sthu

Trådstartare
Att palmolja är dåligt för miljön är ju ingen hemlighet.
Men hur är det med ekologisk palmolja? Är det lika illa?

Anledningen till att jag funderar är att jag tänkte köpa fast schampo men de flesta jag fastnar för verkar innehålla (ekologisk) palmolja. Hur illa är det?

Att palmolja är dåligt för miljön är ju ingen hemlighet.
Men hur är det med ekologisk palmolja? Är det lika illa?

Anledningen till att jag funderar är att jag tänkte köpa fast schampo men de flesta jag fastnar för verkar innehålla (ekologisk) palmolja. Hur illa är det?

Det verkar finnas en del osäkerhet runt ekologisk palmolja.

Det handlar om avskogning, ursprungsbefolkningars rättigheter och socialt ansvar även där.
Det finns också flera certifieringar, med lite olika krav på vad som gör paloljan ekologisk.
Kolla på certifieringarnas regler via länkarna nedan, och avgör vilken certifiering som eventuellt känns OK.

Så det är inte så enkelt så att bara för att det påstås vara "ekologisk palmolja" i förpackningen, så är det bara att köpa.

Om det inte står vilken certifiering som palmoljan har på förpackningen, utgå från att den INTE följer några regler, utan att det är ett försäljningstrick.

Några länkar:

http://www.natursidan.se/nyheter/greenpeace-om-hur-man-ska-resonera-kring-palmolja/

https://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ (Varning för delikat innehåll!!!) Jag har, av anledning, läst, googlat och hittat massor om knipövningar. Vissa sidor menar att man kan...
Svar
17
· Visningar
1 407
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Nu är jag lite förvirrad och klockan är sen men jag hoppas någon kan svara här ikväll. Jag ska operera foten i morgon och har fått köpa... 2
Svar
21
· Visningar
1 007
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr" Konserter- som av någon anledning var... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
6 033
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka