Pälsfällningen eller är något fel?

Shaggy

Trådstartare
Min lilla dam är inte sig själv just nu. Hon är extremt loj och man får sitta och driva henne bort från stallet. När det bär hemmåt piggnar hon till men det finns ändå inget riktigt tryck i henne. Hon tar fart och så känner man hur hon tar slut. Hon flåsar som en blåsbälg efter en 6 km runda (distanshäst som tävlade 80 km i september) trots att det gått lugnt. Dock har hon tidigare reagerat på det sättet när hon haft tjock päls och tempen ute har stigit, hon är klippt på undersidan av halsen och i flnkerna samt delar av magen. Jag tycker att hon blivit annorlunda i sin gång och hon blev halt för 2 veckor sedan men den hältan försvann till dagen efter. Hältan var troligen en muskelhälta. Hon har också de senaste dagarna återigen fått problem med sin hosta (inget gult näsflöde)
Hon har ingen temp. Har tempat vid skilda tider på dygnet och inget onormalt har vist sig någon gång. Hon äter som hon ska och ser nog egentligen pigg och kry ut spetsade öron och följer med vad som händer (även om jag tycker mig se en viss trötthet men det kan lika gärna sitta mentalt hos mig). Hur hon pulsar har jag tyvärr ingen koll på eftersom jag inte tänkt på att rida med pulsmätaren.
Jag har tre teorier
1. Hon började fälla för tre veckor sedan och det var i den vevan (1 vecka innan) som problemen började.
2. Hon är trots allt halt (troligen då dubbelsidigt fram eller bakknäna)
3. Hon har en lätt infektion i kroppen som inte visar sig i feber (jag har själv gått och dragit på en sådan i 2 månader nu så varför skulle inte hästen kunna göra det).
Symptomen är altså extremt diffusa det är först när jag tänker tillbaka och lägger samman allt som jag blir tveksam till att allt står rätt till.
Som det är nu så vågar jag inte rida ordentligt vilket inte är så bra iom att vi har en tävlingsäsong framför oss.
Frågan är hur jag ska göra, ska jag åka in med henne eller är det troligt att hon reagerar såhär kraftigt på pälsfällningen trots att hon inte brukar bli särskilt påverkad. Behöver lite input utifrån då jag bara går runt runt i mina tankar.
OBS! Jag är den typen av människa som alltid har en häst som är halt på alla fyra veckan före en tävling (hästhypokondriker ;))

Sv: Pälsfällningen eller är något fel?

Hästar reagera olika vid pälsfällning. Mitt ena sto blir jätteöm i kroppen, känslig när jag borstar henne. Hon har även blivit sur vid sadling under denna tid, bockat när jag ridit henne. Men peppar peppar har hon inte gjort ngt i år än. Haft henne sen hon var unghäst, i 9 år så man känner henne rätt bra som tur väl e:D
En del hästar har tom reagerat med hälta har jag hört talas om.

Men man kan ju aldrig ställa en diagnos här. Har du inte haft henne så länge så kan det vara svårt att veta hur just hon/han reagera vid fällning. Men jag skulle kontaktat vet ang hältan.

B- vitaminer är bra att ge dem vid denna tid.
Själv så ge jag foderjäst till mina hästar plus att jag satte in vitaminer och mineraler för ca 1 månad sen, det har ju försvunnit lite ur höet nu så här frammåt vårkanten.

Hitta inga bra länkar men sänder med dessa:;)
http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/5280

http://www.homeopathuset.se/PalsoHov.htm

Senast ändrad av en moderator:

När det gäller pälsfällning så har jag ett sto som blir likadant. I vanliga fall är hon ett riktigt krutpaket men vid fällning blir hon som en "normal" häst;). Alltså ganska mycket lugnare så det är nog inget du behöver oroa dig för.

När det kommer till hältan bör du ta ut en veterinär och få det undersökt ordentligt!

Jag har haft hästen i 7 år så jag känner henne rätt så väl. Hon brukar inte bli såhär påverkad av pälsfällning (hon får B-vitamin). Den hälta hon visade för 2 veckor sedan är garanterat borta och är inget att åka till veterinär för däremot kan det ju finnas någon annan hälta som inte synts.
Vill bara påpeka ytterligare en gång att jag har inte bett om någon diagnos utan lite input utifrån.

Ok, ja då borde du ju känna din häst mkt bra om du haft henne så länge :). Jag är själv en hypokondriker när det gäller min häst, det är jätte jobbigt,man hittar fel på alla ställen! Har du ingen som du tränar för eller någon annan hästkunnig som har sett din häst mycket innan som kan se om den tycker att din häst är annorlunda i sin gång? Har ni haft stora omställningar i väder och temperatur där du bor? Har hört att detta kan påverka hästen på många olika sätt bla. att de kan bli trötta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 147
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
3 063
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 445
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 733
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka