Pålagringar i strålbenen?

BusBarro

Trådstartare
Strålbensförändringar?

Jag vill veta ALLT ni vet om denna skada.
Hur uppstår skadan? Vad är det vanligaste sättet att behandla den? Kan hästen bli bra?

Tack!

sök på "navicular bone disease" på pubmed eller så, strålbenshälta innebär snarare uppluckringar än pålagringar i strålbenen. drabbar ofta hästar med dåligt utformade hovar, då stötdämpningen inte fungerar som den ska.

Kan inte "läka" men många hästar kan fortfarande ridas på en lugnare nivå, pg- beslag är rätt vanligt

Vill inte vara negativ men det är en rätt så dålig prognos på det. Tog bort min gamla för 10 månader för det, och då hade vi prövat en massa olika skor och skoningar men inget hjälpte.
Till sist fick han bara gå i hagen men var trots det halt på 3 ben efter 2 månaders vila och då fick han fara...

Det är ju även ärftligt och det är väl inget som man rekommenderar att avla på...
Visst finns det som klarar lugnare ridning men de jag pratat med här uppe var bara negativa...

Mvh Johanna

Nä... Han hade detta innan han försäkrades och då ansåg bolaget inte att de skulle betala... Sant, sant och oerhört klantigt av mig att inte tänka på det...

Annars hade man säkert fått det... (Hade jag veterinärbesiktat hästen när jag köpte den så hade han säkert haft det redan då, så nu besiktas alla hästar, även om de bara kostar 5000:- som den här).

Men veterinären dömde ut hästen, jag fick INTE triangelmärka, pga att han var så dålig...

Mvh Johanna

hur länge höll ni på med behandlingar och skoningar?
min är precis sprutad med cortison och tuppkam.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Freazer
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: slant98
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 104
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka