Palettblad/Coleus


Och här är mins mamma (som står mörkare än vad min gör)

20180729_175949.jpg
 
Jag blir väldigt sugen på att skaffa en sån där av nåt slag! Verkar ju jätteroligt med en blomma som växer fort och går att ta sticklingar ifrån!
 
Fin 😍 Tycker inte den liknar China Rose, även om din mammas var mer lik. Postade i en annan grupp jag är med i, och de hälsar att den är för blek för att kunna bestämma säkert. Ställ i fullt ljus :D

Den står tyvärr redan i mitt ljusaste fönster (västerläge), och den får mer sol än moderplantan! Den blir rödare ju mer sol den får verkar det som :)
 
Den står tyvärr redan i mitt ljusaste fönster (västerläge), och den får mer sol än moderplantan! Den blir rödare ju mer sol den får verkar det som :)

Vår china rose ser precis ut som din! När den köptes som stickling var den liten och precis så som de ”ska” se ut. Sen har den ändrats och är nu mer blekbrun/grön. Står i ett fönster som jag tror vetter mot öst. Mina andra palettblad älskar den platsen.

image.jpg
 
För en ohygglig massa år sedan köpte jag en påse frön och sådde palett blad. Fick massor av olika varianter.

Från den tiden kommer min (miss-)uppfattning att de är lätt att korsa och att det finns oändliga mängder varianter?
 
För en ohygglig massa år sedan köpte jag en påse frön och sådde palett blad. Fick massor av olika varianter.

Från den tiden kommer min (miss-)uppfattning att de är lätt att korsa och att det finns oändliga mängder varianter?
Det är ingen missuppfattning :) De finns i en väldans massa sorter, och om man låter två blomma samtidigt kan man få fram nya varianter. Det finns dock en hel del regler om man vill namnge dem!

Sen brukar man oftast inte vilja låta dem blomma eftersom de ofta blir otroligt fula i bladen då!
 
Jag hittade en kruka med en torr kvist i som var helt frusen, utomhus och mitt i vintern. Jag tog in den till jobbet, lät tina, vattnade.
Gissa om det var ett palettblad? Gissa om den har förökat sig och alla kollegor har små palettbladbebisar? Gissa om den håller på att ta över våra stora fönster totalt? :D

Ingen aning om vad det är för variant. Den har gröna blad med vita och mörkrosa fläckar. Någon som vet vad det är för variant av palettblad? Ska försöka få tid att slänga in en bild idag.
 
Jag har blivit helt palettberoende de senaste månaderna och har lyckats samla på mig en hel del fina sticklingar. Fick även en massa frön från en vän och jag trodde liksom inte att ALLA frön skulle börja gro. Men nog fasiken grodde säkert 97% av de jag sådde. Men här är en av mina absoluta favoriter, Gilda:

IMG_1475.JPG
 
Svårt när de är så små, men skulle tippa på Wizard scarlet, Oxford Street, Abbey road och möjligtvis Dipt in wine! Men lättare att se närmde vuxit på sig lite :)
Samma gissningar som jag har fått i en palettgrupp på Facebook, förutom att dom sa honey pie istället för oxford street :)
 
Jag snodde ett par sticklingar från en planta men dom verkar inte vilja få rötter. Hur lång tid brukar det ta?
Bör man tänka på nåt speciellt när man tar sticklingar?
 
Jag snodde ett par sticklingar från en planta men dom verkar inte vilja få rötter. Hur lång tid brukar det ta?
Bör man tänka på nåt speciellt när man tar sticklingar?
Jag brukar sätta dom i vatten någon vecka. Brukar ta runt en vecka innan det börjar dyka upp rötter. Brukar ha dom i skuggan inne under tiden dom rotar sig. När dom har ordentligt med rötter brukar jag plantera, dom är inte så kinkiga!
 
Jag brukar sätta dom i vatten någon vecka. Brukar ta runt en vecka innan det börjar dyka upp rötter. Brukar ha dom i skuggan inne under tiden dom rotar sig. När dom har ordentligt med rötter brukar jag plantera, dom är inte så kinkiga!
Tack! Då får jag vänta ett lite tag till!

MVH
Otålig!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
479
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 831
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp