Påhoppad igen ...

Sv: Påhoppad igen ...

Hej hopp!

Om jag tolkat allt korrekt får du försvara din hund enligt nöd och då får du inte använda mer våld än vad som anses vara "ej oförsvarligt" (BrB 24:4 Nöd, vid fara för liv & hälsa eller för att rädda egendom). Använder du mer våld kan du åtalas för djurmisshandel.

Hundägarens brott är ett bötesbrott (alltså inget du, enligt RB 27:4 Envarsgrip, får gripa person på). Jag är osäker på vad brottsrubriceringen blir, men det finns lag på att man skall ha sin hund kopplad om man inte har koll på den.

Jag ska fråga mina kollegor i morgon om brottsrubriceringen...

Tjingeling!
Pinglan
 
Sv: Påhoppad igen ...

Kalaspinglan skrev:
Om jag tolkat allt korrekt får du försvara din hund enligt nöd och då får du inte använda mer våld än vad som anses vara "ej oförsvarligt" (BrB 24:4 Nöd, vid fara för liv & hälsa eller för att rädda egendom). Använder du mer våld kan du åtalas för djurmisshandel.
Det där är så klurigt... För hur ska jag i stundens hetta och rädsla hinna fundera ut vad som anses vara rimligt våld?... Det blir ju tydligen allt vanligare med oseriösa hundägare som bussar sina hundar (tex kamphundar) på andra eller låter sina hund-aggressiva hundar springa vind för våg utan att bry sig. Då vill man ju kunna försvara sig själv och sin hund. Men hur??

Jag har funderat på om man ska ha pepparspray med sig på promenaderna (eller tårgas eller kofösare :angel: ), men risken är väl förmodligen väldigt stor att jag åker dit för olaga vapeninnehav (eller vad det heter) om jag försvarar mig med något sånt... :smirk:
 
Sv: Påhoppad igen ...

Jadzia skrev:
Ibland är det skönt att ha en rottweiler. Visserligen stöter vi också på lösa hundar då och då, men när en rottis vrålar och fräser så hörs det och tjohej vilken fart hussarna och mattarna brukar få då. Enda nackdelen är väl att de mumlar något om mördarhundar, men jag orkar inte tjafsa med puckon längre. De lämnar oss ifred i varje fall.

Jag håller verkligen med dig. Jag hade tills för en tid sedan inte insett hur illa det kan gå om man råkar ut för en lösspringande hund.

Efter tio år med rottis har jag invaggats i tron att bara man stampar i marken och säger "gå till husse/matte!" till en eventuellt antagonist, så sticker de. Men då har jag haft god hjälp av min hund som också avhyst den nyfikne med ordentliga vrål.

Nu är det en krass verklighet som uppdagats. Min lilla hund blev skadad av en större hund som var lös. Det är förfärligt otäckt. Har man en riktigt liten hund så kan den ju faktiskt dö. Jag har aldrig insett hur det känns ur ett småhundsägar-perspektiv, eftersom det på något vis varit otänkbart att min hund skulle råka illa ut.

Däremot var det var min stora skräck med rottisen, att hon någon gång skulle få tag på en liten hund och ruska den. Jag hade inte alltid 100 procent kontroll på min hund, det skall erkännas - men lyckligtvis var hon "snäll" och brydde sig inte så mycket om andra hundar.

Jag har svårt att förstå den nonchalans som folk visar upp, jag vet inte vad som vore värst, att min lilla hund blev skadad eller att min stora åsamkade någon skada. Hade min stora hund gett sig på en mindre och den dessutom fick åka till djursjukhuet för veterinärvård, så hade jag drabbats av hemska samvetskval.
 
Senast ändrad:
Sv: Påhoppad igen ...

cassiopeja skrev:
Det där är så klurigt... För hur ska jag i stundens hetta och rädsla hinna fundera ut vad som anses vara rimligt våld?...

Mycket bra fråga! Jag fotade till en setter en gång och ägaren blev jättesur och skällde ut mig. Hon skulle anmäla mig för "djurplågeri", men jag blev arg och sade till henne att ha lydnad på hunden innan hon släpper den lös.

Hunden var lös och lydde inte när jag försökte "fösa bort" den med kroppspråk och rytanden, så jag knäade den i sidan. Vad skulle jag göra? Nypa den i skinnet? Slänga mig över den? Kasta något på den?

det är ju jättesvårt att avgöra och jag måste medge att när den här incidenten inträffade tänkte jag inte ens, jag ville bara ha bort hunden från min åsyn.

Men jag tror ändå att min aggressivitet hade viss effekt! Hunden är alltid lös, men numera när ägaren ser mig så tar hon tag i halsbandet och drar sig undan och blänger. Till och med om jag möter henne och jag går utan hund så drar hon hunden intill sig.

/Priffe - beryktad hundplågare :cool: :crazy: :eek:
 
Sv: Påhoppad igen ...

Jag kan ändå bara inte låta bli att tycka synd om hundarna som ska få ta emot slag, sparkar och pepparspray bara för att deras ägare är dumma i huvudet :( Det var ju nån här på Buke som vill bryta benet på framspringade hundar... Rimligt våld är kanske ändå inte ett helt fel riktmärke.
 
Sv: Påhoppad igen ...

Bryta benen på hunden? :eek: Det skulle jag anse som orimligt...

Jag håller med dig i sak. Visst är det synd om den lösa hunden ocm har en ägare som inte bryr sig, men vad skall man göra? Se på när ens egen hund blir skadad eller till och med dödad? Det är lite av ett moment 22 och jag skall villigt erkänna att min egen hund går före någon annans.

Är det inte värre att man utsätter sin egen hund för en farlig situation (den har ju inte heller gjort något för att förtjäna det) eller att den olydiga hunden får veta sin plats?

Jag är absolut ingen förespråkare för våld och det bär mig emot att uppfostra andras hundar, men om min hund kan råka illa ut och hunden uppenbarligen inte lyder sin matte/husse. Vad skall man göra då?

Har du några bättre förslag kanske? Skall man slänga sin jacka över den hunden som är lös? *funderar*

PS. Ta nu detta på rätt sätt. Jag förstår vad du menar, men ibland är situationen komplicerad.
 
Sv: Påhoppad igen ...

Sådant där är så fruktansvärt onödigt :(

Vilken människa som bara for i väg sådär utan att ens säga ngt!
 
Sv: Påhoppad igen ...

Tja är hunden snäll behöver man kanske inte fota till den "bara för att". Jag tror många gånger att våra hundar är rädda just för att många blir så fruktansvärt konstiga och rädda när det kommer lösa hundar.

Läste om en tjej som alltid bar med sig ett paraply för att kunna jaga bort lösa hundar och nu hade hennes hund blitt så nervös *hmm* Konstigt va? Om matte beter sig som om att det är kärnvapenkrig så är det kanske inte så konstigt.

Jag bara hatar lösa hundar som kommer springande eftersom att min äldre hund blir nervös. (Kanske just för att jag alltid försökt att jaga bort de och blivit så irriterad?) Så kommer det en hund lös så litar jag på hennes sätt att prata med andra hundar så jag släpper henne. Jissa om att de andra blir nervösa när de inte kan få in sina hundar och min hund springer runt runt i en stor cirkel. Helst när vi är precis brevid järnvägen ;) De följer efter henne och hon går att kalla in om jag hör tåget komma på avstånd och går inte ut på spåret iaf, så jag är inte ett dugg nervös.

Så med min yngre hund har jag försökt att släppa det där. Jag försöker att vara avslappnad och glad och prata med glad röst till ägaren fast med ett "elakt budskap". Får väl se vart det där iväg, jag hoppas iaf inte att jag får en hund som är hundrädd...

MEN! Nu var det väl i själ och botten som det handlade om FARLIGA hundar. Ja vad fan gör man? Min toypudel höll på att bli uppäten av en Schäfer en gång. Sen var jag skitnojig vare gång jag hörde eller såg en stor hund. Men vad gör man om det kommer en hund som bara vill slakta? Jag har ingen aning och jag hoppas att det är otroligt sällsynt. En hund som "bara" slåss orsakar ju troligtvis inte samma skador. Men att få isär två hundar som slåss är heller inte det enklaste. Det är sällan man bär med sig en trädgårsslang på promenad...

Jag skulle tro att det är omöligt att bryta framfarten för en sådan hund. De tar emot hur mycket stryk som helst. Jag tror heller inte att man kommer åt att orsaka de så pass mycket smärta eller skada så att de avbryter heller. Man lär ju heller inte komma åt de så att man kan binda upp de på nått vis...
 
Sv: Påhoppad igen ...

Men om hunden är "snäll" det har man ju faktsikt ingen aning om. Den hund jag refererade till såg förvisso snäll ut, men jag har en terriertyp till hund som garanterat hade bitit honom om han kommit närmare.

Jag vill inte heller att den lösa hunden skall bli biten. Vad är det som säger att den "snälla" hunden i det läget inte tänder till?

Men så långt det är möjligt går jag undan. Jag har givetvis inget intresse av att fota till en hund i onödan. Min fot-incident har dessutom bara hänt en gång på alla år som jag haft hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Påhoppad igen ...

Förstår precis hur du känner dig!
Jag har själv 2 hanhundar som inte är speciellt förtjusta i andra hanar. Jag har de alltid kopplade, måste om inte de ska ränna efter allt som rör sig (greyhound och whippet). Här i byn finns det en cockerspanielhane de absolut hatar, det kan inte ha undgått den hundens ägare heller då mina hundar låter som två mördarmaskiner vid blotta åsynen av cockern. Men de har ALLTID hunden lös, själva är de ofta 20-30 meter bakom hunden. En dag mötte jag cockern lös och ensam på stigen mitt framför mig och mina hundar. De sätter självklart igång att skälla som galna, jag hoppades att de skulle skrämma bort hundjäkeln men nej, den dumma lilla hunden springer fram och ställer sig mellan mina hundar, vild hundfight utbryter. Vad ska man göra när man har båda händerna fulla med koppel och hundjäkeln inte fattar vinken att den ska dra åt piiiip. Jag kunde inte gå därifrån heller för då följde hunden med oss. Till slut kom ägaren lullande och tog sin hund, hon bad om ursäkt men tror ni hon lärde sig nåt. NEJ! Samma visa fortfarande, hunden går alltid lös och mina hundar har blivit ännu mer intoleranta mot andra hanar. Jobbigt...
Någon som har några bra tips på hur man kan arbeta bort iaf lite av deras hanhundshat??? :confused:
 
Sv: Påhoppad igen ...

nu har jag en hund som fortfarande anser att anfall är bästa försvar (så länge man behöver försvara sig då), och jag misstänker att de skador hon kan åsamka en annan hund är större än om jag sparkar till lite. är det valpar och mindre hundar brukar det gå att skrämma iväg dom med rösten och då sparkar jag inte "bara för att". min labbe blir bara glad när han blir hälsad på så då är det inte så noga. han har dock blivit helt oprovocerat påhoppad av en golden för några veckor sedan, då såg jag rött och den hunden fick sig en rejäl känga. vilket hade avsedd effekt, hunden slutade genast och började springa åt andra hållet. är jag ute med båda har jag inte en chans at göra något så då släpper jag labben. han är trots allt väldigt duktig på att undvika bråk.

skulle det vara någon av mina hundar som flög på hade jag naturligtvis inte blivit sur om någon annan försvarade sin hund, jag hade nog snarare blivit tacksam för förhoppningsvis lär sig även hunden att det där inte är ok.
 
Sv: Påhoppad igen ...

Läste om en tjej som alltid bar med sig ett paraply för att kunna jaga bort lösa hundar och nu hade hennes hund blitt så nervös *hmm* Konstigt va? Om matte beter sig som om att det är kärnvapenkrig så är det kanske inte så konstigt.

Nej, då är det inte konstigt om hunden blir stressad.

Jag bara hatar lösa hundar som kommer springande eftersom att min äldre hund blir nervös. (Kanske just för att jag alltid försökt att jaga bort de och blivit så irriterad?) Så kommer det en hund lös så litar jag på hennes sätt att prata med andra hundar så jag släpper henne. Jissa om att de andra blir nervösa när de inte kan få in sina hundar och min hund springer runt runt i en stor cirkel. Helst när vi är precis brevid järnvägen De följer efter henne och hon går att kalla in om jag hör tåget komma på avstånd och går inte ut på spåret iaf, så jag är inte ett dugg nervös.

Det var ju bra! :D De flesta har faktiskt sina hundar kopplade där jag bor. En och annan har sin hund lös, men då har de ofta riktigt bra pli på den. Jag skulle kunna tänka mig att göra som du för inkallningen på min hund är helt ok - men han har storleken emot sig och som sagt, man vet ju inte innan om hunden är snäll.

Tippan skrev:
Jag skulle tro att det är omöjligt att bryta framfarten för en sådan hund. De tar emot hur mycket stryk som helst. Jag tror heller inte att man kommer åt att orsaka de så pass mycket smärta eller skada så att de avbryter heller. Man lär ju heller inte komma åt de så att man kan binda upp de på nått vis...

Att fota till en hund i det läget, eller som du skriver åsamka hunden mer smärta, det tror jag inte hjälper alls. I stridens hetta blir de oftare än vansiinigare om de får mer smärta och reaktionen blir den motsatta.

Man kan inte göra någonting. Jag fick bittert erfara det när min lilla hund blev attackerad. En stor hund flyger oprovocerat och bakifrån på min hund, griper honom och ruskar honom. Det hela hände på mindre än 10 sekunder och skadorna blev omfattande. Det var hemskt, fullständigt vidrigt och jag hoppas att aldrig behöver uppleva det igen. Framför allt hoppas jag att min hund aldrig skall bli attackerad på det sättet.

I mitt fall fanns ingen ägare ens på plats, utan hunden var släppt vind för våg. Men den maktlöshet man känner... det fanns inget jag kunde göra. Jag polisanmälde händelsen, det var det enda jag kunde göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Påhoppad igen ...

cillamuffins skrev:
skulle det vara någon av mina hundar som flög på hade jag naturligtvis inte blivit sur om någon annan försvarade sin hund, jag hade nog snarare blivit tacksam för förhoppningsvis lär sig även hunden att det där inte är ok.

:bow: Så har jag också resonerat. Jag blir arg när mina hundar inte lyder och skulle någon annan också säga ifrån så skulle jag se det som en liten hjälp att få ordning på min hund.

Det finns väl inget värre än de som gullar med ens hund och säger "åh det gör inget!" när man har kallat in hunden och den sticker? :crazy:
 
Sv: Påhoppad igen ...

Nu ska jag ta och besvara lite här ;)

Till Tippan

Jag försöker i största möjliga mån skrämma iväg den "attackerande" hunden, men om hunden som i detta fall struntade blankt i våra varningar och flög på min hund så ser jag ingen annan utväg än att försöka få bort den.
Det ska mycket till innan jag gör en hund illa i den bemärkelse tar stor skada av bortfösningen, men om det står mellan min hund som blev attackerad och den andra hunden så tyvärr skyddar jag min egen med de medel som krävs.

Jag släpper oftast min hund när jag ser att hunden i fråga som kommer inte bryr sig om mig och min hund är rätt bra på att sätta gränser, men samtidigt så ska inte han behöva sätta gränser egentligen..Nu när vi ska få hem en valp blir man ännu mer orolig, för dessa ägare tycker nog att det är okej att deras hund kommer fram flygande och leker ( läs trycker ned ) den lille :crazy:
 
Sv: Påhoppad igen ...

det finns ett sätt som funkar, men man måste vara snabb och hunden måste ha halsband på sig. ta tag i halsbandet, vrid om så hårt så att hunden inte får luft och dra undan när den släpper. kan vara svårt på riktigt stora hundar, men jag har fixat det på hundar i 30-35 kg klassen. och vad man än gör så ska man inte släppa efter för mycket innan ägaren kommer, risken är då att man själv blir biten.

det där med att hålla i bakbenen tycker jag är HELT värdelöst, men det kanske funkar på vissa?
 
Sv: Påhoppad igen ...

Mmm och du får fundera på om du ska stärka på det eller inte, dvs om det är farligt. Fundera på vad gastande och viftande får för effekt.
 
Sv: Påhoppad igen ...

Nä jag tror bara inte att det är rätt "metod" för att få ens valp att inte bli rädd och vilja försvara sig mot andra hundar. Jag tror alltså inte på att gasta och försöka att sparka iväg andra hundar som kommer nära och så blir det en lugn och trygg valp av det hela.
 
Sv: Påhoppad igen ...

Tippan skrev:
Nä jag tror bara inte att det är rätt "metod" för att få ens valp att inte bli rädd och vilja försvara sig mot andra hundar. Jag tror alltså inte på att gasta och försöka att sparka iväg andra hundar som kommer nära och så blir det en lugn och trygg valp av det hela.

Okej. Där har du mitt fulla stöd.
Frågan är bara hur jag skall hantera situationer som dyker upp runt valpen.
Tror heller inte att skrik och sparkar får en valp att vara trygg, men hur försvarar jag då valpen på bästa sätt inför ett sådant okontrollerat möte.

Ex innan valpen hunnit bli 12 veckor och fått sin spruta ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 103
Senast: Smulis
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 691
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Jag brukar inte lufta mina fördomar här, men idag blev det bara för mycket. Jag och en kompis var ute och gick i skogen, och min...
2
Svar
26
· Visningar
6 085
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp