Pålagringar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tynna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 727
T

Tynna

Nu ska ni få höra...de som läst denna tråd samt följt Bewelinns tråd ang. " va f-n är detta? "

Var till en klinik med hästen som varit allmänt dassig i princip sen jag köpte honom eller i alla fall senast ett halvår efteråt. Han var så gått som oinriden när jag köpte honom. Och därmed obelastad.

Har varit på en klinik (går att läsa i en av mina trådar) där man inte hittade något och bad mig rida på som vanligt. Tyckte jag skulle komma tillbaka den dagen hästen var HALT! ok?? han markerade ju dock där åxå men inget som de tyckte jag skulle ta någon notis om. Utan rida på helt enkelt.

Tog ut "hus vet." som tyckte att rid INTE hästen det kan säga PANG! någonstans....han har ont men svårt att lokalisera smärtan.

Han ber mig åka till en större klinik på annan ort....sagt å gjort!

HÄSTEN ÄR HALT!! säger dom....men hittar inte i vilket ben...jooo kunde se en liiiiten hälta v-bak. hmmm släcker den leden...röntgar dock h-bak för att kolla så de inte är där åxå...där hittar de lösa benbitar.

MEN!!! åker tillbaka igen på återbesök...v-bak var värre än innan behandlingen

Då börjar de röntga frambenen åxå, Pålagringar båda kotor fram
grava sådana åxå.

det slutar med att de släcker varenda led på stackaren men han haltar i alla fall iom att han har ont överallt.

Han är en glad skit som inte visar knappt nån hälta alls...för vem som helst ser han ut som en frisk häst. Som springer och leker i hagen. MEN!! han har ont vissa dagar han drar sig undan han är blank i ögonen öronen och orkar inte gå ordentligt när man leder honom han går saaakta.

Så...nu vill jag höra med er..vad gör man? vet. säger att han kan kanske fortsätta som en glad haghäst....men han får ju inte ridas naturligtvis. Men hon rådde mig ändå att överväga att han får komma till hästhimmlen.

Känns så fel iom att han ser så frisk ut. Och springer som vanligt i hagen oftast.

//Fia

Sv: Pålagringar

Hej! Jag har precis samma dilemma som du. Mina fina 10-åriga tävlingshäst går just nu hemma i hagen med rejäla pålagringar (båda frambenen). Röntgade henne nu i sommar. Det är skitjobbigt att måsta leka gud- leva eller dö? Har dock beslutat att ta bort henne. Hon kan verka glad och busig vissa dagar, men jag vet att hon känner av dessa pålagringar. Hästar är väldigt duktiga på att till varje pris dölja smärta :(. Hon kommer aldrig att bli bättre, men antagligen mycket sämre. Bättre att ta bort henne redan nu än dra ut på det. Jag tog bort min förra häst alldeles för sent. Det enda minnet jag har kvar av honom är en häst med väldigt mycket smärta :(. Ska försöka vara mera förnuftig nu även om jag gråter inombords...

Man blir riktigt ledsen när man läser din historia. Läste den gamla tråden också och eftersom ni verkar finnas i mina hemtrakter undrar jag om du vill berätta vilka kliniker som ni varit på med hästen? PM:a gärna.

Om jag får sammanfatta för att se om jag fattat läget: Din häst har diffusa hältor på alla benen och man vet inte riktigt varför men efter utredning har man hittat lösa benbitar på hb (hasen?) och pålagringar i kotorna på båda fram vilket enligt mig indikerar att hästen felbelastat sig. Kanske för att avlasta hb. Det är svårt att veta, lösa benbitar ger ju inte alltid några problem så det är inte säkert att det är pga dessa som hästen överbelastat fram.

Hästen började visa problem ganska snart efter att den började gå i regelbundet arbete. Om jag förstått saken rätt så hade hästen inte varit igång hos förra ägaren. En fråga man kan ställa är vad det i så fall beror på att förra ägaren inte ridit hästen. Var den ung? Eller kan det vara så att hästen inte fungerade, protesterade, t ex pga smärta? Och jag antar att du redan undersökt om det gick att få köpet att gå tillbaka.

I samband med att du köpte hästen har du inte tagit några röntgenbilder så därför vet du inte hur kotorna såg ut då. men hästen gick igenom böjprov ua i samband med köpet. Rätt?

Lösa benbitar går att operera men i ert fall så löser det ju inte problemet. Du har skelettförändringar fram och du vet inte varifrån alltsammans kommer. Om du tar bort benbitarna bak kan hästen belasta om sig och det kanske blir lite bättre ett tag efter vilan men vad händer sen? Du vet ju inte vad grundproblemet är, kanske hästen har väldigt dåliga ledbrosk överlag och pålagringarna fram kommer ju inte försvinna. Du säger att hästen verkar glad i hagen och alltså gör det säkert inte ont förrän den ökade belastningen på lederna kommer i arbete under ryttare.

Det är hemskt att behöva ge upp när man har slitit så som du har gjort men jag skulle tro att du gör din kompis en tjänst om du låter honom komma till himlen. Kanske du med slit och kostnader kan komma till ett läge där hästen fungerar som promenadhäst att skritta runt på några gånger i veckan. Var det det du ville ha när du köpte häst? Han kostar dig några tiotusen varje år. Hur roligt har du för pengarna? Hur du mår är också viktigt.

Och jag tror att din häst inte får det så roligt i längden. Låt oss säga att det fungerar något eller några år till. Ni kommer hela tiden balansera på gränsen och han kommer ju inte känna till något annat utan försöka ställa upp för dig. Han kommer ha bättre och sämre dagar men hur det känns att vara smärtfri kommer inte han att veta.

Ingen kan ta beslutet åt dig men om det vore min häst skulle jag inte dra ut på det.

Är han utställningstränad som unghäst? Att han inte var riden när du köpte honom är inget bevis för att han är"oförstörd".

Jag svarar på dina frågor. Tror Tynna sitter i tfn. med vet nu.

Hästen köptes som endast insutten 5-åring så han var ju relativt oprovocerad vid köpet. Vilket kan förklara hur han gick igenom böjprovet för ja, han veterinärbesiktigades men inte röntgades inte vid köpet. Vilket mest berodde på att han var en relativt billig häst misstänker jag (rätta mig om jag har fel Tynna).

Hästen fungerade bra ridmässigt ca ett halvår innan de första problemen dök upp (som beskrivs i den gamla tråden). Tynna har haft hästen drygt ett år nu.

Han är inte utställningstränad, utan har bara skrotat i hagen. Han har nog däremot haft vissa brister i uppfödningen om man får uttrycka det så. *host*

:cry: :cry: fy vad hämskt. Har varit i en liknande situation. För att göra en jätte lång historia jätte kort...min häst hade kunnat forsatt leva, men till vilket pris? Han var okey ibland för att må jätte dåligt ibland. Det var min vet som fick mig att inse att det är glädjen som är det viktiga. Min var en tävlingshäst och blev nergraderad till hag och ibland promenad häst. Tråkigt tyckte jag men jag ville inte ge upp honom bara för att han krävde mer vård och omsorg från mig. Det slutade med att jag nästan bodde i stallet och var inte kapabel att sköta mina studier som jag hade gjort annars. Vet fick mig att inse att det var ohållbart. Hon sa att du kommer aldrig att känna glädje tillsammans med hästen igen...och varför då dra ut på det. Det känndes skitjobbigt:cry:
Du måste ju naturligtvis själv ta ställning till hur du vill göra men ibland är kanske den svåraste vägen den bästa. :cry:

Vill bara säga appropå att leka Gud..leva..dö. När jag först fick tankar på att avliva hade jag fruktansvärda skuldkänslor. Vem var jag att bestämma att han skulle dö? Men så här efteråt ser jag det som att jag gjorde honom en tjänst, han kunde inte själv avsluta lidandet så jag fick göra det åt honom. Ser det som att jag befriade honom, även om jag storgråter nu...2år efter:cry:

Men vad händer med pålagringarna? "stannar dom upp" så att säga och han kommer må bra 15 år till i hagen.....eller mår han som idag tro? iom att han är obelastad?

// Fia

Han var först på Mantorp och sen på Strömsholm ska jag tillägga.

Been there, done that; men i mitt fall var det Mälarkliniken i stället. Pålagringar i alla fyra på sexåring som friröntgades några månader efter köp som ettåring. :crazy:

Jag valde att ta bort, det var tungt då men tyvärr enda utvägen. Både hästen och vi hade blivit tokiga om vi försökt göra gårdshäst av henne.

Been there, done that; men i mitt fall var det Mälarkliniken i stället. Pålagringar i alla fyra på sexåring som friröntgades några månader efter köp som ettåring. :crazy:

Jag valde att ta bort, det var tungt då men tyvärr enda utvägen. Både hästen och vi hade blivit tokiga om vi försökt göra gårdshäst av henne.

Hur var din häst F.Ö? va den pigg och så...?

Min häst var en väldigt aktiv dam med väldigt mycket aktivitet mellan öronen, hon var alltid framåt och glad och älskade att jobba.

Hon tränades/rehabiliterades (rehab sista halvåret då vi letade orsak till hennes rörelsestörning) ända fram till sin diagnos. Till de första veterinärernas försvar kan man väl säga att det är väldigt svårt att se hälta på en häst som är ungefär lika mycket halt på alla fyra men det känns hemskt tråkigt att ha lagt så mycket pengar på att behandla ett symptom innan felet hittades.

Vi hade henne kvar några månader efter diagnos, men tyvärr så såg man verkligen hur hennes gnista slocknade när hon inte aktiverades.
Hon somnade in den 12/12 förra året.

Det är så hemskt att ta beslutet men faktum är att jag tycker det är lika hemskt när de går och har ont och det syns på dem. Min pålla kunde gå och ha ont så länge hon fick jobba men när hon inte fick det längre så blev hon deprimerad.

*lånar knapp*

Är pålagringar ärftligt? Mitt sto har diffusa problem i ena frambenet. Helt ohalt i skritt, markerar i trav. Uppfödaren/Hovslagaren var ute för att kolla henne...Hittar inget i hoven. Han verkar bekymrad och nämner pålagringar.... Hennes bror fick tas bort pga pålagringar.

Han menar dock på att jag inte ska bli hysterisk, hon kan alltid vara avelssto ändå!? Men vad är hon att avla på om hon har pålagringar? Eller ngt annat? Hon är 7 år och har bara gått i mkt lätt arbete. Ardenner skall tilläggas också...

Jag kanske målar fan på väggen... Det behöver ju inte va ngt allvarligt...
Jag är lite virrig nu känner jag...

Häls Embla

Det beror ju på VARFÖR hästen har fått dessa pålagringar. Pålagringar bildas ju av en orsak. Min häst fick pålagringar pga en väldigt dålig frambensställning (raka, höga och stumma kotor). En sådan benställning ska man givetvis inte avla på.

OM hon nu har pålagringar... Jag hoppas fortfarande att det är ngt annat.
Hennes benställl är inte bra....Hon är rejält inåttåad och fick en 6a på benen vid premieringen. Redan där var jag tveksam till att avla på henne. Men efter att ha pratat med uppfödaren och andra ardennerkunniga så är hon i avel i allafall. Detta eftersom hon kommer ur en solid stam och att hon har andra fördelar ex en excellent sida och mkt god skritt.

MEN.... har hon skeva ben OCH pålagringar då drar jag öronen åt mig i avelssammanhang...Å andra sidan säger uppfödaren att skulle man ta alla ardenner med pålagringar ur avel så skulle en stor del av avelsbasen försvinna. Det är alltså ett stort problem i rasen.

Flum, flum igen... MEn det är alltså troligt att ev pålagringar beror på hennes benställning?

Häls Embla

Men vad händer med pålagringarna? "stannar dom upp" så att säga och han kommer må bra 15 år till i hagen.....eller mår han som idag tro? iom att han är obelastad?

Jag har redan efter 3 månader efter köpet haft problem med min kuse som varit halt, haft inflammationer i båda kotor fram, has vä bak, knä hö bak och höft vä bak. Och nu har man även upptäckt pålagringar i ryggen. Vet. vet inte varför men troligtvis pga ett trauma i ex hagen någon gång för länge sen.
Har även frågat om hur framtiden ser ut, kommer hon bli bra? Det jag får till svar lixom många andra är ett kanske eller vet ej vi får se osv. Vet sa att om ett år kommer du se om hon håller till det du tänkt å ha henne till. 1 ÅR? känns hopplöst meningslöst och sjukt fel eller kanske inte. Det enda jag ser att hästen det en gång fanns liv i har lixom tynat bort. Från att ha varit en glad 12-åring är hon idag som en gammal gammal häst, orkeslös och livsglädjen är lixom borta. Jag ser ju så väl att hon mår kasst och jag kan ingenting mera göra än å vänta till nästa åb. Klart i välrden hoppas jag hon blir frisk men ibland känns det bara så jobbigt och hopplöst.
Jag vet vad du går igenom och hoppas att du lixom jag få en lösning den bästa inom snar framtid.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 269
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 067
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka