Palettblad/Coleus

7A659096-9711-4239-8638-D3A16DF32A38.jpeg

Trailing burgundy wedding train

(Ursäkta bildbomb!)
 
Det kan inte ha med jorden att göra? Det finns ju växter som drar åt olika färg beroende på jordens pH-värde?
Jag har inte läst något om att palettblad reagerar på pH, men jag ska ju förstås inte utesluta det. Trodde dock det främst var ljusberoende, varför jag funderade över läget... Borde inte alla mina palettblad bete sig liknande då dock? Alla står i vanlig blomjord eller pelargonjord...
 
Jag har två, tog de som sticklingar. De har blivit rätt solblekta? Har blivit bättre sen jag flyttade dom :)

Ser allmänt tråkiga ut också, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dom....
Den mindre:
20180810_083232.jpg
 
Jag säger, klipp av toppen på dem så att de buskar sig lite. Om de verkar växa dåligt brukar de gilla att få lite ny jord så sätter det nog fart. Just nu kan det börja bli lite fel årstid dock men ha förtröstan!

Jag fick en liten spinkig palettbladstickling i augusti förra året. Den stod ganska mörkt hemma och såg faktiskt väldigt tråkig ut men när jag tittar på den i dag kan jag inte tro att den är mindre än ett år gammal för den är rejäl. Jag har redan toppat den flera gånger och den har massa barn nu :)
 
Jag säger, klipp av toppen på dem så att de buskar sig lite. Om de verkar växa dåligt brukar de gilla att få lite ny jord så sätter det nog fart. Just nu kan det börja bli lite fel årstid dock men ha förtröstan!

Jag fick en liten spinkig palettbladstickling i augusti förra året. Den stod ganska mörkt hemma och såg faktiskt väldigt tråkig ut men när jag tittar på den i dag kan jag inte tro att den är mindre än ett år gammal för den är rejäl. Jag har redan toppat den flera gånger och den har massa barn nu :)

Hur mycket skulle du ta? Du menar alltså att man bara klipper av så de inte är så höga och gängliga? :)

Ny jord, lite näring och nya krukor är på gång, i tanken iallafall ;)
 
Hur mycket skulle du ta? Du menar alltså att man bara klipper av så de inte är så höga och gängliga? :)

Ny jord, lite näring och nya krukor är på gång, i tanken iallafall ;)
Jag skulle nog lämna ungefär 3 bladpar (alltså ställen där det finns blad om du förstår vad jag menar?), men jag har inte så mycket forskning att hänvisa till mer än att jag brukar göra så ;)

Sen tar du toppen och sticker ner den i en ny kruka med jord när du ändå håller på med jord, och efter det väljer du att behålla den som blir finast av den gamla och den nya sticklingen. Sen har du också en gåbortspresent!
 
Jag har inte läst något om att palettblad reagerar på pH, men jag ska ju förstås inte utesluta det. Trodde dock det främst var ljusberoende, varför jag funderade över läget... Borde inte alla mina palettblad bete sig liknande då dock? Alla står i vanlig blomjord eller pelargonjord...
Vad jag förstått så ska färgerna bli kraftigare och finare av solljus. Däremot måste man vara noga att nypa av alla blomknoppar. Får den blomma så tappar bladen sin färg tydligen.

Jättefina bilder allihopa! Mer! :love:
 
Vad jag förstått så ska färgerna bli kraftigare och finare av solljus. Däremot måste man vara noga att nypa av alla blomknoppar. Får den blomma så tappar bladen sin färg tydligen.

Jättefina bilder allihopa! Mer! :love:
Ja det är ju vad jag hört med, så jag förstår verkligen inte färgtappet. Blommat har den inte gjort, så det förklarar det inte heller :(
 
Har blivit frälst sedan jag fick sticklingar av 2 kompisar. Har hittills samlat på mig en misstänkt China Rose (men inte ens proffsen i gruppen Palettbladsgäris på Facebook verkar kunna ge ett bra svar), Wizard Scarlet, Black Dragon, Rustic Orange, Wall Street, Keystone Kopper, Bronze Age och Combat. Försöker samla på orangea varianter. Wizard Scarlet på bild.
20180818_174126.jpg
 
Har blivit frälst sedan jag fick sticklingar av 2 kompisar. Har hittills samlat på mig en misstänkt China Rose (men inte ens proffsen i gruppen Palettbladsgäris på Facebook verkar kunna ge ett bra svar), Wizard Scarlet, Black Dragon, Rustic Orange, Wall Street, Keystone Kopper, Bronze Age och Combat. Försöker samla på orangea varianter. Wizard Scarlet på bild.
Visa bifogad fil 18654
Kul med många sorter! :D Släng upp en bild på den misstänkta China Rose-plantan så kanske jag kan hjälpa att spåna!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 949
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 927
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 108
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 211
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp