Pålagringar på ländryggens fasettleder

Snorpan

Trådstartare
Någon som har någon erfarenhet av pålagringar på ländryggens fasettleder?

Symptom? Hur fastställdes diagnosen? Behandling? m.m.


/Snorpan - som är nyfiken
 
Röntgen är väl nr. 1 kan jag tänka mig. Behandling bör väl vara vila, en pålagring är ju inget man trollar bort.
Det beror ju på exakt var det sitter, hur det påverkar hästen i största allmänhet, och vad man har tänkt sig använda hästen till.

Allt får man väga in och ta ställning till.

Endast en vet. kan avgöra.
 
Hur kan dessa pålagringar bildas då?
För hård belastning? Sned belastning? Medfödda fel? Skada?


/Snorpan
 
Även yttre våld, men vill samtidigt göra ett tillägg.
Oftast får hästen leva vidare med detta, vad som då kan ske är att den kan uppfattas som stelare i den delan av ryggen som blir drabbad. Oftast sker det utan smärtor, då det akuta skedet är över och detta är kroppens sätt att reparera en gammal skada.
 
Men om det kommit genom yttre våld eller skada kan det då förvärras genom vanlig ridning?

/Frågvisa Snorpan ;)
 
Inte om pålagringen redan är ett faktum, och de akuta symtomerna är borta. Det man bör vara nog med är, att sadeln inte ligger an och trycker på utsatt ställe. Ryggen skall kunna gå helt fri, då skall det inte vara några problem om hästen är ok för övrigt.
 
Ja nu är det inte bara musklerna som låser sig, utan ryggen har hamnat i en låst position. Härifrån har läkningsprocessen startat, och skadan har succesivt reparerats av kroppen. Under den perioden skulle man ha kunnat åtgärda problemet, men nu när förkalkningen är ett faktum blir det bara smärtsamt för hästen.

Musklerna kan nog uppfattas som spända i området, men det beror på att ryggen inte är riktigt rak. Oftast värmer hästen ur detta problem i rörelse, så efter ett tag märks det inte särskilt mycket.

Akuta symtomer kan ha varit hög smärta i ryggen vid palpation, en eventuell övergånde hälta. Men med fortsatta ömhets problem i ryggen, dessa kan säkert ha varit av varierande grad och olika från ena dagen till den andra. Ofta rubbningar i rörelseschemat, kanske balanssvårigheter beroende på var skadan sitter.

Vissa hästar blir stressade, då produceras mer adrenalin och detta kan fungera som smärtstillande på hästen. Andra låser sig i sitt problem, men verkar inte påverkade snarare tvärtom lite låga och utan vilja.

Oftast märker ägaren en förändring i hästens beteende, men man kan inte placera var eller varför.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av pålagringar i lumbosacralleden? Min häst har det och det har visat sig genom att han har typ som en hakning...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: lottis.h
·
Katthälsa Min ena kisse fick diagnosen astma som 2-åring och har sen dess behandlats med Flutide via andningskammare. Hon blir 9 i februari och...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Sonic76
·
Hästvård Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller...
2
Svar
21
· Visningar
2 062
Samhälle Hej! Har en fundering kring försäkring och ersättning gällande ätstörning. Jag har sedan innan anorexi på papper men fick inte ut...
Svar
0
· Visningar
988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp