Palettblad sticklingar

JEHL

Trådstartare
Hej! Ni alla duktiga där ute! Fyndade fem palettblad för 25kr styck igår. Lite övervuxna och blommade, men tänkte, tjiho! Massa sticklingar! Har alltid satt mina sticklingar i vatten innan jag planterar dom men läste att man kan sätta sticklingarna direkt i jord för att få en kraftigare stjälk. Sagt och gjort planterade jag ett 30-tal sticklingar igår. Idag slokar varenda en och ser inte alls glada ut. Har jag gjort ett stort misstag eller är det bara att vänta ut dom?
 
Det finns en tråd redan om palettblad :)

Med de sagt, jag har aldrig lyckats rota i jord utan gör de alltid i vatten. Färskt snitt i sticklingen, av med ganska många blad och sen rota i en mindre vas med vatten. Har heller inte dem i direkt solljus när de rotas
 
Och jag har gått över till att nästan enbart rota i jord, det är dock sorter jag redan har så om någon dör gör det inte så mycket. Det som fungerat bäst för mig är att hålla jorden fuktig och inte direkt solljus. Mina stora står i söderfönster och trivs men sticklingar är känsligare. Jag blandar också ut jorden med perlite, vet inte om det gör någon skillnad.
 
Jag som inte kan sköta något annat än palettblad brukar sätta de flesta direkt i jord. De brukar se lite ledsna ut i början men så länge de får vatten så brukar de bli finare. Jag ställer mina vid fönster också. Med det sagt så är det troligt mer tur än skicklighet att alla lever hemma hos mig, jag börjar bli redigt trött på alla palettblad överallt 😅
 
Jag har rotat dem i jord, dock haft krukorna ganska rejält blöta första tiden. Sista vändan hade jag vatten i krukfatet :p
 
Hej! Ni alla duktiga där ute! Fyndade fem palettblad för 25kr styck igår. Lite övervuxna och blommade, men tänkte, tjiho! Massa sticklingar! Har alltid satt mina sticklingar i vatten innan jag planterar dom men läste att man kan sätta sticklingarna direkt i jord för att få en kraftigare stjälk. Sagt och gjort planterade jag ett 30-tal sticklingar igår. Idag slokar varenda en och ser inte alls glada ut. Har jag gjort ett stort misstag eller är det bara att vänta ut dom?
Jorden behöver vara ordentligt fuktig, nästan blöt och så brukar jag ha en genomskinlig påse över sticklingen första veckan, så fukten inte avdunstar innan sticklingen börjat få rötter. Sen vill de inte stå i stark sol i början heller.
 
Det finns en tråd redan om palettblad :)

Med de sagt, jag har aldrig lyckats rota i jord utan gör de alltid i vatten. Färskt snitt i sticklingen, av med ganska många blad och sen rota i en mindre vas med vatten. Har heller inte dem i direkt solljus när de rotas
Åh, nu tänkte jag mig inte för innan jag postade en ny tråd! 😅

Jaa jag har ju också alltid satt dem i vatten.
 
Och jag har gått över till att nästan enbart rota i jord, det är dock sorter jag redan har så om någon dör gör det inte så mycket. Det som fungerat bäst för mig är att hålla jorden fuktig och inte direkt solljus. Mina stora står i söderfönster och trivs men sticklingar är känsligare. Jag blandar också ut jorden med perlite, vet inte om det gör någon skillnad.
Åh, men då är det nog inte helt kört ändå!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har fastnat för palettblad och köpt mina första sticklingar. Undrar nu hur jag ska behandla dom. Har satt de i vatten men tyckte de...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
Hundhälsa De senaste tolv timmarna har jag verkligen känt mig som världens absolut sämsta matte, någonsin. Igår på dagen tog jag ut hundarna för...
2
Svar
22
· Visningar
4 456
Senast: AraSlei
·
Trädgård & Växter Jag brukar ha köksfönstret fullt av pelargoner som jag tror heter Prins Nikolai varje sommar. De växer gärna på ett sätt som passar bra...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 175
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp