Palettblad/Coleus

En fröis från förra året som jag behöll. Gillar formen på bladen, färgerna och att man aldrig riktigt vet hur nästa bladpar kommer se ut. 🥰
Fröis182617.jpg
 
Hej.. är ny på forumet och har suttit och läst denna tråd och hoppas på att någon kan hjälpa mig att eventuellt identifiera denna på bilden. Bilden är tyvärr lite mörk

IMG_20230719_141755.jpg
 
Ville ha lite nya växter i nya hemmet så letade inspiration på tradera. Detta var en vecka sedan ganska exakt. Lärde mig hur stor variation palettbladen kan ha och vips har jag nio palettbladssticklingar på väg hem till mig :o Vad hände?! (de ska anlända den här veckan!)

Men jag tänkte fråga er mer erfarna om det finns nåt register eller liknande över alla sorter (google leder bara till sidor där många sticklingar som säljs inte finns med..)? Tycker mig se många namn återkomma som enbart säljs som sticklingar (Tyra m.fl.). Är det bara privatpersoner som döpt en växt och som sedan "befästs" när fler skaffar stickling av den plantan eller finns det regler kring detta osv? Hade varit roligt att lära sig mer om hur dessa kommit till, vilka som finns osv ^^'
 
Jag behöver tips för plantering av sticklingar, för mig brukar se allt som oftast bli ledsna och ge upp efter omplantering. Jag brukar ha sticklingar i vatten innan för att få rötter, och funderar vad jag gör för fel när jag planterar dem. Ska jag vattna mycket? Lite? Inte alls?
Hjälp!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 998
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
476
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 809
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp