Palettblad/Coleus

Jag sorterade ju bort de flesta paletterna i höst och nu under vintern har en del sorterat bort sig själva, men jag är ändå inte helt klar med utrensningen. Jag vill att de ska vara snygga året runt annars orkar jag inte med dem. Känns lite tomt och konstigt men också rätt skönt. Nu finns det plats för fler gröna växter istället! Eller nya frösådder... :p

Hade inte planerat att behålla Honey Pie egentligen men hon har hållt sig så fin att hon får stanna: :heartVisa bifogad fil 112535
har också kastat de som haft det kämpigt över vintern, satte 45 fröer i december och har en del lovande på gång. Men måste erkänna att jag snart pausar helt och hållet med dem
 
Under vintern har alla mina utom en dött. Vet inte vad jag gjorde för fel men nåt var det.
Köpte fyra nya sticklingar igår så nu hoppas jag snart ha en palettbladsdjungel hemma. 😊
 
Ny här i tråden och i forumet för övrigt. Hittade hit igår och måste säga att det var ju på tok för sent
så länge som ni har hållit på och dela med er av era vackra paletter. Så nu har jag lite läsning att ta igen,
men det med största nöje :)

Jag undrar dock om någon skulle kunna hjälpa mig att identifiera ett palettblad ifrån bild?
Min bror fick nämligen tag i en stickling genom en bekant för x antal år sedan som jag fick och även om den kanske inte ser sådär jättekul ut så var det en av mina favoriter för den växte som bara den (alltså mer än vad palettblad normalt brukar göra) och krävde väldigt lite omsorg.
Eller ja, det tvärdog ju tyvärr bara helt plötsligt, misstänker att jag fick med mig något ondskefullt in från när jag hade det ute på balkongen (det var för stort för att få plats med inne och ville inte klippa ner det).
Min bror har tyvärr inte någon kontakt med den där bekanta längre och ingen jag har frågat har haft någon aning om vad det kan vara för någon. Så kom gärna med förslag! Skall tilläggas att jag med all säkerhet inte kan säga att det var ett palettblad, men skulle bli väldigt förvånad om det inte var det, och jag är ändå lite av en palettfantast (har över 30 olika sorter här hemma i min lägenhet plus fem frösådder med diverse olika nya frön på gång).
Nog med tjöt, här kommer bilderna;
IMG_20200805_124053.jpg

Det kommer flera..
 
IMG_20201219_215547.jpg

Och det här vart döden för den. Försökte rädda den genom att både omplantera den och klippa av sticklingar men inte en enda ville ta sig. Ingen aning om vad som hände :( Så om någon har något förslag så uppskattar jag det verkligen!
 
Har precis fastnat för det här med palettblad. Tycker det är kul med alla roliga varianter. Tre av dessa "stal" jag på ett ställe där jag var och jobbade i höstas och den fjärde har jag fått av mamma. Har ingen aning om vad dom heter, men jag gillar dom. :up:

20230312_115856.jpg
 
Jobbar ideellt på Röda Korsets Second Hand här i Trollhättan och tänkte bara tipsa er om att det fr.o.m. imorgon kommer att finnas några palettbladssticklingar och även frösådda palettblad till en väldigt billig peng där som dessutom går till ett gott ändamål. Det kommer att finnas Palisandra Black Giant Exhibition, Black Dragon, Macaroon, Idun, Haines Rosa Sport, Fröis från Kalejdoskop 2021, Karusell NN, Fröis från Anastas och NN Pink Panther.
Hoppas att någon kan ha vägarna förbi och lyckas fynda sig något kul!

Vad brukar ni hitta på med alla sticklingar ni klipper av era palettisar?
 
Jag har legat lite lågt med palettbladen ett tag, köpte någon stickling för 1.5 år sedan som hade spinn och sedan hjälpte mina katter till att sprida skiten överallt. Paletter är ju lite träliga också som så att de är väldigt känsliga. Men nu är jag på g lite igen, har satt frön och har några väl valda paletter hemma.
Fina Caroline som jag alltid tyckt om.
20230402_143608.jpg
 
Är spinn ovanligt lätt att få på sina palettblad eller har jag haft otur?
Och fråga två, hur blir man av med det?
Superlätt. Palettblad är lätt de känsligaste växter jag haft. Jag har bara vågat försöka rädda dem med såpvatten men det har aldrig lyckats. Tillslut har jag blivit så less att jag bara kastat allihopa. Jag har inte haft några på ett par år men nu har vi flyttat och jag tänker det kanske är annat klimat i nya huset så nu har jag skaffat några China rose igen. Får se hur det går 🤷‍♀️
 
Är spinn ovanligt lätt att få på sina palettblad eller har jag haft otur?
Och fråga två, hur blir man av med det?
Jag tror det går mycket skit på paletter eftersom de är så snabba att stickla och det byta så friskt mellan olika människor. När man väl får in det så är paletterna väldigt känsliga. Att behandla är väldigt knöligt eftersom de förökar sig snabbt. Sprayar du med såpavatten dör de du träffar men deras ägg kläcks inom kort och de nya spinnen är redo att försöka sig. Det krävs med andra ord ganska intensiv behandling för att bli av med spinn.
 
Jag tror det går mycket skit på paletter eftersom de är så snabba att stickla och det byta så friskt mellan olika människor. När man väl får in det så är paletterna väldigt känsliga. Att behandla är väldigt knöligt eftersom de förökar sig snabbt. Sprayar du med såpavatten dör de du träffar men deras ägg kläcks inom kort och de nya spinnen är redo att försöka sig. Det krävs med andra ord ganska intensiv behandling för att bli av med spinn.
Attans, låter som ett svårt projekt då. Jag _tror_ vara att jag har en drabbad just nu, som isolerats från de andra. Ska ge det ett försök så får vi se vem som blir mest envis.
 
Attans, låter som ett svårt projekt då. Jag _tror_ vara att jag har en drabbad just nu, som isolerats från de andra. Ska ge det ett försök så får vi se vem som blir mest envis.
Jag har en karantänstickling som kom med spinn, den ska jag försöka få ren utan att sprida det till alla andra, det kluriga är mest att man lätt överför dem via kläder, vattenkannor, händer osv. Eller katter. Denna stickling skall behandlas 2 grr i veckan i två veckor, så får vi se. Jag har ett mikroskop så jag kan se om det är ägg kvar på bladens undersida. De sitter som i fina, flortunna nät som är svåra att se utan rätt ljus. Likaså kan man ofta se näten från stammen ut till bladparen.
 
Jag har en karantänstickling som kom med spinn, den ska jag försöka få ren utan att sprida det till alla andra, det kluriga är mest att man lätt överför dem via kläder, vattenkannor, händer osv. Eller katter. Denna stickling skall behandlas 2 grr i veckan i två veckor, så får vi se. Jag har ett mikroskop så jag kan se om det är ägg kvar på bladens undersida. De sitter som i fina, flortunna nät som är svåra att se utan rätt ljus. Likaså kan man ofta se näten från stammen ut till bladparen.
Jag håller tummarna att du lyckas! Det är nät från stam till blad som jag sett här. Så jag vet vad den drabbats av…
 
Sattyg är vad det är! Något du köpt nyligen?
Njae, men den stod i närheten av en drabbad planta jag hade som jag slängde. Trodde den hade klarat sig för det tog ett tag från att jag slängde den andra växten tills jag började hitta spår. Den drabbade har jag fått och tycker den är så fin så jag vill försöka få den att klara sig. 😊
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 997
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
474
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 437
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 788
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp