Påminn mig!

Superselma

Trådstartare
Hur är det med släp och bil nu igen?

Letar bil och har fått för mig att man ska kolla på "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg"

Mitt släp har totalvikt 1300kg.

Ska man också kolla på "Max släpvagnsvikt, kg" för bilen? För om den är låg så spelar det väl ingen roll om man får dra mycket på B-behörighet?

Hjälp snälla!

Sv: Påminn mig!

Ja, du måste också kolla på "max släpvagnsvikt, kg" det är ju vad bilen pallar att dra.

Min bil väger 1450 kg och "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg" är således 1450 kg men max släpvagnsvikt är 1300 kg, så det är vad jag i praktiken får dra.

Lånar tråden lite. Det där med Max släpvagnsvikt, vad avgör det? Min ena bil har inte ens dragkrok, men det ser ut så här:

Ursprunglig totaltvikt, kg: 1890
Max släpvagnsvikt, kg: 1350
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1610
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2360
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2900
Max lastvikt, kg: 500

Funderar på att ta utökad B (det är enklare, jag gillar quickfix) och köpa en transport med 1900-1990 kg som totalvikt för den andra bilen så att jag kan lasta en extra islänning om jag vill. Men detta borde innebära att jag kan koppla den tunga släpen även på denna bilen ( om jag sätter på drag) och lasta upp till Max 1350 kg?

Kan man påverka Max släpvagnsvikt? Varför är B-körkortsvikten och Max Släpvagnsvikt olika?

maximala släpvagnsvikten brukar bero på bilens och dragkrokens konstruktion
Det andra är väl egentligen bara teoretiskt uträknade siffror.

Ingen bra dragbil, du får aldrig dra mer än 1350 kg, oavsett behörighet.

Tilläggas kan att min Mazda Miata (miniliten cabbe) enligt regbeviset får dra 2700 kg. DET är humor.

Jag tänkte inte dra med den, det är min pendlingsbil. Men den andra bilen får dra 1850 med utökad B/BE (max totalvikt) och jag tänker att det kunde ju vara kul att iaf kunna flytta transporten om jag känner för det;) men det borde jag väl få även om släpets totalvikt är 2000? Så länge jag inte lastat mer än 1350?

Jag tycker också det borde vara så. Annars har ju inte Utökad B-behörighetssiffrorna någon roll..?

Så har jag också tolkat det.

I mitt fall
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1370
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2120
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3930

Jag har utökat B (B96). Och får alltså dra ett släp med totalvikt på 2120 kg, så länge bruttovikten inte överstiger 1800 kg. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 339
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 336
Senast: Derivata
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 458
Senast: Majjijann
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 517
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka