt långt och saknar indelning men skriver fr mobilen.. I våras var hon helt annorlunda,blev sur och tokig av att stå på box. Försökte rymma och spränga boxhagen. Nu är hon likgiltig,suckar mycket. Hänger.. Togs blodprov sist vi var till kliniken,inga tecken på infektioner,njur,levervärden bra. Blodbild ok. Vågar man tro på att allt blir bra bara vi får bukt med hennes fånganfall. Om jag jmf med bilder på shettisar fr IR tråden är hon inte ens tjock. Bara väldit fluffig nu just..
 
Sv: Vad gör man?

Nu har jag aldrig haft en IR-häst. Däremot 2 fångisar varav den ena avlivades och den andra finns kvar som pensionär, gått i stor hage hela våren/sommaren. Första delen i skogshage och nuvarande är gräs. Det har funkat bra.

Såhär hade jag nog tänkt i ditt läge: Hur känns ponnyn? Är den ens villig att slåss med de där problemen ett tag till? Om ponnyn inte verkar ha ork och tålamod till att kämpa, det krävs ändå en viss gnista (min pensionär-fångis hoppade över boxdörren första dagen hemma efter kliniken, gick runt i boxen så vi fick ta ut henne i ligghallen, 60 kvm för att hon skulle lugna sig så hon var nog ändå ganska pigg) så är det ju knappast värt det.

Om ponnyn ska få finnas kvar hade jag kontaktat klinik. Är den väl försäkrad? Kanske kan vara ett alternativ att lägga in ponnyn i så fall om det skulle hjälpa något, eller bara ta den dit och låta dem kolla på den. Jag är den som gärna lejer bort mina bekymmer jag inte orkar/vågar ta tag i själv och hade min häst varit sådär dålig hade jag tveklöst valt att leja bort det om jag haft ekonomi för att den ska få proffshjälp och se vilket håll det går åt. För transporten kanske trycka i den någon form av smärtlindring i blodet så det blir lite "klös" i lindringen. Detta hjälpte mig att få min ifrån hagen och vidare transport till klinik. Hon rörde sig inte ur fläcken i hagen nämligen. Därför kunde jag inte heller stalla in henne.

Hur som haver, ska du spara på ponnyn och den har haft sådana problem så är det nog värt att leta fram ett bra hö, i värsta fall duscha höet så det slutar damma. Jag ger numer min gamling hö trots dammkänslighet och det är inga större bekymmer om det är bra kvalitet. Se bara till att förvara det väl så det inte kommer i kontakt med fukt konstant vid förvaringen. Min erfarenhet är att det dammar mer då, kvalitetsfråga igen?

Sen huruvida du ska spara på ponnyn eller ej kan bara du avgöra. Jag skulle nog ta en funderare på om det är värt det och vägt in om det är värt ur djurskyddssynpunkt som man så fint säger. Men det där räknar jag med att du som hästägare tillsammans med veterinärer kan avgöra bättre.

Kunde jag ge dig några tankeställare?
 
Sv: Vad gör man?

Måste förtydliga lite,låter som hon skulle vara halvt döende och bara ligga ner. Nej! Hon fick ett fånganfall för en mån sen. Då hade hon hostat lite från och till iom då hon travat. Hon var tröttare än vanligt så hon fick vila en vecka. Då blev hon sjuk. Tog henne till klinik där de tog röntgen,blodprov,gick ner med kamera i luftstrupen. Hon var slemmig. Hon gick bra,vände bra. Vet sa att vi då fick släppa henne i ridplanshagen med den andra. Gick normalt där,inga problem. Lekte i hagen båda. Problemet är nu att hon fick hårdare mankam igen förra veckan,på to då hovis kom och drog av skorna fick hon värme och puls. På söndag ville hon inte gå på grus så jag satte in henne i boxen. Gav smärtstillande. Hon går nu i liten boxhage,pulsen var bort igår. Det som händer när hon får sympt igen att hon först blir trött,går upp i vikt,mankammen hårdnar sen får hon puls och värme. I samband med hennes päls tror jag ju därför att hon är IR. Vi diskuterade det på kliniken sist. Vet. sa att vi borde komma igång med motionen så att vi får det under kontroll. Men det verkar ha gått för snabbt framåt iom att hon reagerade på skoborttagandet och verkningen. Hö skulle hon inte äta. Har också analyserat många hö och inte hittat ngt med tillräckligt lågt socker. Håller inte heller tillräckligt god kvalitet heller. Fast man vattnar finns ju ändå mögelsporerna där. Bytte också ut spånet mot torv. Ska se hur hon mår i helgen,iom att hon inte är halt i hagen,pulsen är borta. Värmen kan sitta länge tänker jag.. Om vetten vill se henne igen far vi in med henne såklart!! Inte har vi några hästar att lida om man inte kan göra ngt. Drar ner på maten och ska raka bort pälsen på bogen och se om det påverkar.
 
Sv: Vad gör man?

Jag vet inte..
Jag har fått för mig att IR hästar inte pendlar i vikt så lätt. De ska vara svåra att banta. Det har jag läst i de artiklar/studier som jag har läst om och det är också min erfarenhet av min egen häst.

Är det ngt konstigt med pälsen? Är du säker på att den bara är 6 år? Jag tänker på Cushing men påstår definitivt inte att jag är säker på det.

I vilket fall som så hade inte jag motionerat/släppt ut en häst som har haft fång om den har förstärkt puls. Jag tror att då är risken stor att fången kommer tillbaka.

Det gäller nog att försöka plocka bort så mkt socker som det bara går. Blötlägga hö, ge halm, proteinkoncentrat, betfibrer, jäst, fleromättade fettsyror ex lite linfröolja osv - allt för att få ner sockret och därmed insulinet.
 
Sv: Vad gör man?

Vet du,jag har sj tänkt samma sak! Men hon har ju pass och chip. Har ju dock aldrig kollat om det är rätt. Iaf enl pappren är hon 6 år. Pälsen är så lång,fick redan i sept. Inte krullig alls men hon är så enormt lurvig! Sen tappade hon pälsen först i mitten av juni i somras. Vi borde ha bra sockerhalt,halm är jag försiktig med iom hostan. Linfrökross och jäst får hon + ca 100g lucern för att göra det godare ;) tog upp cushing med vet. men hon sa som jag också tänkte att hon är för ung.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 313
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 259
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp