Panik i transporten....

W

Warmia

Fy Fy Fy trodde aldrig detta skulle hända mig men igår kom dagen då jag totalt misslyckades med en transport av min unghäst.

Detta är en 3-åring, har åkt några gånger förut men då med sin kompis. Har gått på lösdift med daglig hantering nu i 6mån. Ska nu åka hem till mig och börjas med ordentligt. Lastas från stallet går på direkt, står still och äter hö och vi stänger alla luckor där bak. Jag binder kort så att han INTE ska kunna komma över ifall..... Sedan tar det bara ett par minuter och han hoppar men får bara benet över grimmskaftet och jag kan dra panikhaken och han är loss, han ser lugn ut äter lite till sedan kastar han sig igen och det går inte lika bra. Ialla fall kommer han ut där bak när vi direkt öppnar igen.
Nu ska han få åka lastbil hem i box men hur ska vi nu fortsätta.
Hur ska vi träna, hur ska vi köra honom efter detta????? Många funderingar på hur det blir i framtiden..... Han är stor, kanske ska man ha utan mellanvägg och kanske är chansen lite mindre utan mellanvägg att han gör sig riktigt illa eller kommer det någonsin att gå att åka med honom, kommer jag att våga försöka igen????? Hur ska man göra??? Hjälp!!:cry:
 
Sv: Panik i transporten....

Kan ju bara berätta att min ponny får total panik när man börjar köra om hon binds för kort...
 
Sv: Panik i transporten....

Min hästs uppfödare körde honom lös.
Ledde in honom, tog upp lämmen osv. Släppte honom sen.
Sen innan de skulle lasta ut så satte han fast honom i grimskaft, öppnade gick ut.

Det visste ju tyvärr inte jag och min häst fick panik, slängde sig bak, slog huvudet i taket, grimman gick sönder och han slängde sig ut. :(
 
Sv: Panik i transporten....

Varför hoppade han? jag menar... verkade han rädd? verkade han isåfall rädd för att det blev trångt, för att han var hårt fastbunden? du måste försöka ta reda på vad som skapade reaktionen för att veta hur du ska träna...

i mitt gamla stall var där en unghäst som gjorde nåt liknande... dom tränade genom att lasta om och om igen utan att stänga... ta in hästen, låta honom stå lite, sen ut igen... tillslut stängde dom, men om jag inte minns fel så spände ägaren en lina över manken, så hårt att hästen kände den, men att den ändå kunde gå av, så när han visade tendens att hoppa, så var det något där som sa stopp istället för vid huvudet... vad jag vet så går den hästen att köra nu =)
Kan ju lägga till att dom har en stor, rejäl transport, som typ lastbil fast transport...

lycka till!!
 
Sv: Panik i transporten....

Vet du att precis det hände min förra häst när den var 2 eller 3.... jag hade bundit han kort. Men jag tror att man underskattar hur viga unghästar faktiskt är.. jag gjorde det iallafall. Han fick båda benen över bommen och jag lyckades få loss panikhaken, hursom helst kom han ut som en projektil gemom lilla framdörren:crazy: . Och dagen efter åkte han lastbil ist.
Hursom denna hästen hade massor av knasigheter för sig och borde i rimlighetens namn inte gått att lasta iom alla saker som hände när han var liten. Men han vart faktiskt jättebra att lasta... fast han stod inte still i transporten om man stannade sålänge man rullade stod han still.
Öva öva öva... är det tipset jag kan ge.
 
Sv: Panik i transporten....

Ett tips som fungerat hos oss är att vi satte för fönstret där fram (det lilla). Sedan köpte vi ett hösegel som vi fyller med hö. Detta tar bort "känslan"av att det finns något utrymme att hoppa över till. Lycka till!
 
Sv: Panik i transporten....

Min förra hoppade över en gång, och var på väg en annan gång. Funderade mycket vad det var som gjorde att han fick panik, han var 6 år och vi åkte relativt mycket under den perioden.


Jag kom fram till att det var när han hade transportskydd och täcke som han fick panik. För första gången han hoppade stod han "trångt", andra gången hade jag tagit bort mellanväggen och ändå fick han panik. Boogiesläp bägge gångerna och jag körde INTE fort.

Det enda som var samma var att han hade täcke och transportskydd.
Innnan hade jag kört kortare sträckor och bara haft ridskydd+boots, fleecetäcke i fall det var kallt, då hade han stått helt still. Prövade att låta honom åka naken, och han stod helt still.

Har efteråt slutat använda transportskydd, har endast boots, ev ridskydd eller lindor. Max fleecetäcke, men bara när det är kallt ute. Ingen av alla hästarna jag har kört så har hoppat, sparkat eller på något sätt fått panik. Och inga skador heller. Har aldrig kört så många pållar som stått så bra i släpet. Kör alltid trångt numer.

Det är bara ett tips, du kanske inte hade skydd på din, men du kan ju testa i fall du inte har gjort det.
Lycka till i alla fall!
 
Sv: Panik i transporten....

hmm min häst hade total panik i transporten, blev bättre i perioder men ja vet tyvärr inte min dam tog vi bort med hjäp av nödslakt efter våran sista transport resa.... så ja ja vet inte tyvärr önskar dig bara lycka till!
 
Sv: Panik i transporten....

Försök att köra honom brett, det hjälper iallafall på min pålle. Han får totalpanik när han åker smalt, funkar mycket bättre när man ställer mellanväggen åt sidan.
 
Sv: Panik i transporten....

Helst så ska man ha grimskaftet ganska långt så hästen kan sträcka ut på nacken. Eftersom vissa får panik när dom står kort. Testa att ha grimskaftet ganska långt inte för långt. men 50 cm iaf. Och så ska grimskaftet sitta på väggen så hästen inte känner sig nerdragen mot bommen.
 
Sv: Panik i transporten....

Tack för alla tips alli hop!!
Han kom nu hem igår, i lastbil vilket gick jättebra. Men nu ska vi naturligtvis fortsätta träna, men kan ta det i lugn och ro.....
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: hundtant
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 143
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp