Palettblad

Lager

Trådstartare
Jag har två fina palettblad som nu plötsligt börjat dö. En china rose och en combat, om det spelar nån roll. Bladet torkar och faller av. Nu klippte jag ned combat:et i förhoppningen att det kanske ska hjälpa rötterna.

Vad händer? De står nära fönstret för ljus - kan de reagera på kylan?

Vattning, jord och krukor har inte ändrats sedan i somras då jag tänkte att de skulle övervintra så, china rosen har stått väldigt stort och generöst i vid kruka, combaten i en mer normalstor. Men båda har varit glada och yviga ända tills nyss..

Finns nån palettbladspratare därute som kan ge förslag på livgivande insatser? Känns väldigt trist om de dör...
 
Faller fler blad än vad det gjorde förra året? Jag ser två möjliga orsaker:

1. Naturlig lövfällning till följd av mindre ljus. Palettblad är väldigt ljusberoende och när vintermörkret kommer tappar de blad för att de helt enkelt inte kan förse alla blad med energi. Man kan klippa ner dem för att minska biomassan eller också tillföra extraljus i form av växtbelysning. Passa på att spara en stickling om moderplantan mot förmodan dör helt.

2. Ohyra. Särskilt spinn brukar ge upphov till bruna blad som faller av. Titta nära på växterna och se om du hittar tunt nät runt stam/blad. Spraya isåfall med en bladning av rapsolja, vatten och en droppe såpa. Upprepa efter 1 vecka och sedan ytterligare en vecka senare.

Lycka till :-)
 
Faller fler blad än vad det gjorde förra året? Jag ser två möjliga orsaker:

1. Naturlig lövfällning till följd av mindre ljus. Palettblad är väldigt ljusberoende och när vintermörkret kommer tappar de blad för att de helt enkelt inte kan förse alla blad med energi. Man kan klippa ner dem för att minska biomassan eller också tillföra extraljus i form av växtbelysning. Passa på att spara en stickling om moderplantan mot förmodan dör helt.

2. Ohyra. Särskilt spinn brukar ge upphov till bruna blad som faller av. Titta nära på växterna och se om du hittar tunt nät runt stam/blad. Spraya isåfall med en bladning av rapsolja, vatten och en droppe såpa. Upprepa efter 1 vecka och sedan ytterligare en vecka senare.

Lycka till :-)


Jag har klippt ned dem båda två ganska kraftigt nu och hoppas att de klarar en mörk period... Köpte dem i maj/juni någonstans så de har inte övervintrat här hemma hos mig tidigare. Men de har varit stora och fina ända tills nu så något är det ju som hänt. Ingen ohyra som jag ser.

Men tack för snabb respons! Jag ska snoka lite efter växtbelysning också, det kan vara värt att satsa på.
 
Jag har två fina palettblad som nu plötsligt börjat dö. En china rose och en combat, om det spelar nån roll. Bladet torkar och faller av. Nu klippte jag ned combat:et i förhoppningen att det kanske ska hjälpa rötterna.

Vad händer? De står nära fönstret för ljus - kan de reagera på kylan?

Vattning, jord och krukor har inte ändrats sedan i somras då jag tänkte att de skulle övervintra så, china rosen har stått väldigt stort och generöst i vid kruka, combaten i en mer normalstor. Men båda har varit glada och yviga ända tills nyss..

Finns nån palettbladspratare därute som kan ge förslag på livgivande insatser? Känns väldigt trist om de dör...

Jag skulle gissa på ljuset. Det är så otroligt få timmar med sol och det i kombination med att elementen kanske är igång (?) så blir det lite smått kaos i växterna. De allra flesta av mina palettblad tappar också blad nu på senhösten/vintern. Jag brukar se det som att de byter päls. Men som @Idas skriver, ta sticklingar så du har som backup om de stora plantorna skulle kolavippen.
Just palettblad blir extremt tråkiga så här års. Speciellt utan växtbelysning.

Duscha/spraya ofta, de vill ha mycket fukt. Däremot vattna sparsamt ;P
 
Mina paletter gör samma sak varje höst. Är väl ljuset och lite för mycket värme från elementen har jag tänkt. Har blivit så less så jag tillslut slängt dom och börjat om med nya sticklingar, men i år tänkte jag nog försöka hålla ut och se vad som händer :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp