Palettblad/Coleus

Satte frön till tre olika och mina Black Dragon (i mitten) börjar redan ändra färg. :love:

20230416_085651.jpg
 
Höll på att ta livet av den hör rackaren häromdagen när jag upptäckte att han stod till midjan i vatten. Tyckte han såg lite hängig ut. :o Får hoppas att han tar sig igen. Men jag tycker den ser bättre ut idag. Den här verkar lite känsligare än de andra jag har, med tunnare mer papperslika blad.

20230422_105410.jpg
 
Ofta tycker jag det är rätt irriterande om man köper en stickling av X sort och så visar det sig att det inte alls var den plantan man fick. Men den här som skulle vara Suzanne (men är en frösådd NN) är jag rätt nöjd med ändå, den är stor och kraftig och frodig och vid mycket sol får den som gula ränder ut från det rosa som ser coola ut, syns på ett par av bladen längst ned på bilden.
20230501_181054.jpg


Nu har jag dessutom besegrat skinnet på den köpta sticklingen 🥳 Behandlade med såpavatten var 3e dag i två veckor och nu ser man inga döda spinn i mikroskopet längre och alla nya blad är friska och ej ätna på. Alla andra växter i huset har också fått behandling samtidigt eftersom jag inte orkar med en till vända med spinn på flera ställen samtidigt.

Tänker plantera ut alla paletterna i sommar i en pallkragar, så får vi se vilka jag sticklar och tar in till hösten.
 
Ofta tycker jag det är rätt irriterande om man köper en stickling av X sort och så visar det sig att det inte alls var den plantan man fick. Men den här som skulle vara Suzanne (men är en frösådd NN) är jag rätt nöjd med ändå, den är stor och kraftig och frodig och vid mycket sol får den som gula ränder ut från det rosa som ser coola ut, syns på ett par av bladen längst ned på bilden.
Visa bifogad fil 117940

Nu har jag dessutom besegrat skinnet på den köpta sticklingen 🥳 Behandlade med såpavatten var 3e dag i två veckor och nu ser man inga döda spinn i mikroskopet längre och alla nya blad är friska och ej ätna på. Alla andra växter i huset har också fått behandling samtidigt eftersom jag inte orkar med en till vända med spinn på flera ställen samtidigt.

Tänker plantera ut alla paletterna i sommar i en pallkragar, så får vi se vilka jag sticklar och tar in till hösten.
Hurra! Hur blandade du såpavattnet?
 
Har spännande frön hemma som jag tänkt så hur länge som helst nu. Vore fint om jag kunde göra det imorgon... Fröer från jättefina fröisar som jag försökt korsa hejvilt :rofl: Orkar inte med att samla på specifika sorter osv då jag haft otur med det (allt har dött osv). Som tur var hann jag ta fröer från mycket av det som dog senare också, så ja... jag borde verkligen så.
 
Jag sådde lite fröer förra helgen som nu börjat titta upp. Jag har ingen aning om vad jag sått då de flesta är fröer jag fick som bonus när jag köpte sticklingar förra året.
Och hälften av mina paletter är genomgångna där de som behövt det klippts, omplanterats eller slängts. Och sticklingar till uteplantering är tagna. Hoppas hinna med resten nästa helg.
 
Jag har motsatsen till gröna fingrar, såatteh. Har två palettblad där det ena är en mönsterelev – bred och hög med vackra, jämnstora blad.

Sedan har jag denna med abnormt stora blad där uppe och en triljon små blad på nedre delen av stammen. Är detta normalt? Har jag gjort något fel? Hur fortsätta?

Bifogar bild på sorgebarnet feat. den duktiga broderns blad till vänster. :cautious:

Screenshot_20230531_215647_Instagram.jpg
 
Har lagt större delen av dagen på mina palettblad. Planterat om, rensat och slängt mycket, men sparat en hel del sticklingar av de jag gillar mest.
Och planterat ut de sticklingar som stått på rotning ett tag. Hoppas de tar sig.
IMG_20230610_200318.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 947
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp